مدیر شرکت خدمات حمایتی کشاورزی استان همدان گفت: جهت تامین و تدارک کود مورد نیاز کشاورزان استان ازکشاورزان برای دریافت سهمیه کود ۱۴۰۰ در سامانه پهنه‌بندی ثبت نام کنند.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از همدان،بهروز الیاسی مدیر شرکت خدمات حمایتی کشاورزی استان همدان با یادآوری اینکه شرکت خدمات حمایتی کشاورزی یکی از شرکت‌های وابسته به وزارت جهاد کشاورزی است که با هدف تأمین و تدارک انواع کود‌های شیمیایی ایجاد شده است افزود: این شرکت بالغ بر ۳۳ هزارو پانصد کارگزار وعامل توزیع نهاده‌ها در سراسر کشور تشکیل شده است و یکی از بزرگترین شبکه‌های کارگزاری را در کشور دارا است.

او عنوان کرد: در استان همدان ۷۷ کارگزار فعال، امر توزیع کود را بین کشاورزان عهده دار هستند.

الیاسی اظهار داشت: در سال ۹۹ که با وجود تمام مشکلات، نظیر تحریم‌ها، نوسانات شدید ارز، شرکت موفق شد که کارنامه بسیار درخشانی را از خود به جا بگذارد.

او با بیان اینکه این شرکت توانست برنامه تأمین و تدارک بیش از ۳ میلیون تن انواع کود شیمیایی به عهده شرکت خدمات حمایتی کشاورزی کشور قرار داده شد که شامل کود‌های ازت، فسفات و پتاس بودند، ابراز داشت: از این ۳ میلیون تن، ۹۹ هزار و ۲۶ تن به استان همدان اختصاص داشت که در این میان ۷۲ هزار تن کود ازت بود که مورد نیاز کشاورزان استان است.

الیاسی ادامه داد: استان همدان موفق شد ۱۰۵% برنامه را محقق کند یعنی ۵% اضافه برآن ۱۰۰% برنامه‌ای که به عهده شرکت بود تأمین کردیم و کود در اختیار کشاورزان قرار داده شد.

مدیر عامل شرکت حمایتی کشاورزی عنوان کرد: کود‌های فسفات و پتاسم، عمدتاً کود‌های وارداتی هستند، از این رو نوسانات ارزی روی قیمت این کود‌ها تاثیر گذاشت، بنابراین باید چاره‌ای اندیشیده می‌شد تا کشاورزان دچار اُفت تولید نشوند از این رو ۱۳۲ میلیارد تومان اعتبار برای خرید کود از سوی کشاورزان از طریق تسهیلات کشاورزکارت بانک کشاورزی ارائه شد.

او گفت: به عنوان راهکاری دیگر طرح خود کفایی پایدار کود‌های فسفات و پتاسم مطرح شد و طی تفاهم نامه‌ای که بین شرکت‌های خدمات حمایتی کشاورزی و شرکت صنایع مس کشور بسته شد، وظیفه تهیه و تدارک مواد اولیه شامل خاک‌های فسفاته و فروش تضمینی کود‌ها به عهده شرکت خدمات حمایتی کشاورزی واگذار شد.

الیاسی اعلام کرد: این کود‌ها در دست تولید و با قیمت بسیار مناسب هستند و اکنون در انبار استان حدود هزار تن از این کود‌ها موجود است که در فصل کشت به دست کشاورزان خواهد رسید.

این مسئول اضافه کرد: در سال ۱۴۰۰ خدمات حمایتی کشاورزی برنامه‌ی ۷۱ هزارو ۵۸۴ تن کود ازته، ۲۰ هزارو ۱۴۳ تن کود فسفاته، ۵ هزار و ۸۱۶ تن کود پتاسم برای کشاورزان استان تهیه کند. تا کنون این شرکت موفق شده حدود ۴۰% از برنامه را تحقق ببخشد و در انبار‌های شرکت ۱۶ هزارتن انواع کود‌های ازته، فسفاته و پتاسم موجود است که نسبت به سال گذشته ۴ هزارتن ذخیره سازی بیشتری را داریم.
انتهای پیام/ج

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.