کاهش انتشار متان در جو زمین؛ ماموریت جدید ناسا

متان دومین عامل بزرگ جهان در گرمایش زمین است و دانشمندان ناسا تلاش می‌کنند تا با اجرای راهکار‌هایی از انتشار بی رویه آن در جو زمین جلوگیری کنند.

به گزارش خبرنگار حوزه دریچه فناوری گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان، به نقل از nasa، امروزه ۶۰ درصد از انتشار جهانی متان ناشی از فعالیت‌ها و منابع انسانی است که عمدتاً به دلیل سوزاندن سوخت‌های فسیلی، تجزیه در محل‌های دفن زباله و بخش کشاورزی است که تقریباً یک چهارم را شامل می‌شود و بیشتر آن مربوط به پرورش دام است. کشت برنج و ضایعات غذایی نیز منابع مهمی از منتشر شدن متان در بخش کشاورزی هستند، زیرا تقریباً یک سوم تمام غذا‌های تولید شده برای مصرف انسان از بین می‌روند.

سوخت های فسیلی

علاوه بر منابع انسانی بزرگترین منبع طبیعی تولید متان، تالاب‌ها هستند که ۳۰ درصد از انتشار جهانی آن را تشکیل می‌دهند و سایر منابع طبیعی انتشار متان شامل اقیانوس‌ها، موریانه‌ها، یخبندان دائمی، پوشش گیاهی و آتش سوزی است. غلظت متان در جو زمین از سال ۲۰۰۶ به بعد به طور قابل ملاحظه‌ای افزایش داشته که احتمالاً در نتیجه بالا رفتن انتشار گاز‌های گلخانه ای، پرورش بی رویه دام و افزایش فضولات آن‌ها، اتکای مجدد به گاز طبیعی، تالاب‌ها و گرم شدن جهان است.

برنامه ناسا برای کاهش انتشار متان

روش‌های مختلفی برای ردیابی انتشار گاز متان وجود دارد و دانشمندان ناسا برای به دست آوردن دقیق‌ترین برآورد‌های ممکن از موجودی انتشار گاز‌های گلخانه‌ای کشور‌های مختلف جهان استفاده می‌کنند، انتشار متان تالابی را شبیه سازی می‌کنند و این را با داده‌های زمینی، هوایی و ماهواره‌ای و مدل‌های جوی ترکیب می‌کنند.

در کالیفرنیا، محققان با هواپیما‌های مجهز به طیف سنج تصویربرداری مادون قرمز ناسا AVIRIS-NG، پرواز کرده و داده‌های بسیار کالیبره شده را جمع آوری می‌کنند. این پروژه که مشترکاً توسط ناسا، هیئت منابع هوایی و کمیسیون انرژی کالیفرنیا تامین مالی شده است، برای شناسایی سریع عوامل نشت متان مورد استفاده قرار می‌گیرد.

انتشار متان در جو زمین

در آلاسکا و شمال غربی کانادا، محققان ناسا از ماهواره‌ها، هواپیما‌ها و تحقیقات میدانی برای درک بهتر انتشار متان ناشی از ذوب شدن یخبندان دائمی به عنوان بخشی از آزمایش قطب شمال و آسیب پذیری یا ABoVE استفاده می‌کنند. محققان دریافته اند که قطب شمال به منبع بالقوه مهمی برای انتشار متان تبدیل شده است. طبق برآورد‌های علمی، خاک‌های این منطقه پنج برابر کربن بیشتر از فعالیت‌های انسانی در ۲۰۰ سال گذشته ذخیره می‌کند.

محققان ناسا داده‌های ماموریت‌هایی مانند ABoVE و بررسی متان کالیفرنیا را با دانش خود در مورد نحوه عملکرد متان در اتمسفر ترکیب کرده و مدل‌های کامپیوتری را ایجاد می‌کنند که می‌تواند به دانشمندان و سیاست گذاران در درک الگو‌های متان گذشته، فعلی و آینده اتمسفر کمک کنند.

ماموریت جدید ناسا

راه‌های کاهش انتشار متان

یکی از راهکار‌های متنوع محققان این است که با استفاده از سیستم‌های بیوگاز، ضایعات دام‌ها، محصولات کشاورزی، آب و غذا را به انرژی تبدیل کرده و انتشار متان را کاهش می‌دهند. مطالعه‌ای به سرپرستی پروفسور ارمیاس کبریاب از دانشگاه کالیفرنیا نشان داد که استفاده از چند اونس جلبک دریایی در رژیم‌های گاو می‌تواند انتشار متان را تا ۸۲ درصد کاهش دهد.


بیشتر بخوانید


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار