رئیس اداره سلامت محیط و کار دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: طی بازدید‌های میدانی از مراسم عزاداری دهه اول محرم در مشهد به طور متوسط حدود ۳۰ درصد دستورالعمل‌های بهداشتی در برخی مراسم عزاداری رعایت می‌‌شود.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، علی‌اصغر حسنی رئیس اداره سلامت محیط و کار دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: باتوجه به اینکه شهر مشهد در وضعیت بسیار بد شیوع ویروس کرونا قرار دارد، برای اینکه سلامت عزاداران حسینی به خطر نیفتد توصیه می‌کنم که این مراسم برگزار نشود. در شرایط بدی هستیم؛ زیرا که تمامی گروه‌ها به‌راحتی مبتلا و درگیر این بیماری می‌شوند.

او با اشاره به اینکه اگر این اوضاع ادامه پیدا کند وارد پیک ششم کرونا خواهیم شد، افزود: دستورالعمل‌ها برای برگزاری مراسم دهه اول محرم برای تمامی ارگان‌ها فرستاده شده است. متولی اصلی برگزاری عزاداری‌ها و مراسم دهه اول محرم سازمان تبلیغات اسلامی است. مجوز برگزاری مراسم از طریق این سازمان دریافت و ما بر رعایت توصیه‌های بهداشتی نظارت می‌کنیم. تخلفات هیأت به سازمان تبلیغات  برای تذکر و اقدام جدی ارسال می‌شود.

رئیس اداره سلامت محیط و کار دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان اینکه همچنین به استانداری و دادستانی نیز تخلفات هیأت و مراسم‌های عزاداری اعلام می‌شود، ادامه داد: یکی از اصول توصیه های بهداشتی در برگزاری مراسم عزاداری در دهه اول محرم، عدم برگزاری در فضای بسته است. محیط بسته فضای خطرناکی است که به‌راحتی می‌تواند بیماری را به افراد منتقل کند. فاصله‌گذاری اجتماعی و استفاده از ماسک از دیگر توصیه های بهداشتی در مراسم عزاداری است.


بیشتر بخوانید



حسنی با اشاره به اینکه افرادی که علائمی مانند تب، سردرد، احساس ضعف دارند به‌هیچ عنوان در این مراسم شرکت نکنند تا ناقل بیماری نباشند، بیان کرد: در مراسم به‌هیچ عنوان نباید توزیع موادغذایی انجام شود. ایستگاه‌های صلواتی که به عنوان ایستگاه سلامت مشغول به فعالیت هستند، به هیچ‌عنوان نباید توزیع موادغذایی انجام دهند. هر ازدحامی کانونی برای انتقال کووید ۱۹ در جامعه است. سال گذشته شرایط به این صورت نبود. باید همه دست به دست هم بدهیم تا تهدیدی برای سلامت عزاداران حسینی ایجاد نشود.

او با بیان اینکه از موارد تخلف می‌توان به پذیرایی در ایستگاه‌های صلواتی اشاره کرد، تصریح کرد: مجوز برگزاری ایستگاه‌های صلواتی و سلامت را سازمان تبلیغات اسلامی صادر می‌کند. از ابتدای دهه اول محرم تا روز گذشته حدود ۲۵ مورد پذیرایی در ایستگاه صلواتی توسط ناظران مشاهده شد که تخلفات ایستگاه‌ها به سازمان تبلیغات، دادگستری و استانداری اعلام شد. متولی اصلی برگزاری مراسم و ایستگاه‌ها سازمان تبلیغات اسلامی است و آنان باید تذکر و پلمب را انجام دهند.

انتهای پیام//م.م

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.