مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای کردستان با اشاره به ضرورت استفاده بهینه از آب در حوزه کشاورزی گفت: بیش از ۹۵ درصد منابع آبی استان در بخش کشاورزی مصرف می‌شود.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از سنندج، آرش آریانژاد مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای کردستان  اظهار داشت:بیش از ۹۵ درصد منابع آبی استان در بخش کشاورزی مصرف می‌شود,بنابراین با توجه به وضعیت کم‌آبی، استفاده بهینه از آب در این حوزه ضروری است.

 آریانزاد افزود: بیشترین مصرف آب در کشور و به تبع آن در کردستان در بخش کشاورزی و سپس بخش صنعت، شرب و خدمات است و این یعنی اگر در بخش کشاورزی به میزان ۱۰ درصد صرفه‌جویی صورت بگیرد، رقم قابل ملاحظه‌ای آب به آبخوان‌ها و سفره‌های آب زیرزمینی استان برگشت داده می‌شود.

او به وضعیت بارندگی‌های امسال و خشکسالی اشاره و اضافه کرد: میزان بارش‌های سال آبی جاری در کردستان نسبت به سال گذشته تاکنون ۴۰ درصد و به نسبت دراز مدت ۳۶ درصد کاهش داشته است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای کردستان از کاهش ۵۴ درصدی حجم رواناب‌های استان خبر داد و افزود: مرداد سال گذشته در سد قشلاق سنندج ۱۹۹ میلیون متر مکعب آب ذخیره وجود داشت و این رقم در سال جاری به ۱۴۰ میلیون متر مکعب کاهش یافته است.

آریانژادمدیریت و صرفه‌جویی آب در دوران خشکسالی را بسیار حائز اهمیت دانست و گفت: با توجه به کاهش حجم آب سد‌های استان این شرکت ضمن برگزاری جلسات مشترک با سازمان جهاد کشاورزی و سازمان حفاظت محیط زیست استان، چالش‌های پیش روی آب در کردستان به ویژه در شهرستان‌هایی که از نظر کاهش ذخایر آبی در حد هشدار هستند را بررسی و تمهیداتی را اعمال کردیم.

او  یادآور شد: فرهنگ‌سازی، اطلاع‌رسانی، ترویج شیوه‌های مدیریت مصرف آب، اصلاح الگوی کشت، تعامل و همراهی جامعه به ویژه کشاورزان، تنها راه برون رفت از خشکسالی و کم آبی موجود است.

کردستان، استانی کوهستانی و اقلیم آن متاثر از توده‌های هوای گرم و مرطوب مدیترانه‌ای است که موجب بارندگی‌هایی در بهار و ریزش برف در زمستان‌ها می‌شود.

میزان بارندگی سالانه در شرایط عادی اقلیمی معادل ۴۵۵ میلی‌متر و بیشترین میزان بارندگی سالیانه مربوط به شهر‌های مریوان و بانه با حدود ۸۰۰ میلی‌متر و کمترین میزان بارندگی در شرق استان حدود ۴۰۰ میلی‌متر و در قسمت مرکزی یعنی سنندج نزدیک به ۵۰۰ میلی متر است.

از حوضه‌های آبریز اصلی استان کردستان می‌توان به خلیج فارس و دریای عمان، دریای خزر و دریاچه ارومیه و حوضه‌های آبریز نیز به سفیدرود شامل رودخانه‌های تلوار و قزل اوزن، مرزی غرب شامل رودخانه‌های سیروان و زاب کوچک، کرخه شامل رودخانه رازآور و دریاچه ارومیه شامل رودخانه‌های زرینه و سیمینه اشاره کرد.

تعداد دشت‌های استان ۹ مورد بوده که پنج دشت آن در نیمه شرقی، ۲ دشت در غرب و ۲ مورد دیگر در جنوب استان واقع شده است و دشت‌های قروه، دهگلان و چهاردولی در شرق استان جزو دشت‌های ممنوعه محسوب می‌شود.

۱۸ سد در کردستان وجود دارد که از این تعداد مدیریت ۱۲ سد در اختیار استان و بهره‌برداری مابقی سد‌ها در اختیار استان‌های همجوار از جمله آذربایجان‌غربی و کرمانشاه قرار دارد.

انتهای پیام/م

برچسب ها: منابع آبی ، کشاورزی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.