طبرسی گفت: اگر قرار است تعطیل شود همه جا باید تعطیل باشد، مردم نباید به مهمانی، دورهمی، رستوران و یا پاساژگردی بروند.

به گزارش خبرنگار  حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، امشب۲۳ مردادماه در برنامه گفتگوی ویژه خبری با حضور بابک عشرتی معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی ایران و پیام طبرسی رئیس بخش عفونی بیمارستان مسیح دانشوری اخبار کرونا و ممنوعیت سفر مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

پیام طبرسی رئیس بخش عفونی بیمارستان مسیح دانشوری با اشاره به اینکه یک سری از افراد در طی ۱۸ ماه گذشته کرونا نگرفته بودند، اما در این یک ماه کرونا گرفتند و فوت کردند گفت: واقعا در عجبم که چرا عده‌ای همچنان به مسافرت‌های خودشان ادامه می‌دهند، سیستم درمان و همه همکاران ما می‌گویند که خسته شده اند و دچارخستگی روحی شده اند.

وی با اشاره به اینکه خبر ناگوار دادن به افراد خیلی سخت است افزود: در بحث واکسیناسیون از دنیا عقب هستیم، اما الان سرعت پیدا کرده ایم، برخی از رفتار‌ها به خودمان برمی‌گردد، امیدوارم اگر قرار است تعطیل شود همه جا تعطیل باشد، پاساژ‌ها و رستوران‌ها باید تعطیل شوند، مردم نباید به مهمانی، دورهمی، رستوران و یا پاساژگردی بروند.

رئیس بخش عفونی بیمارستان مسیح دانشوری با اشاره به اینکه با دلالان در بازار سیاه باید برخورد شود ادامه داد: تجویز‌ها باید منطقی باشد، برخی از دارو‌ها دارویی نیست که در منزل افراد بتوانند از آن استفاده کنند لذا در منزل نمی‌توان داروی رمدسیویر را استفاده کرد.

وی با اشاره به اینکه خیلی از مرگ‌هایی که در منزل اتفاق می‌افتد ممکن است به دلیل استفاده نامناسب از دارو‌ها باشد افزود: داروی اکتمرا را نمی‌توان در منزل مورد استفاده قرار داد، برخی از مردم موضوع را ساده گرفتند و تصور می‌کنند که هرچه پول خرج کند روند درمانی آن‌ها بهتر می‌شود، این در حالی است که برخی از دارو‌ها را نمی‌توان در منزل مورد استفاده قرار داد و فرد باید حتماً در بیمارستان بستری شده باشد تا بتوانیم روند درمان را در آن‌ها طی کنیم.

طبرسی با اشاره به اینکه سرم برای کرونا مضر است گفت: تمام دستورالعمل‌های دنیا این است که در دادن سرم به بیماران کرونایی باید با دقت رفتار کنیم.

رئیس بخش عفونی بیمارستان مسیح دانشوری خاطرنشان کرد: در منزل امکان تزریق رمدسیویر وجود ندارد، همچنین سرم درمانی در منزل غلط است؛ سرم در حالت کلی برای کرونا مضر است.

وی با اشاره به اینکه پلتفرم واکسن‌ها باید با هم تطبیق داده شود اظهار کرد: همه واکسن‌ها هدف نهایی دارند و این هدف کاهش مرگ و میر است لذا همه واکسن‌ها کاهش مرگ و میر را تامین می‌کنند، کسانی که یک بار به کرونا مبتلا شدند با یک تزریق یک دز واکسن آنتی‌بادی آن‌ها بالا می‌رود.

طبرسی با اشاره به اینکه بدن درد، آبریزش بینی، و عطسه از جمله نشانه‌های کرونا است عنوان کرد:کسانی که واکسن دریافت کردند مرگ و میر در آن‌ها کمتر بوده است، این ویروسی قوی و مهاجم است.

وی با اشاره به اینکه واکسن‌های داخلی حتماً باید دو دز را دریافت کنند افزود: باید دز دوم تزریق شود تا ایمنی کامل ایجاد شود، رعایت نکات بهداشتی بسیار مهم است، کسانی که شک به کرونا و علائمشان دارند حتماً تست بدهند.

رئیس بخش عفونی بیمارستان مسیح دانشوری با اشاره به اینکه در انگلیس با اینکه ۸۰ درصد مردم واکسن‌زدند روزی یک میلیون تست می‌گیرند افزود: ما آنچه که برای ما مهم است این است که باید انجام تست در کشور را افزایش دهیم، باید بتوانیم فردی که تست مثبت دارد را مورد شناسایی قرار دهیم، متاسفانه برخی افراد با وجود داشتن علامت بر سر کارشان حاضر می‌شوند بنده از این وضعیت بسیار ناراضی هستم که مردم ناچار هستند به دلیل وضعیت اقتصادی با وجود بیماری در محل کارشان حاضر می‌شوند.

وی با اشاره به اینکه وقتی فردی هزینه درمان نداشته باشد مجبور است که کار کند عنوان کرد: مدیریت توزیع دارو و مدیریت تست باید انجام شود، در هیچ جای دنیا شواهد متقنی نیست که فاویپیراویر تاثیر مثبتی در بهبود و یا کاهش مرگ و میر داشته باشد، تصمیم بر این گرفته شد که این دارو از دستور کار بیمارستانی برداشته شود.

بابک عشرتی معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی ایران با اشاره به اینکه اگر تعطیلی منجر به این می‌شود که در خانه بمانیم و واقعاً دستورالعمل‌ها را رعایت کنیم حتما تاثیر دارد مثل آن چیزی که در عید سال ۹۹ اتفاق افتاد گفت: اما اگر قرار باشد از تعطیلی به عنوان یک فرصت استفاده کنیم و بخواهیم به مسافرت برویم حتما مخاطرات بسیار زیادی در بر دارد.

وی با اشاره به اینکه فشار زیادی به کار درمان وارد شده است بیان کرد: متاسفانه ساده انگاری از سوی مردم و مسئولین ایجاد شده است.

عشرتی با اشاره به اینکه حتماً باید دستورالعمل‌های بهداشتی از جمله استفاده از ماسک و فاصله‌گذاری اجتماعی را رعایت کنیم تصریح کرد: وقتی تأثیر واکسن را می‌بینیم که بیش از ۷۵ درصد جامعه واکسن دریافت کرده باشند وقتی عزیزی واکسن نمی‌زند آن قسمتی را که ما به آن دسترسی نداریم که واکسن بزنند بالا می‌رود و همه را در معرض خطر قرار می‌دهند، ما انواع واکسن‌ها را ارائه می‌دهیم.

وی با اشاره به اینکه برخی از افراد نوع خاصی از واکسن را مدنظرشان است و در صورتی که آن نوع خاص نباشد از تزریق واکسن خودداری می‌کنند گفت: انتخاب نوع واکسن اختیاری است، اما باید بدانیم بهترین واکسن اولین واکسنی است که به دستمان می‌رسد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار