شانه ساز گفت: واردات سرم تا زمانی که مشکل کمبود این تجهیزات درمانی رفع شود، تداوم دارد.

به گزارش حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، محمدرضا شانه ساز، رئیس سازمان غذا و دارو در بخش گفت‌وگوی شبکه خبر با اشاره به اینکه از سال گذشته به دلیل قدیمی بودن شرکت سرم سازی شهید قاضی، فعالیت این مجموعه متوقف شد، اظهار کرد:  برنامه ریزی‌هایی برای واردات جایگزین صورت گرفت و  شرکت‌های تولیدی سرم به زعم اینکه می‌توانند سرم را تامین کنند، طی مکاتباتی با واردات سرم از سوی سازمان غذا و دارو مخالفت کردند. 

او ادامه داد:به دلیل وجود شرایط بحرانی کرونا، با کمبود سرم مواجه شدیم و این در حالی بود که شرکت‌های سرم سازی کشور طی جلساتی که با مجلس شورای اسلامی برگزار کردند، متعهد شدند که سرم را تامین میکنند. 

رئیس سازمان غذا و دارو اضافه کرد:  از اواخر خرداد، با تلاش شبانه روزی،  آمار تولید شرکت‌های سرم سازی از ۱۰ میلیون و ۷۰۰ هزار تولید ماهانه به ۱۲ میلیون واحد افزایش پیدا کرد. 

شانه ساز اظهار کرد: افزایش مصرف رمدسیویر در مقطعی از زمان موجب مشکل کمبود سرم در کشور شد که بلافاصله بعد از وجود این مشکل برنامه واردات فوریتی اعمال شد و ظرف کمتر از پنج روز واردات سرم  از کشورهای ترکیه و هند در دستور کار است؛ تا زمانی که کمبود سرم داشته باشیم واردات سرم ادامه خواهد یافت. 

 او بیان کرد: تا آخر هفته توزیع سرم های وارداتی به  ۴ میلیون خواهد رسید و تا نیمه اول شهریور، تولید سرم در کشور از ۱۲ میلیون به ۱۶ میلیون واحد می‌رسد.


بیشتر بخوانید


شانه‌ساز گفت: داروهای ضدکرونایی را به دلیل وجود محدودیت ابتدا در بیمارستان ها توزیع کردیم و بلافاصله در داروخانه ها و چون فرصت توزیع عام وجود نداشت در مقطعی از زمان با تجمع مراجعه کنندگان در داروخانه ها مواجه شدیم.

او ادامه داد: دارو‌های ضدکرونایی تا کنون به ۱۹۸۷ داروخانه در سراسر کشور توزیع شده است که حدود ۴۹۰ داروخانه نیز در استان تهران وظیفه توزیع این دارو‌ها را دارند.

شانه ساز تصریح کرد: اسامی این داروخانه ها در سایت سازمان غذا و دارو به نشانی fta.gov.ir موجود است.

او گفت: طبق گزارشات، مراجعات همچنان به داروخانه های دولتی بالاست؛ به همین دلیل از مردم خواهشمندیم قبل از مراجعه به داروخانه ها برای اطلاع از اسامی داروخانه ها، به سایت سازمان غذا و دارو مراجعه و برای تهیه دارو به نزدیک ترین داروخانه محل زندگی خود مراجعه کنند.

انتهای پیام/

برچسب ها: کرونا ویروس ، سرم
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.