مهرداد جمال ارونقی معاون فنی و امور گمرکی گمرک ایران جزئیات تعداد و نوع واکسن‌های وارداتی کرونا به کشور را تشریح کرد.

به گزارش خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، مهرداد جمال ارونقی معاون فنی گمرک با اشاره به میزان واکسن‌های وارداتی تا کنون اظهار کرد:  تا امروز ۳۳ محموله واکسن وارداتی از گمرک فرودگاه امام خمینی (ره) داشتیم. این ۳۳ محموله معادل ۲۱ میلیون و ۱۴ هزار و ۶۱۰ دز واکسن وارداتی است.

او در ادامه بیان کرد: جزئیات این واردات از این قرار است؛ ۱۶ محموله به میزان ۱۴ میلیون و ۴۹۰ هزار دز واکسن چینی، سه محموله واکسن ژاپنی آسترازنکا به تعداد ۲ میلیون و ۹۱۱ هزار و ۸۱۰ دز، یک محموله واکسن ایتالیایی کوواکس به تعداد یک میلیون و ۴۵۲ هزار دز، واکسن روسی اسپوتنیک طی ۱۰ محموله به میزان یک میلیون و ۲۰ دز، یک محموله واکسن کوواکس از کره جنوبی به تعداد ۷۰۰ هزار و ۸۰۰ دز، یک واکسن روسی آسترازنکا ۳۱۵ هزار دز و در نهایت نیز یک محموله واکسن هندی به تعداد ۱۲۵ هزار دز وارد کشور شده است. در مجموع، ۳۳ محموله از ۱۵ بهمن ماه سال ۱۳۹۹ تا امروز، ۲۱ میلیون و ۱۴ هزار و ۶۱۰ دز واکسن وارداتی داشتیم. تمام این واکسن‌ها از گمرک امام خمینی (ره) وارد شده و در اختیار وزارت بهداشت و درمان قرار گرفته است.

ارونقی تصریح کرد: با توجه به پیگیری‌های وزارت بهداشت، سه روز قبل یک محموله سرم معادل ۲۱ پالت از فرودگاه امام خمینی (ره) وارد و توسط گمرک بلافاصله ترخیص شد. از دیروز تا کنون بیش از ۳۱ کامیون از طریق کشور ترکیه و مرز بازرگان از صف خارج شدند و بدون تشریفات و با بررسی‌های اجمالی ادامه مسیر دادند و بلافاصله روانه تهران شدند.

شیر خشک ها هنوز به گمرک ارسال نشده‌اند

او با اشاره به خبر فاسد شدن بیش از ۱.۵ میلیون یورو مواد اولیه شیرخشک در گمرک اظهار کرد: این کالا هنوز به گمرک ارسال نشده‌اند. بیش از ۵۰۰ تن مواد اولیه شیرخشک با پیگیری‌هایی که از سوی صاحب کالا صورت گرفته نشان می‌دهد که این میزان مواد اولیه از گمرک شهید رجایی بندرعباس وارد شده است.

این مقام مسئول ادامه داد: بخشی از آن با توجه به درخواست صاحب کالا، به دلیل اینکه شرایط جوی گمرک شهید رجایی بندرعباس برای دپوی مواد اولیه شیرخشک مناسب نبوده است؛ بلافاصله نسبت به گمرک مشهد ترانزیت شده است. صاحب کالا اذعان می‌کند که کالا در گروه کالایی یکم یعنی مشمول ارز ترجیحی ۴۲۰۰ تومانی بوده، گروه کالایی آن بلافاصله بعد از رسیدن کالا تغییر پیدا کرده و به گروه ۲۵ ام منتقل شده و اخیرا نیز گروه ۲۷ که اولویت ارزی غیر فعال دارد.

معاون فنی گمرک اظهار کرد: اخیرا مکاتباتی میان وزارت بهداشت و صمت در خصوص تغییر اولویت کالایی و اختصاص ارز ترجیحی برای این کار در نظر گرفته شده، اما مورد پذیرش وزارت صمت واقع نشده است. تا این لحظه ثبت سفارشی برای این کالا صادر نشده و تا زمانی که ثبت سفارش صادر نشود، کالا نمی‌تواند به گمرک ارسال شود.

فساد شیر خشک در گمرک تکذیب شد

ارونقی تصریح کرد: با توجه به اینکه زمان زیادی از ورود این کالا‌ها گذشته است، گمرک باید مطابق مقررات این کالا‌ها را متروکه کرده و در اختیار سازمان جمع آوری و فروش اموال تملیکی قرار دهد. با درخواست صاحب کالا به دلیل اینکه این کالا توسط سازمان به فروش نرفته بود، بلافاصله نسبت به اعاده اظهارنامه اقدام شده است. اما متاسفانه منتج به نتیجه نشده و هنوز مجوز ورودی از سوی وزارت صمت صادر نشده است.

او افزود: همچنین مجوز حداقل اسنادی از سوی وزارت بهداشت برای اینکه تشریفات این کالا با حداقل اسناد انجام شود، صادر نشده است؛ بنابراین این موضوع را که این کالا‌ها در گمرک فاسد شده‌اند، تکذیب می‌کنم.

معاون فنی گمرک با اشاره به کامیون‌های رسوبی در گمرک بیان کرد: بیش از ۳ هزار و ۶۰۰ کامیون توسط افراد مختلف خریداری شده و در حال حاضر در ۹ گمرک اجرایی کشور است. بیش از ۷۰ درصد این کامیون‌ها هنوز امکان اظهار به گمرک را پیدا نکرده‌اند. به دلیل اینکه ثبت سفارش برای این کامیون‌ها صادر نشده، در صورتی که تمام این کامیون‌ها به صورت قانونی وارد شده است.

او در ادامه بیان کرد: دولت مجوز ورود برای این کامیون‌ها را صادر کرده است. تمام این کامیون‌ها، اروپایی و با برند‌های مختلف مانند رنو، ولوو و داف هستند که از سال ساخت آن‌ها نیز بیش از سه سال نگذشته است. از ۳۰ درصدی که به گمرک اظهار شده‌اند، به دلیل بروکراسی‌های پیچیده‌ای که وجود داشته از جمله اینکه ارائه تائیدیه منشا ارز آن‌ها هنوز قابلیت ترخیص پیدا نکردند، باعث شده که بیش از یک سال این کامیون‌ها در گمرک و بنادر کشور دپو شوند. در واقع بروکراسی‌های زاید یا اجازه نمی‌دهد که از گمرک ترخیص شوند و یا اینکه به گمرک اظهار شوند.

رسوب بیش از ۶.۵ میلیون تن کالا‌های اساسی در گمرک

او با اشاره به رسوب بیش از ۶.۵ میلیون تن کالا‌های اساسی در گمرک اظهار کرد: تمام کالا‌های اساسی کمترین ایستایی را در گمرک دارند و امید داریم که با همکاری تمام نهاد‌ها حمل یکسره برای این کالا‌ها فراهم شود.

ارونقی با اشاره به حقوق گمرکی اظهار کرد: براساس قانون بودجه، گمرک مکلف شد که حقوق ورودی را وصول کند. در خصوص وصول حقوق ورودی، سود بازرگانی هنوز توسط دولت تنظیم و تصویب نشده و به گمرک نیز ابلاغ نشده است. نرخ ارزی که برای محاسبه حقوق ورودی در نظر گرفته شد، نرخ ارز ETS یا نرخ ارز حاشیه‌ای بود.

او افزود: بررسی‌ها نشان داد که در خصوص پرداخت حقوق ورودی، بسیاری از نهاده‌های تولید با توجه به نرخ حاشیه بازار که مبنای محاسبه قرار می‌گیرد، این موضوع منجر می‌شود که حقوق ورودی پرداختی شش برابر شود. این موضوع به استحضار مقام معظم رهبری گزارش شد و ایشان نیز دستور فرمودند که مسئله در سران سه قوه مطرح و تصمیم گیری شود. به نظر می‌رسد که بعد از تصمیم گیری سران سه قوه، حقوق ورودی افزایش پیدا نکند.

او در پایان تاکید کرد: شایعاتی از سوی برخی از افراد مطرح شده که اخیرا گمرک براساس نرخ حاشیه بازار حقوق ورودی را اخذ می‌کند که تکذیب می‌کنیم. فعلا براساس همان روال سابق سال ۱۳۹۹ نسبت به اخذ حقوق ورودی اقدام می‌کنیم.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار