به گزارش خبرنگار حوزه دنیای ارتباطات گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان، رمضانعلی سبحانیفر مدیرعامل شرکت ملی پست با اشاره به جلسات متعدد با وزارت صمت اظهار کرد: شبکه پست که یک شبکه سیستمی و مبتنی بر کد پستی یا سیستم جامع جینف است و به واسطه آن نشانی مکانی را در اختیار قرار دارد، میتواند به بانک اطلاعاتی وزارت صمت، وزارت جهاد کشاورزی یا سایر دستگاهها کمک کند که این بانک اطلاعاتی برای تنظیم بازار در اختیار این دستگاهها قرار گیرد.
رئیس هیئت مدیره شرکت ملی پست به ثبت شناسه تجاری کالا در سامانه جامع تجارت الکترونیک وزارت صمت اشاره کرد و افزود: بحثی که از گذشته در خصوص کالاهای اساسی و ضروری مطرح بوده، این است که کالا چه به صورت واردات و چه بهصورت تولیدی داخل کشور؛ گاهی در نقطهای از کشور یا در کل ایران کمیاب میشود. در این شرایط ستاد تنظیم بازار به دلیل فقدان اطلاعات کافی در بحث ارسال کالا از نقطه اولیه، چه محل تولید و چه واردات به نقاط مختلف کشور، یا در مرحله انتقال به انبارها یا عمدهفروشها و خردهفروشها، با دشواری مواجه میشود.
وی با اشاره به موضوع رهسپاری افزود: گاهی یک کالا که جزو کالاهای ضروری است، از نقطهای حرکت میکند و باید به نقطهای در استان دیگر برسد، ولی به نقطه اشتباه ارسال میشود و این بازار را از نظم خارج میکند. این سیستم میتواند کمک کند که کالا از نقطه تولید یا واردات با دریافت شناسه ارسال کالا و مبتنیبر کدپستی موجود به آدرس مورد نظر ارسال شود.
سبحانیفر افزود: با کد شناسه مشخص میشود کالای تولیدی در کجا، با چه تعداد و حجم، چه قیمتی، در چه تاریخی و به نام چه کسی ارسال شده و امکان ارائه رسید آن نیز فراهم است. همچنین امکان ارسال رسید به عمدهفروشی، فروشگاهها، خردهفروشیها و مقصد نهایی نیز وجود دارد و از آنجا رصد میشود که چه حجمی به خردهفروشی ارسال شده است.
مدیرعامل شرکت ملی پست با اشاره به رصد هوشمند توزیع گوشت مرغ توسط شرکت پست بیان کرد: در شرکت پست، به صورت پایلوت شبکه رصد هوشمند توزیع مرغ از خرداد ماه پیادهسازی و مشکلات آن مشخص شد. طی جلساتی با وزارت صمت در هفتههای گذشته طرح رصد ارسال محصولات پتروشیمی وکالاهای دیگر مطرح شد که بتوانیم پتروشیمی و بخش کالاهای ضروری که جزو مواد اولیه تامینکننده تولیدات کارخانجات دیگر است و حساسیت بیشتری دارد را روی این شبکه پیادهسازی کنیم.
وی ادامه داد: در این شبکه شرکت ملی پست هیچ دخالتی در بحث لجستیک، ناوگان حمل و نقل، نیروی انسانی و جابهجایی ندارد و شبکه هوشمند رصد در اختیار دستگاهها قرار میگیرد و با توجه به آدرس مبدا و مقاصدی که توسط وزارت صمت اخذ شده بر اساس مختصات جغرافیایی کدگذاری و بارکد تولید میشود و اطلاعات در اختیار سامانه جامع تجارت الکترونیک قرار میگیرد و این سامانه میتواند اطلاعات را برای رصد آنلاین در اختیار دستگاههای نظارتی خود قرار دهد.
بیشتر بخوانید
بر اساس این گزارش شرکت ملی پست با استفاده از امکانات و ظرفیتهای الکترونیکی رهگیری و رهسپاری خود و بدون استفاده از تجهیزات حمل و نقل و یا نیروی انسانی، امکان رصد برخط کالا در شبکه توزیع را فراهم آورده است. از این رو مقرر شده طرح رصد و توزیع هوشمند کالا برای مواد پتروشیمی، بهمنظور افزایش دقت در نظارت و کاهش هزینهها و تخلفات احتمالی، بهصورت آزمایشی با همکاری پست و وزارت صمت اجرا شود.
انتهای پیام/