علی اصغر عباسی مدیر عملیات شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی ایران در گفت و گو با خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، در مورد گلایههای مردم از کمبود بنزین سوپر در جایگاههای سوخت، بیان کرد: نمیتوان گفت که کمبود بنزین سوپر داریم، زیرا در حال توزیع آن در سطح کشور هستیم، اما هر کالایی، تابع عرضه و تقاضاست.
او افزود: متاسفانه به دلیل اختلاف قیمتی که بنزین سوپر با بنزین معمولی یا سهمیهای دارد و این بنزین، یک بنزین تک قیمتی به قیمت ۳۵۰۰ تومان است، میزان تقاضا برای آن در سطح کشور پایین آمده است.
عباسی ضمن اشاره به این که در حال حاضر، میانگین مصرف روزانه بنزین سوپر در کشور، تنها معادل یک میلیون لیتر و در تهران معادل ۵۰۰ هزار لیتر است، ادامه داد: چون استقبال لازم وجود ندارد، طبیعتاً میزان فروش آن نیز در جایگاهها به نسبت پایین آمده؛ زیرا بحث طول دوره نگهداری فرآورده در جایگاهها نیز مطرح است.
او همچنین در مورد تامین نفت گاز (گازوئیل) مورد نیاز شبکه حمل و نقل کشور نیز توضیح داد: عرضه فرآوردههای نفتی در تمام کشور به ویژه در بخش حمل و نقل، به صورت یک زنجیره است. در تمامی راههای ارتباطی کشور، نقاط عرضهای را تحت عنوان جایگاههای عرضه فرآوردههای نفتی داریم و هر خودرو یا وسیلهای که به آنها مراجعه کند، میتواند سهمیه خود را دریافت کند.
مدیر عملیات شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی ایران گفت: مصرف کنندگان در برخی از این جایگاه ها، شامل دو گروه محلی اطراف نقطه عرضه و مصرف کنندگان عبوری هستند. بنابراین، در طول سالیان متمادی مشخص شده که هر جایگاه، روزانه چند هزار لیتر فرآورده عرضه میکند.
بیشتر بخوانید:
او در ادامه بیان کرد: از طرف دیگر، پس از اجرای طرح سهمیه بندی، عرضه نفت گاز (گازوئیل) بر مبنای طرح پیمایش به کارت خودروهای دیزلی اضافه میشود؛ یعنی، هر خودرو دیزل، معادل کارکرد خود در ماه گذشته، سهمیه دریافت میکند. سهمیه این خودروها معمولاً در هر ماه، طی دو نوبت شارژ میشود؛ یعنی یکبار در ۱۵ روز اول ماه، و بار دیگر در ابتدای ماه بعدی.
این مقام مسئول اظهار کرد: یعنی اگر یک خودرو فعالیت بیشتری داشته باشد، طبیعتاً سهمیه بیشتری میگیرد؛ بنابراین، سوخت بر مبنای میزان فروش جایگاهها عرضه میشود و معمولا از نظر تامین سوخت نفت گاز (گازوئیل) در جایگاهها مشکلی وجود ندارد.
انتهای پیام/