سردبیر روزنامه رأی الیوم در مطلبی علل نگرانی و خشم رژیم صهیونیستی از نزدیک شدن الجزایر به جمهوری اسلامی ایران را بررسی کرد.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان، عبد الباری عطوان، سردبیر روزنامه اینترنتی رأی الیوم و تحلیلگر سرشناس عرب با اشاره به نگرانی و خشم رژیم صهیونیستی از نزدیک شدن الجزایر به جمهوری اسلامی ایران برای این نگرانی صهیونیست‌ها پنج علت قائل شد.

رأی الیوم که از لندن به روز می‌شود در مطلبی به قلم عطوان نوشت: یائیر لاپید، وزیر خارجه اسرائیل به جنگ تبلیغاتی علیه الجزایر که در حال حاضر از چندین طرف هدف قرار گرفته است، پیوست. لاپید از کنفرانس خبری خود در رباط، پایتخت مغرب و در پایان سفرش به این کشور برای ابراز نگرانی از نقش الجزایر در منطقه و نزدیک شدنش به ایران بهره برداری کرد.

عطوان گفت: این اوج بی شرمی و گستاخی است که وزیر خارجه اسرائیل با چنین سخنانی می‌خواهد برای کشور الجزایر، سیاست خارجی اش را مشخص کند و اینکه به کدام کشور در منطقه نزدیک شود یا از کدام کشور فاصله بگیرد و آن کشور، منافع دولت غاصب و نژادپرست اسرائیل را در صدر اولویت‌های خود قرار دهد تا از خشم تل آویو در امان بماند گویا الجزایر، جمهوری موز یا مستعمره‌ای است که امورش با ریموت از تل آویو کنترل می‌شود.

او معتقد است که اگر الجزایر به ایران و محور مقاومتی که تهدیدی وجودی برای دولت اشغالگر و قلدر اسرائیل است که علیه ملت فلسطین مرتکب جنایات جنگی می‌شود، نزدیک نشود پس به کدامین کشور نزدیک شود؟

سردبیر رأی الیوم علل خشم وزیر خارجه اسرائیل و دولتش را از الجزایر برانگیخته و باعث شده است الجزایر را در صدر فهرست حملات سیاسی توطئه گرانه و نظامی قرار دهد، چندین مسئله عنوان کرد:

اول: الجزایر به مدت ۲۰ سال به سبب ناتوانی جسمی عبد العزیز بوتفلیقه، رئیس جمهور سابق و سرگرمی این کشور به فتنه، فلج شده بود و اکنون از این وضع خارج شده و در مسیر بهبود و بازیابی نقش رهبری اش در منطقه خاورمیانه و قاره آفریقا قرار گرفته است.

دوم: الجزایر در حال رهبری حمله بی امان دیپلماتیک برای لغو عضویت دولت اشغالگر اسرائیل به عنوان ناظر در اتحادیه آفریقاست و موفقیت بزرگی در این خصوص کسب کرده است و ۱۴ کشور آفریقایی و در صدر آن آفریقای جنوبی تاکنون به الجزایر پیوسته اند.

سوم: اصرارش برای بازگشت سوریه به اتحادیه عرب و بازپس گیری کرسی خود در این اتحادیه و در نتیجه مشارکت در نشست آینده سران عرب که قرار است تا چند ماه دیگر در پایتخت الجزایر برگزار شود.

چهارم: الجزایر دارای ارتش قوی و مجهز به تسلیحات بسیار پیشرفته مانند هواپیما‌های سوخو و سامانه‌های ضد موشکی اس ۴۰۰ پیشرفته روسی است و در سنگر مقاومت فلسطینی علیه اشغالگران اسرائیلی قرار دارد.

پنجم: بازآرایی وضع داخلی الجزایر و احیای نهاد‌های مجریه و قضائیه و مقننه و مبارزه بی امان با فساد و تحویل بیشتر نماد‌های فساد به عدالت و تلاش برای پس گرفتن اموال به غارت رفته ملت الجزایر با استفاده از شیوه‌ها و وسایل حقوقی قانونی.

عطوان افزود: آنچه را که لاپید درک نمی‌کند آن است که الجزایر در محور مقاومت قرار دارد و هرگز آن را ترک نکرده و این گزینه درستی است، زیرا این محور، پیروزی‌های بزرگی در نوار غزه و جنوب لبنان و یمن در برابر ائتلاف اسرائیلی و آمریکایی به دست آورده است و پیروزی بعدی نیز بزرگتر است.

اسرائیل امروز از ترس و وحشت موشک‌های مقاومت به خود می‌لرزد و موشک‌های هواپیماهایش را به زمین‌های باز و خالی در جنوب لبنان و نوار غزه شلیک می‌کند، زیرا از پاسخ کوبنده می‌ترسد و آشکارا به شکست گنبد‌های آهنینش اعتراف کرده است و در هر رویارویی با هول و هراس دست به دامن آمریکا می‌شود و از آن درخواست مداخله برای آتش بس می‌کند و از واشنگتن می‌خواهد میلیارد‌ها دلار و موشک‌های بیشتری برای جبران خسارات به تل آویو بدهد.

بدتر از همه این‌ها نیز آن است که آمریکا بزرگترین حامی اسرائیل هم اکنون از شکست بزرگی در افغانستان به دست طالبان رنج می‌برد و پس از باخت دو و نیم تریلیون دلار و ۳۵۰۰ کشته و ۲۰ هزار زخمی پا به فرار گذاشته که تکرار صحنه ذلت بار ویتنام است شکست آمریکا امروز در افغانستان و فردا در عراق و پس فردا در سوریه است و اسرائیل و همه هم پیمانان آمریکا در منطقه باید سرهایشان را پایین بگیرند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار