لاسجردی در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان:

عراق با برگزاری نشست سران منطقه به دنبال بهبود شرایط منطقه‌ای خود است

کارشناس مسائل منطقه گفت: عراق در سایه حکومت الکاظمی با برگزاری نشست سران منطقه دو موضوع مهم را دنبال می‌کند.

حسن لاسجردی کارشناس مسائل منطقه در گفت‌وگو با  خبرنگار سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره دعوت عراق از ایران برای شرکت در نشست سران منطقه‌ای در بغداد، گفت: عراق در چند دهه اخیر گرفتار مشکلات امنیتی، نظامی، سیاسی، اجتماعی و اقتصادی در داخل خود این کشور و عرصه منطقه‌ای بوده است و این باعث کاهش نقش عراق در تحولات غرب آسیا و جهان عرب شده، لذا با برگزاری چنین نشستی به دنبال بهبود شرایط است.

وی افزود: دولت الکاظمی به دنبال این است که عراق را از وضعیت کنونی خارج کند، چرا که عراق در حال حاضر به زمین بازی برخی از کشور‌های منطقه و برخی از قدرت‌های بزرگ تبدیل شده و از سوی دیگر از آن به عنوان بازیگری موثر در عرصه منطقه‌ یاد نمی‌شود. اکنون دولت الکاظمی به دنبال این است که عراق را از دو وضعیت کنونی خارج کند و رویکرد سیاسیون و احزاب عراق را نسبت به نقش آفرینی ارتقا دهد.

لاسجردی با بیان اینکه عراق در سایه حکومت الکاظمی با انجام این گونه تحرکات و برگزاری این نوع نشست‌ها دو موضوع مهم را دنبال می‌کند، اظهار کرد: عراق از یک طرف به دنبال این است که کشورش دیگر میدانی برای چالش‌های کشور‌های منطقه و برخی از کشور‌های بزرگ نباشد و از سوی دیگر دولت بغداد بتواند نقش موثرتری را در تحولات منطقه‌ای ایفا کند.

وی در پاسخ به این سوال که آیا دولت الکاظمی می‌تواند در راستای کاهش تنش بین کشور‌های منطقه و برخی از قدرت‌های بزرگ نقش آفرینی کند، توضیح داد: در حال حاضر به هزار دلیل امکان موفقیت الکاظمی در این زمینه وجود ندارد، چراکه تحقق این اهداف نیازمند امکانات، شرایط و اقتضائاتی است. به عنوان مثال اگر عراق بخواهد بین ایران و عربستان و یا ایران و آمریکا میانجی‌گری کند و مسائل موجود بین آن‌ها را حل کند، باید توجه داشته باشد که مسائل بین این کشور‌ها بسیار پیچیده است و شرایط و اقتضائات به گونه‌ای نیست که این اتفاق بیفتد.

کارشناس مسائل منطقه با اشاره به مشکلات موجود در عراق گفت: اگر عراق امروز با مشکلاتی نظیر بازسازی، مسائل نظامی، امنیتی، اجتماعی و زیرساخت‌ها روبرو نبود و این مسائل را حل کرده بود تازه به عراق ۲۰ سال پیش بازگشته است. نگاه الکاظمی نگاه درستی است، ولی باید توجه داشت که این دولت برای پیشبرد این اهداف از ابزار و امکانات لازم برخوردار نیست، با توجه به اینکه این دولت باید به زودی شرایط را برای برگزاری انتخابات زودهنگام در عراق فراهم کند.

وی افزود: در شرایط فعلی امکان تحقق این اهداف وجود ندارد، مگر اینکه پارلمانی همسو با دولت الکاظمی در عراق شکل بگیرد و دولت عراق بتواند طی چندین سال یکسری اصلاحات و اقدامات لازم را در داخل عراق انجام دهد.

گفتنی است فؤاد حسین وزیر امور خارجه عراق که به تهران سفر کرده بود، بعدازظهر سه‌شنبه ۱۹ مرداد ماه با محمدجواد ظریف وزیر خارجه کشورمان، دریابان علی شمخانی نماینده مقام معظم رهبری و دبیر شورای عالی امنیت ملی و سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور کشورمان دیدار و گفتگو کرد.

وزیر امور خارجه عراق با تسلیم دعوتنامه نخست وزیر کشورش به حجت‌الاسلام و المسلمین رئیسی، برگزاری "نشست کشور‌های همسایه عراق" را اقدامی در راستای حمایت از فرآیند سیاسی و پیشرفت اقتصادی این کشور برشمرد و گفت که این نشست گامی در جهت گذاشتن سنگ بنای اقدام جمعی کشور‌های منطقه برای ایجاد امنیت پایدار در منطقه محسوب می‌شود. امنیت پایدار در منطقه بدون حضور ایران و عراق شکل نخواهد گرفت، برگزاری این نشست، ایجاد زمینه‌ای برای گفتگوی کشور‌های منطقه با یکدیگر در جهت حصول تفاهم جمعی در منطقه است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار