بیش از ۳ ماه است که قنات روستای دادِران شهرستان درمیان در اثر سیل تخریب شده و اهالی روستا را با مشکلات زیادی رو به رو کرده است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بیرجند، بارش‌های رگباری اردیبهشت ماه اگرچه خوشحالی کشاورزان را در پی داشت، اما از طرفی دیگر این بارش‌ها خسارات بسیاری را به بخش‌های مختلف روستای دادِران شهرستان درمیان وارد کرد.

قنات روستا که منبع اصلی تأمین آب برای اهالی روستا، زمین های کشاورزی به مساحت حدود ۴۶ هکتار و دام‌های روستا بود، در اثر سیل تخریب شده است.

وقتی سیل، نور امید را دل کشاورزان خاموش می کند

یکی از اهالی روستای دادِران می‌گوید: محصول عمده روستا زرشک بوده و امسال نوبت باردهی درختان است.

او ادامه می‌دهد: سیل باعث تخریب قنات روستا شد و نبود آب ناشی از آن سبب شده است تا بسیاری از درختان و محصولات کشاورزی روستا که حاصل سال‌ها زحمت کشاورزان است از بین برود.


بیشتر بخوانید


این کشاورز اهل روستای دادِران عنوان می‌کند: تنها انتظار اهالی این است که مسئولین قدمی مثبت برای روستا بردارند.

اهالی روستا مدتی است خود دست به کار شده اند تا نبض روستا را دوباره به تپش بیاندازند؛ اما توان آن‌ها به تنهایی جوابگو نیست.

در بحران خشکسالی و هوای گرم تابستان بیش از ۱۲۰ خانوار روستای دادِران آب شرب و کشاورزی خود را از این قنات تأمین می‌کردند.

از پیش بینی اعتبار ۵۰۰ میلیونی تا قول بازگشایی ۳ ماهه قنات

محمدی مدیر آب و خاک و امور فنی و مهندسی سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی گفت: طول قنات دادِران شهرستان درمیان هزار و ۵۰۰ متر است که حدود ۶۰۰ متر از قنات بر اثر سیل خسارت دیده است.

او افزود: از همان ابتدای عملیات مرمت قنوات در استان، عملیات بازگشایی قنات دادِران آغاز شد که تاکنون ۴۰۰ متر آن مرمت شده و تنها ۲۰۰ متر باقی مانده است.

محمدی اظهار کرد: امسال ۵۰۰ میلیون تومان برای قنات دادِاران پیش بینی اعتبار شده است که تاکنون ۵۷ میلیون تومان از این رقم تخصیص پیدا کرده و قابل پرداخت است.

مدیر امور آب و خاک و امور فنی و مهندسی سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی با اشاره به این که این قنات تا ۳ ماه آینده بازگشایی می‌شود تصریح کرد: از اعتبارات امسال نیز حدود ۴۵۰ میلیون تومان برای مرمت قنات پیش بینی شده است.

انتهای پیام/ س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار