مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی گفت: با انجام اقدامات به موقع، شیوع بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک در پارک ملی تندوره درگز به کنترل درآمده است.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد،تورج همتی مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی گفت : اداره کل دامپزشکی استان در بررسی نمونه‌های ارسالی جواب آزمایش از آن‌ها را مشکوک به طاعون نشخوارکنندگان کوچک اعلام کرد، اما شواهد و علائم گویای شیوع این بیماری در پارک ملی تندوره بود.

 او با بیان اینکه اگر در انتظار اعتبارات دولتی می‌ماندیم اکنون بخش عمده‌ای از گونه‌های ارزشمند کل و بز، قوچ و میش در منطقه نابود شده بودند، افزود: تلاش خستگی ناپذیر محیط بانان برای مقابله با این بیماری و انجام اقداماتی مانند احداث آبشخور‌های جدید، بازسازی آبشخورها، ضدعفونی آبشخور‌ها و منابع آب و جمع کردن سریع لاشه تلفات موجب کنترل شیوع بیماری شد و مواردی از ابتلای جدید به بیماری مشاهده نشد.

مدیرکل محیط زیست خراسان رضوی ادامه داد: پایش‌های مستمر در منطقه همچنان ادامه دارد و چهار آبشخور جدید در منطقه احداث شده است.


بیشتر بخوانید



همتی بیان کرد: با توجه به تب زیاد گونه مبتلا به این بیماری، نیاز به آب بسیار زیاد است و بسیاری از لاشه حیوانات تلف شده در نزدیکی آبشخور‌ها بود و از طریق همین لاشه‌ها نیز بیماری به سایر گونه‌ها منتقل می‌شد.

او مجموع تلفات طی مدت شیوع بیماری از نهم مرداد ماه جاری تاکنون را ۲۴ راس بز اعلام و تصریح کرد: به همت دامپزشکی استان، با توجه به اینکه این بیماری از دام اهلی به وحشی سرایت می‌کند، تمامی دام‌های منطقه واکسینه شدند و هم اکنون بیماری در منطقه تحت کنترل درآمده است.

طاعون نشخوارکنندگان کوچک یک بیماری ویروسی بسیار واگیر گوسفند و بز است، این بیماری در آفریقا، هند، خاورمیانه و ایران شیوع دارد و به آن طاعون بزی هم می‌گویند و قابل سرایت از دام اهلی به حیوانات وحشی نیز هست و در مکان‌هایی مشاهده می‌شود که دام‌های اهلی در تماس با حیوانات وحشی هستند یا از آبشخور‌های مشترک استفاده می‌کنند.

درگز در ۲۵۴ کیلومتری شمال مشهد واقع است.  

 

انتهای پیام//م.م



 

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.