نظامیان ارتش آمریکا معتقد هستند که طالبان اگر تصمیم داشته باشند می‌توانند طی ۱ الی ۳ ماه قدرت را در کابل به دست بگیرند. پنتاگون در نظر دارد در صورت سقوط کابل دیپلمات ها را به سرعت خارج کند.

به گزارش حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران جوان، نظامیان آمریکایی معتقد هستند که وضعیت در افغانستان به سرعت رو به وخامت است. همچنین نمایندگان  طالبان می‌توانند پایتخت این کشور را در مدت یک تا سه ماه تصرف کنند.

روزنامه واشنگتن پست نوشت: نظر پنتاگون در حال حاضر این است که ایالات متحده باید در آینده نزدیک خود را برای خروج دیپلمات‌های آمریکایی و دیگر پرسنل از پایتخت افغانستان آماده کند، زیرا برخی از سناریو‌های ارتش آمریکا برای توسعه رویداد‌ها پیش بینی می‌کند که تصرف کابل توسط طالبان در آینده نزدیک طی ۳۰ – ۹۰ روز آینده اتفاق خواهد افتاد.

این نشریه خاطرنشان کرد که پنتاگون در برآورد قبلی که در ماه ژوئن توسط سرویس‌های ویژه آمریکایی تهیه شده بود و بر اساس آن گفته می‌شد که طالبان می‌توانند کابل را در مدت شش ماه تصرف کنند، اکنون تجدید نظر نموده است.

 آخرین نیرو‌های آمریکایی قرار است ۳۱ آگوست از افغانستان خارج شوند و به جنگ ۲۰ ساله‌ای که ایالات متحده آغازگر آن بود پایان دهند.

از تاریخ ۱۴ آپریل که  جو بایدن،  رئیس جمهور دموکرات آمریکا این تاریخ را اعلام کرد، طالبان مناطق زیادی از افغانستان را تحت کنترل خود گرفتند و روز سه شنبه مرکز دو ایالت دیگر در غرب و شمال کشور را تصرف کردند.

نیرو‌های طالبان در حال حاضر ۹ مرکز از ۳۴ مرکز ولایت‌های افغانستان را تحت کنترل دارند که شش مورد از آن‌ها در شمال این کشور است، در حالی که در سه مرکز دیگر جنگ ادامه دارد.

همچنین این گروه حلقه تصرف را در اطراف مزارشریف، بزرگترین شهر در شمال افغانستان تنگ‌تر کرده است و اگر بر این شهر که به مخالفت با طالبان مشهور است، کنترل یابد، دولت کابل کنترل خود را بر کل منطقه از دست خواهد داد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.