سرپرست میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان شمالی گفت: عرصه و حریم ۵۰ محوطه و بنای تاریخی خراسان شمالی تعیین تکلیف و تصویب شد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بجنورد ، علی مستوفیان سرپرست میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان شمالی با اشاره به شناسایی ۵۲۳ محوطه و بنای تاریخی در استان افزود: این در حالی است که عرصه و حریم حدود ۱۰ درصد از آن‌ها تعیین شده است.

مستوفیان با بیان اینکه روند تعیین عرصه و حریم دیگر بنا‌ها و محوطه‌های تاریخی نیز در دست تهیه است، گفت: تدوین ضوابط و دستورالعمل‌های لازم برای ساماندهی، حفظ، احیا، مرمت و تعیین حریم بناها، بافت‌ها و محوطه‌های تاریخی شهر‌ها و روستا‌ها همه ساله در حال اجراست.


بیشتر بخوانید


به گفته مستوفیان حریم، محدوده‌ای است که برای آثار تاریخی بر اساس قانون موجود و در راستای حفظ آن تعیین اثر می‌شود.

او  اضافه کرد: عرصه در بنا‌های تاریخی نیز به زمین و محلی که بنای تاریخی روی آن بنا شده گفته می‌شود این بخش نیز دارای ضوابط خاصی است.

سرپرست میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان شمالی با تاکید براین که هر گونه ساخت و سازی در حریم محوطه بنا‌ها و محوطه‌های تاریخی ممنوع است گفت: یکی از مهمترین اهداف تعیین عرصه و حریم جلوگیری از ساخت و ساز در حریم بنا‌های تاریخی است.

خراسان شمالی هزار و ۳۱۵ اثر تاریخی شناخته شده دارد که تا کنون ۶۷۲ اثر در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

انتهای پیام/د

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.