تالاب صالحیه نظرآباد این روز‌ها در سایه بی توجهی‌ها و خودخواهی بدون آب و زندگی جانوری روزگار می‌گذراند و دوران سبز خود را در عکس‌ها و خاطرات تدفین کرده است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از البرز، آب تالاب صالحیه از چند رودخانه از جمله زیاران در طالقان ، کردان در غربی ترین قسمت صالحیه ، ابهر رود و خر رود از سمت زنجان تامین می شود.

به گفته معاون امور تالاب‌ها و پارک‌های ملی دفتر زیستگاه‌ها و امور مناطق سازمان حفاظت محیط زیست، وزارت جهاد کشاورزی با هدف خشک کردن و جلوگیری از شور شدن چاه های اراضی کشاورزی، این تالاب را زهکشی کرد که این اقدام نه تنها تاثیری در این اراضی نداشته بلکه موجب شور شدن تمامی چاه های آن منطقه نیز شده است.زهکشی تالاب صالحیه موجب کویری شدن تالاب شد و با توجه به رسوبات ریزدانه تالاب ها، فرسایش آنها به سرعت اتفاق می افتد.

لشکری، معاون فنی حفاظت محیط زیست البرز  در این خصوص گفت: تالاب صالحیه، تالابی فصلی است که یک فصل آب دارد و در فصل دیگری کم آب است اما قبلا این تالاب در تابستان هم آب داشت؛ زهکش مقدار زیادی آب را از تالاب خارج می کند و تغییرات کارشناسی روی آن می تواند در نجات تالاب صالحیه تاثیرگذار باشد و باید دنبال علت اصلی خشک شدن عرصه مرطوب و خود تالاب بگردیم.

او با اشاره به تنوع زیستی در تالاب صالحیه، افزود: اگر می توانستیم آب این تالاب را حفظ کنیم، تنوع زیستی آن از بین نمی رفت.

لشکری با بیان این که تالاب صالحیه از ابتدای مردادماه سال جاری کاملا خشک شد، گفت: پرندگانی که در آن جا لانه گزینی و تخمگذاری کرده بودند، مهاجرت کردند.

او با اشاره به این که سی هزار هکتار از تالاب صالحیه در محدوده البرز قرار دارد، افزود: از صندوق ملی محیط زیست برای دریافت حق آبه پساب تصفیه شده صنعتی و تزریق به تالاب، درخواست اعتبار کردیم اما کارشناسان جلوگیری از خرج آب از طریق زهکش را موثرتر دانستند.

معاون فنی حفاظت محیط زیست البرز گفت: عرصه تالاب صالحیه مرکز تولید غبار و ریزگردها شده است.

او افزود: تصاویر سال ۱۳۸۶ تالاب صالحیه را با تصاویر ۱۳۹۱ آن مقایسه کردیم و دریافتیم که گستره پوشش گیاهی تالاب بعد از احداث زهکش بسیار کوچک شده است.

لشکری گفت: باید تلاش مان را برای کنترل زهکش بیشتر کنیم؛ زهکش برای مستعد کردن اراضی کشاورزی و کاهش شوری خاک قزوین فعال است و به نوعی دستکاری در طبیعت از این طریق باعث افزایش نمک دریاچه قم نیز می شود که خطرات خاص خود را به دنبال خواهد داشت.

او افزود: منابع سی سال آینده استان را پیشخور کرده ایم و اکنون بیش از حد از منابع استفاده می کنیم.

انتهای پیام/د.خ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.