شیوع بیماری همه‌گیر کووید-۱۹ دانشمندان را به سمت فناوری‌های تشخیصی مبتکرانه و کم هزینه‌ای سوق داد که حسگر ژنی یکی از آن موارد است.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان،  به نقل از مدیکال اکسپرس، از زمان شیوع بیماری همه‌گیر کووید-۱۹ دانشمندان فناوری‌های تشخیصی مبتکرانه و کم هزینه‌ای را توسعه داده‌اند که حسگرژنی، یکی از آن موارد است.

بنابراین محققان موسسه فیزیک، دانشگاه سائوپائولو در مطالعات خود از  توسعه حسگر زیستی با تشخیص سریع و ارزان کروناویروس سندرم حاد تنفسی ۲ خبر دادند.

گفتنی است؛ حسگر‌های ژنی مبتنی بر نوکلئیک اسید‌هایی که توالی‌های مکمل دی. ان.‌ای یا آر. ان.‌ای را تشخیص می‌دهند نوعی حسگر زیستی هستند که امکان آزمایش فوری و حساس مواد ژنتیکی را به راحتی برای تشخیص سریع فراهم می‌کند.

براساس این گزارش؛ همچنین اخیرا دستگاهی مبتنی بر این فناوری در کشور در برزیل تولید شده است، به طوریکه محققان دریافتند این نوع از آزمایش ها می‌تواند در مدت نیم ساعت یعنی ۳۰ دقیقه کامل آماده شود و هزینه آن در مقیاس نمونه آزمایشگاهی کمتر از یک دلار برای هر ژنوسنسور یا حسگرژنی است.

 اجزای تشکیل دهنده دستگاه آنالیزکننده امپدانس کمتر از ۲۰۰ دلار هزینه دارند و این حسگرژنی می‌تواند همانند یک نوار دی. ان.‌ای ساده یک پروب ثبت کننده استفاده شونده را از عمل و حرکت بازدارد و تحت شرایط مناسب این نوار بی‌حرکت به نوار دی. ان.‌ای مکمل موجود در نمونه مایع، به منظور تجزیه و تحلیل نمونه متصل شود.

این فرایند که هیبریداسیون نام دارد و بیماری کرونا ویروس و سندرم حاد تنفسی  با ۲ نمونه بزاق یا مایع دیگر بدن می تواند تاثیر بسزایی داشته باشد.

این دستگاه از یک تک لایه متشکل از ۱۱ مرکاپتو آندکانوئیک اسید (۱۱-MUA) ایجاد شده است که از نظر شیمیایی به الکترود‌های شیشه‌ای حاوی ورقه‌های میکرومتری طلا یا سطوح حاوی نانوذرات طلا متصل شده است و قادر است نوار دی. ان.‌ای یا آر. ان.‌ای ساده را که به عنوان یک پروب ثبت کننده استفاده می‌شود بی‌حرکت کند.

حسگرژنی توسعه داده شده در این مطالعه یک آشکارساز تشخیصی مناسب برای تشخیص مواد ژنتیکی جهش‌های جدید ویروس کرونا و سندرم حاد تنفسی ۲ است.


بیشتر بخوانید


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار