رئیس کمیته اپیدمیولوژی ستاد ملی مقابله با کرونا:

فرآیند‌های بهداشتی و درمانی باید اصلاح شوند

سوری گفت: ویروس کرونا استعداد ابتلای تعداد زیادی از جمعیت را دارد؛ بنابراین فرآیند‌های بهداشتی و درمانی باید اصلاح شوند.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، صادق نیت رئیس مجتمع بیمارستانی امام خمینی و حمید سوری رئیس کمیته اپیدمیولوژی ستاد ملی مقابله با کرونا امشب ۲۱ مردادماه با حضور در برنامه گفتگوی ویژه خبری به بررسی آخرین وضعیت کرونا در کشور پرداختند.

حمید سوری رئیس کمیته اپیدمیولوژی ستاد ملی مقابله با کرونا با اشاره به اینکه بیش از ۷۰ درصد تخت‌های سیستان و بلوچستان از اشغال درآمده است گفت: خوشبختانه شاهد وضعیت خوبی در این استان هستیم و حجم کاری بر روی همکاران بخش بهداشت و درمان کاهش پیدا کرده است.

او با اشاره به اینکه در مدیریت اپیدمی باید یادمان باشد که بار درمان از مسیر پیشگیری شروع می‌شود تا پیشگیری را انجام ندهیم قطعاً اگر همه کشور را تخت بیمارستانی کنیم به جایی نمی‌رسیم افزود: ویروس استعداد ابتلای تعداد زیادی از جمعیت را دارد، رویکرد باید بر اساس دانش که داریم باشد و بر اساس اصولی که در این اپیدمیولوژی وجود دارد امور دنبال شود.

کاهش۸۰ درصدی مرگ و میرهای کرونایی با اجرای طرح شهیدسلیمانی

سوری با اشاره به اینکه طرح شهید سلیمانی از اردیبهشت سال ۹۹ شروع شد، اما با تاخیر آغاز شد اضافه کرد: از اول آذرماه سال ۹۹ این طرح را شروع کردیم لذا حدود ۸۰ درصد کاهش مرگ و بستری را نشان می‌دهد.

رئیس کمیته اپیدمیولوژی ستاد ملی مقابله با کرونا تصریح کرد: در هرمزگان زودتر از سیستان و بلوچستان اپیدمی شروع شد و محل تقاطع استان‌های فارس، بوشهر و هرمزگان بود، اما هنوز این مناطق قرمز هستند، علیرغم همه تلاش‌ها و جانفشانی‌هایی که همکاران ما انجام دادند دو تجربه موفق در کشورمان داشتیم که یکی طرح شهید سلیمانی و دیگری تجربه‌ای بود که در سیستان و بلوچستان با وجود سختی‌هایی که وجود داشت به دست آوردیم.

او افزود: حدود ۸۰ درصد شهرستان ها‌ی سیستان و بلوچستان روستایی است لذا حدود ۱۲۰۰ کیلومتر مرز خاکی و آبی در سیستان و بلوچستان داریم، این کار سخت، همدلی و همراهی شروع شد و لذا یکی از کار‌های ما این بود که به این نتیجه رسیدیم که هیچ رویکرد و یا هیچ دستورالعمل کشوری نمی‌تواند برای همه کشور یک نسخه واحد را بنویسد، از ۱۸ تیرماه به شکل انبوه واکسیناسیون انجام شد، اما فرآیند‌های بهداشتی و فرایند‌های درمانی باید اصلاح شود، فرایند مدیریت ترخیص باید اصلاح شود.

رئیس کمیته اپیدمیولوژی ستاد مقابله با کرونا با اشاره به اینکه انکار موفقیت طرح شهید سلیمانی علمی نیست عنوان کرد: راهکار مقابله با کرونا تعطیلی نیست بلکه راهکار اجرای طرح شهید سلیمانی است.

سوری با اشاره به اینکه شکل گیری کلینیک های سرپایی به سرعت گسترش پیدا کرد گفت: در شرایط موجود کشور باید متناسب با بضاعت مردم حرکت کنیم، باید به چند نکته توجه کنیم یکی میزان اثربخشی و دوم مقدار هزینه اثربخشی و سوم انجام پذیری است لذا ما در طرح شهید سلیمانی از اصول استفاده کردیم، بحث مشارکت اجتماعی را در طرح شهید سلیمانی داریم.

وی با اشاره به اینکه گام ششم طرح شهید سلیمانی را آماده کرده ایم امیدواریم دولت جدید کمی گوش به حرف دهد تا در نهایت مردم سود ببرند افزود: ما در کنترل نیازمند مشارکت حداکثری هستیم، مشارکت جمعی ضروری است اینکه بخواهیم تعطیل کنیم و ملت را راهی خانه کنیم راه حل نیست، اقداماتی که تاکنون شده باید تجدید نظر اساسی شوند.

رئیس کمیته اپیدمیولوژی ستاد ملی مقابله با کرونا با اشاره به اینکه من با تعطیلی موافق هستم اما باید ساز و کارهای تعطیلی فراهم شود ادامه داد: نظارت، پایش و ارزشیابی باید انجام شود، اگر درخصوص رفتارهایی که به دنبال تعطیلی ایجاد می‌شود نظارت صورت نگیرد می تواند مشکل ایجاد شود، تعطیلات هزینه به جامعه تحمیل می‌کند.

سوری با اشاره به اینکه مورد اعزامی از سیستان و بلوچستان به مشهد نداشتیم بیان کرد: هنوز در سطح کلان کشور به اوج نرسیده‌ایم اما بستگی دارد که کدام شاخص را در نظر بگیریم، بستری و مرگ مهمترین و معتبرترین شاخص است، روی ابتلا نمی توانیم خیلی حساب باز کنیم.

کاهش تست های مثبت کرونایی در سیستان و بلوچستان

وی تصریح کرد: در سیستان و بلوچستان در اوایل تیرماه بیش از ۶۰ درصد تست مثبت داشتیم و این نشان می‌دهد که ویروس در حال گردش است اما الان به زیر ۲۲ درصد رسیده است البته در جاهایی مانند زابل به ۱۲ درصد رسیده یعنی گردش ویروس متوقف شده است، همه چیز به رفتار مردم و مدیریت مسئولان و سیاست‌گذاران برمی‌گردد، اینکه بخواهیم پیش‌بینی پیک های هفتم و هشتم و غیره را بکنیم با این روندی که داریم هنر نیست بلکه باید پیشگیری را در پیش بگیریم این بیماری قابل پیشگیری و کنترل است.

رئیس کمیته اپیدمیولوژی ستاد مقابله با کرونا با اشاره به اینکه سایر سازمان‌ها باید سهم خود را در کنترل و پیشگیری ایفا کنند گفت: متاسفانه تعهداتی که داده شده انجام نشده است ،واکسن تا حدودی خوب می رسد اما در سیستان و بلوچستان مناطق پراکنده داریم، برای دسترسی به این مراکز نیازمند وسیله نقلیه ،راننده و کارمند هستیم.

سوری با اشاره به اینکه بقیه سازمان‌ها عملاً برخورد منفعلانه ای دارند، سازمان‌های دیگر باید همه کمک کنند و دانشگاه‌های علوم پزشکی باید برنامه‌ریزی کنند لذا باید نیازسنجی و اولویت‌ها مشخص شود و لذا سهم هر بخش باید مشخص شود.

وی با اشاره به اینکه در هیچ جای دنیا ندیده ام که تا به این حد مدیران ما ماشین های دولتی در دستشان باشد گفت: ماشین ها باید در راستای خدمت‌رسانی مورد استفاده قرار بگیرد، اولویت شماره یک کشور مقابله با کرونا است، بنابراین دولت جدید باید از رهنمودها استفاده کند.

انتهای پیام/ 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار