در جریان فرار سربازان افغان‌ از دست طالبان، ۴۶ هواپیمای نظامی افغانستان وارد آسمان ازبکستان شده اند.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از راشا تودی، مقامات ازبکستان روز دوشنبه اعلام کردند که صد‌ها نفر از نیرو‌های نظامی افغان، پس از فرار از دست طالبان در ازبکستان به سر می‌برند. مقامات ازبک مجبور شدند ده‌ها هواپیمای افغانستانی را که وارد حریم هوایی این کشور شده بودند "با اعمال زور" فرود آورند.

دادستانی کل کشور ازبکستان، روز دوشنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد که تاشکند شنبه و یکشنبه ۴۶ هواپیمای نظامی افغان را به اجبار فرود آورد. در این بیانیه آمده است که در مجموع ۲۲ هواپیما و ۲۴ بالگرد نظامی در فرودگاه ترمز در جنوب ازبکستان به زمین نشستند.

مقامات ازبکستان گفتند که بیش از ۷۰۰ سرباز افغان با هواپیما وارد ازبکستان شدند و ۱۵۸ سرباز و غیرنظامی با عبور از رودخانه آمو دریا که این دو کشور را از یکدیگر جدا کرده بود، وارد این کشور شدند. به گزارش خبرگزاری ریا به نقل از دادستان‌های ازبک، کسانی که از مسیرهای زمینی وارد این کشور شده اند متهم به ورود غیرقانونی به خاک ازبکستان هستند.

مقامات تأیید کردند که یک فروند هواپیمای امبرائر ۳۱۴ نیروی هوایی افغانستان با جنگنده میگ -۲۹ نیروی هوایی ازبکستان که برای اسکورت به فرودگاه فرستاده شده بود برخورد کرد. به گفته پزشکان محلی، خلبانان هر دو هواپیما بیرون پرتاب شده و در وضعیت وخیمی در بیمارستان به سر می‌برند.

پیش از این، وزارت دفاع ازبکستان به خبرگزاری ریا گفته بود که هواپیمایی که ظاهرا حامل سربازان فراری افغان بوده، پس از عبور از حریم هوایی کشور همسایه توسط سیستم دفاع هوایی ازبکستان سرنگون شده است.

مهاجرت گسترده سربازان و غیرنظامیان در پی حمله گسترده طالبان به دنبال خروج آمریکا از این منطقه آغاز شد. واشنگتن اعلام کرد نیرو‌های خود را تا سالگرد حملات ۱۱ سپتامبر ماه آینده از افغانستان خارج می‌کند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۳۲ ۲۶ مرداد ۱۴۰۰
دم طالبان گرم باید در تمام کشورها گروهی مثل طالبان باشه تا دولتهای وابسته را تنبیه کنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۲۲ ۲۶ مرداد ۱۴۰۰
کدوم احمقی از جنگنده برای فرار استفاده میکنه اونم در مقابل چهار تا کلاشینکف
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۴۹ ۲۶ مرداد ۱۴۰۰
چرا نیومدن ایران که نزدیکتر بود؟
آخرین اخبار