متخصص روماتولوژی گفت: به طور میانگین از هر ۱۰ بانوی بالای ۵۰ سال در اصفهان ۷ نفر به پوکی استخوان مبتلا هستند.

مرضیه عسیس متخصص روماتولوژی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان، گفت: پوکی استخوان بیماری شایعی است و احتمال دارد فرد مبتلا هیچ اطلاعی از آن نداشته باشد.

او افزود: تشخیص قطعی این بیماری با آزمایش سنجش تراکم استخوان مشخص می‌شود و به وسیله دستگاه BMD که اشعه آن بسیار ناچیز است می‌توانیم درصد پوکی استخوان را تخمین بزنیم و با درمان مناسب از عواقب آن که شکستگی استخوان به خصوص در ناحیه لگن و مهره‌ها و آمبولی چربی درقسمت ران است و حتی می‌تواند منجر به مرگ بیمار شود جلوگیری کنیم.

این روماتولوژیست گفت: برای درمان، دارو‌هایی به صورت هفتگی برای بیمار تجویز می‌شود و در موارد شدیدتر دارو‌های تزریقی باتوجه به میزان شکستگی‌ها، سن و عملکرد کبد و کلیه بیمار برای او تجویز می‌شود.

عسیس افزود: ما به هیچ عنوان تزریق آمپول ویتامین D رابه صورت خودسرانه توصیه نمی‌کنیم، چون دریافت بیش از حد مجاز آن باعث مسمومیت، سنگ کلیه و... می‌شود و بدون دستور پزشک نباید استفاده شود.


او خاطرنشان کرد: حداکثر تراکم استخوان در سنین ۲۰ تا ۳۰ سالگی به دست می‌آید و در این سال‌ها می‌توان با داشتن تغذیه خوب و مصرف لبنیات کم چرب (به دلیل داشتن کلسیم بالاتر) مصرف سبزیجات، پرهیز از مصرف فست فود‌ها و غذا‌های فرآوری شده، غذا‌هایی با چربی و نمک زیاد، مصرف نکردن انواع نوشابه‌ها که باعث دفع کلسیم می‌شوند به میزان خوبی از تراکم استخوان دست پیدا کرد.


این متخصص روماتولوژی در پایان عنوان کرد: با انجام ورزش منظم حتی پیاده‌روی ساده ۳ بار در هفته به مدت ۱۵ تا ۲۰ دقیقه و ورزش‌هایی مانند کار با وزنه، والیبال، بسکتبال، طناب زدن و... می‌توان تراکم استخوان‌ها را به میزان مناسبی حفظ کرد و از پوکی استخوان و شکستگی‌ها در سنین بالاتر پیشگیری کرد.

انتهای پیام/ص

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.