کارشناس مسائل سیاست خارجی گفت: سیاست ایران نسبت به ارتباط با همسایگان و دنیا باید متوازن باشد.

 نوذر شفیعی کارشناس مسائل سیاست خارجی در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره باید و نباید های سیاست خارجی دولت سیزدهم، اظهار کرد: معمولا کشور‌ها برای تعقیب منافع ملی، برای خود در عرصه بین‌المللی «نقش» تعریف می‌کنند. نقش ملی هر کشور جایگاهی است که یک کشور برای خود در نظام بین‌الملل متصور است و همین نقش، جهت‌گیری سیاست خارجی هر کشور را مشخص می‌کند.

وی درباره پیامد‌های تغییر نقش جمهوری اسلامی در منطقه و جهان، گفت: با تغییر نقش، دستاورد‌های زیادی نصیب جمهوری اسلامی می‌شود و اصول و آرمان‌های انقلاب اسلامی پابرجا می‌ماند و این موضوع با اهداف گام دوم انقلاب سازگار است و در عین حال، کشور از فشار کنونی رهایی می‌یابد. براساس این نقش، بقای نظام تضمین شده و نفوذ منطقه‌ای ایران تثبیت، توانمندی نظامی ایران مصون و قدرت سیاسی شیعه حفظ و ارتقا می‌یابد. ارتقای قدرت مانور ایران در عرصه منطقه‌ای و آغاز دوره شکوفایی و رفاه اقتصادی از جمله دستاورد‌های دیگر ایفای نقش قدرت میانی است.

شفیعی خواستار اتخاذ سیاست خارجی متوازن از سوی دولت سیزدهم شد و گفت: ایران نمی‌تواند سیاست کاملا شرقی تحت عنوان «نگاه به شرق» داشته باشد و یا نگاه کاملا غرب‌گرایانه‌ای تحت عنوان «نگاه به غرب» داشته باشد. سیاست ایران نسبت به این مناطق و قدرت‌ها هم باید متوازن باشد. عدم توازن در نگاه سیاست خارجی باعث انفعال در سیاست خارجی ایران و از دست رفتن ابتکار عمل‌ها خواهد شد. سیاست خارجی ایران باید به‌گونه‌ای متعادل شمالی جنوبی و غربی شرقی باشد. در چارچوب همین توازن، نگاه ویژه به همسایگان نیز اهمیت خواهد داشت که از آن به‌عنوان «ابتکار همسایگی خوب» یاد می‌شود.

کارشناس مسائل سیاست خارجی با بیان اینکه اکنون همسایگان از جایگاه بایسته‌ای در سیاست خارجی ایران برخوردار نیستند، تصریح کرد: منطقه‌ای که در ابتکار همسایگی خوب باید در اولویت قرار بگیرد کشور‌های جنوب خلیج‌فارس هستند، زیرا رابطه دوسوی خلیج فارس آن گونه که انتظار می‌رود خوب نیست و همین امر تهدیدات زیادی را برای منطقه به‌وجود آورده و فرصت‌های زیادی را سلب کرده است. البته روابط ایران با کشور‌های جنوب خلیج‌فارس یکسان نیست و طیفی از خصومت تا رقابت و حتی دوستی را دربرمی‌گیرد. با این حال، در ابتکار همسایگی اولویت نخست، «همسایگان جنوبی» و میان کشور‌های جنوبی خلیج‌فارس، اولویت نخست «عربستان» است.

وی افزود: بهبود در مناسبات تهران و ریاض نه تنها می‌تواند به بهبود در روابط ایران و کشور‌های منطقه بیانجامد، بلکه می‌تواند زمینه‌ساز خاتمه یافتن بسیاری از تنش‌ها و بحران‌های منطقه‌ای از طریق مشارکت دوجانبه باشد.

شفیعی خواستار در پیش گرفتن پارادیپلماسی یا دیپلماسی موازی از سوی دولت شد و گفت: جمهوری اسلامی ایران با توجه به توانایی‌های گسترده خود و به‌ویژه مرز‌های چهارگانه و تنوع قومی و فرهنگی از این فرصت بهره ببرد و با ایجاد زمینه مناسب برای برقراری ارتباط استان‌های مرزی با دنیای خارج، بر قدرت ملی خود بیافزاید. از این منظر، شهر‌ها و استان‌های ایران می‌توانند با همتایان خود در گوشه‌وکنار جهان و به‌ویژه در سطح منطقه وارد تعاملات تجاری، صنعتی، فرهنگی و... شوند.

کارشناس مسائل سیاست خارجی با تاکید بر استفاده از ظرفیت ایرانیان مقیم خارج از کشور، اظهار کرد: حدود هفت میلیون ایرانی در خارج از کشور با سرمایه حدود ۲۴ هزار میلیارد در کشورهایی، چون آمریکا، کانادا، اروپا و نیز در کشور‌های آسیایی و عربی زندگی می‌کنند. شناسایی آن‌ها و بهره‌گیری از ظرفیت آن‌ها می‌تواند فرصت قلمداد شود.


بیشتر بخوانید


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار