معاون فنی گمرک گفت: در بازدیدی که از انبار فرودگاه امام خمینی(ره) داشتیم، مشخص شد برخی کالاها شامل اقلام دارویی در این انبار دپو شده است.

به گزارش خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان،  ارونقی معاون فنی گمرک در برنامه گفت و گوی ۱۸:۳۰ شبکه خبر در خصوص روند ترخیص کالاها به خصوص اقلام دارویی در گمرکات کشور گفت:  رسوب کالاهای اساسی در گمرکات کشور زیاد داریم به گونه ای که برخی کالاها شامل اقلام خوراکی و دارویی در گمرک بندر امام خمینی(ره) حتی ۶ تا ۸ ماه در انبار ها باقی مانده است.

او ادامه داد: با توجه به وضعیت پیش آمده در کشور باید روند ترخیص اقلام دارویی از گمرکات سرعت بگیرد و موانع موجود از سوی دستگاه های مرتبط رفع شود.

ارونقی بیان کرد: گمرک در بحث ترخیص واکسن خوب عمل کرده و  در پای پرواز کالاها به سرعت ترخیص شده است. تجهیزات تولید واکسن داخلی هم بلافاصله از گمرک ترخیص شد.تمام محموله ‎های دارویی پای پرواز و در حداقل زمان در مدت ۱۵ دقیقه از گمرک ترخیص شده اند.

معاون فنی گمرک گفت: با توجه به کمبود سرم در کشور، صف خرید در گمرک بازرگان تشکیل شد و با توجه به نیاز مبرم کشور پیگیری هایی در این خصوص انجام گرفت و صف خرید در  گمرک کشور مبدا از بین رفت.

او اظهار کرد: طی بازدید میدانی که از گمرکات داشتیم مشاهده شد محل دپوی امنی در گمرک امام خمینی (ره) برای کالاها از جمله اقلام دارویی مورد نیاز کشور وجود دارد که باید ترخیص این کالاها از سوی دستگاه های ذی ربط پیگیری شود.

او افزود: طی این بازدید رسانه ها در جریان میزان دپوی کالاها قرار گرفتند و اینکه کدام دستگاه مسئول ترخیص این کالاها است.وارد انبار شدیم دو سردخانه مورد بازدید قرار گرفت از ۱۶ مورد بازدید چندین مورد اقلام کشاورزی و چندین مورد هم دارو  بوده است که در برخی موارد گفته شده به دلیل وجود مشابه داخل ترخیص نشده اند.

معاون فنی گمرک ایران تاکید کرد: کلا  انبار گمرک مملو از کالا است و باید رسیدگی  و حتما پیگیری شود. لیست این اقلام در اختیار رسانه ها قرار می گیرد.

ارونقی بیان کرد: مصوب شده ظرف ۲۴ ساعت اقلام دارویی و مواد اولیه در همه انبار های گمرک احصاء و طی یک هفته تعیین تکلیف شوند.

برخی اقلام دارویی دپوشده در گمرک بدون هماهنگی وارد کشور شده اند

در ادامه برنامه شانه‌ساز، رئیس سازمان غذا و دارو گفت: گمرک ایران، وزارت صمت، بانک مرکزی و سازمان غذا و داروی وزارت بهداشت متولی اصلی ترخیص مواد اولیه دارویی از گمرک هستند.

وی بیان کرد: دارو‌های دپو شده در انبار فرودگاه امام خمینی (ره) بدون هماهنگی ما وارد شده بود. واکسن‌ها و آنچه با ما هماهنگ می‌شود، پای هواپیما با هماهنگی گمرک ترخیص شده است.

رئیس سازمان غذا و دارو گفت: علی‌رغم تحریم‌ها و مشکلات نقل و انتقال پول، پیش‌پرداخت واکسن‌ها را انجام دادیم و تا کنون حدود ۲۵ میلیون دوز واکسن وارد کشور شده است. طبق برنامه‌ریزی صورت گرفته مقرر شده تا پایان شهریور ۳۰ میلیون دوز واکسن وارد کشور کنیم.

شانه‌ساز افزود: همچنین طبق برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته تا پایان آبان‌ماه حدود ۸۰ میلیون دوز واکسن وارد کشور می‌شود.

رئیس سازمان غذا و دارو تصریح کرد: برخلاف تبلیغات و شایعات فضای مجازی از ۴۵ معرفی نامه به بخش خصوصی تنها یک مورد، آن هم یک شرکت دارویی خصوصی معتبر موفق به واردات واکسن شده است.

او افزود: ما از هیچ تلاشی برای واردات واکسن فروگذار نکردیم و بانک مرکزی هم در زمینه تامین ارز به خوبی عمل نکرده و تا کنون از منابع مطمئن اقدام به واردات واکسن کرده ایم.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار