شنبه‌زاده ، گفت: محوطه گنبد جهانگیر واقع بر کرانه رود کنگیر ایوان ، سامان‌دهی و مرمت شد.

به‌ گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ایلام ، عبدالمالک شنبه‌زاده مدیرکل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی استان ایلام ، گفت: با اعتبار تخصیص یافته از محل اعتبارات ملی به مبلغ ۶۰۰ میلیون ریال ، محوطه گنبد جهانگیر واقع بر کرانه رود کنگیر ایوان ساماندهی و مرمت شد.

مدیرکل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی استان ایلام افزود: کاوش در محوطه گنبد جهانگیر از سال ۹۴ شروع و همچنان ادامه دارد که سازه‌های منحصر به فرد معماری و گچبری‌های شاخص تزئینی مربوط به اواخر دوران ساسانی از مهمترین یافته‌های این کاوش است.

شنبه‌زاده با بیان اینکه محوطه بزرگ جهانگیر یکی از محوطه‌های حاشیه سد کنگیر است که بدلیل ساخت سد کنگیر، کاوش آن در دستور کار پژوهشکده باستان‌شناسی قرار گرفته ، اظهار کرد: با توجه به یافته‌های ارزشمند در کاوش محوطه گنبد جهانگیر، این محوطه در کنار حوضچه سد کنگیر به منظور ایجاد سایت موزه و اهداف گردشگری مورد حفاظت قرار گرفته است.

او ادامه داد: محوطه گنبد جهانگیر با مساحتی بیش از ۱۵ هکتار در حاشیه رود کنگیر در بخش زرنه و در بین روستا‌های سرتنگ علیا و سفلی واقع شده و به شماره ۸۴۶۰ در تاریخ ۹/۲/۱۳۸۲ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

انتهای پیام/ ن

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.