شرکت فناوری‌های نوین دارویی تدبیر، اخیراً موفق به تولید اولین واکسن ایرانی کرونا شده است. جمعی از خبرنگاران و اصحاب رسانه صبح روز دوشنبه ۱۸ مرداد ۱۴۰۰، از فاز یک و دو کارخانه تولید واکسن کووایران برکت ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) بازدید کردند.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، گروه دارویی برکت یک شرکت سهامی عام است که در سال ۱۳۸۹ تحت عنوان «شرکت فناوری‌های نوین دارویی تدبیر» تأسیس شد. این شرکت از طریق تعامل با موسسات دانش‌بنیان و دانشمندان عرصه دارویی جهان، به ارائه خدمات می‌پردازد و به گفته حمیدرضا جمشیدی، ۱۲ تا ۱۴ درصد دارو‌های کشور را تولید می‌کند.

این شرکت اخیرا موفق به تولید اولین واکسن ایرانی کرونا شده است که جمعی از خبرنگاران و اصحاب رسانه صبح روز دوشنبه ۱۸ مرداد ۱۴۰۰، از فاز یک و دو کارخانه تولید واکسن کووایران برکت ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) بازدید کردند.

حدود ساعت نه و نیم صبح به شهرک صنعتی برکت رسیدم. از آنچه تصورش را میکردم وسیع‌تر بود. پرسان پرسان محل برگزاری نشست را پیدا کردم. کم کم سر و گوش باقی خبرنگار‌ها و عکاس‌ها نیز پیدا شد. نشست با یک تاخیر نیم ساعته، با حضور دکتر حمید رضا جمشیدی، رئیس هیئت مدیره گروه دارویی برکت، دکتر حسن جلیلی مدیر عامل شفا فارمد و آقای علی عسگری، معاون اجتماعی ستاد اجرایی فرمان امام آغاز شد.

در ابتدای نشست پس از تلاوت قرآن و پخش سرود ملی ایران، کلیپی از پروسه بنای خط یک کارخانه واکسن سازی برکت پخش شد که به گفته‌ی دکتر جمشیدی، کلنگ مجموعه ساخت واکسن ۲۷ آذر ماه زده شده و در مدت زمان نسبتا کوتاهی نیز تکمیل شده است.

روند فاز مطالعاتی برکت

حامد حسینی، مدیرکارآزمایی بالینی دانشگاه علوم پزشکی تهران در ابتدا از روند فاز مطالعاتی واکسن برکت صحبت کرد و گفت در فاز ۱ و ۲ مطالعات واکسن ایرانی برکت در مجموع ۲۰ هزار نفر دو دز واکسن را دریافت کردند.

وی با اشاره به اینکه هیچ واکسنی مصونیت صددرصدی در مقابل ابتلا به کرونا ایجاد نمی‌کند، گفت:در فاز سوم و در اپیدمی کرونای دلتا ۶۰۰ نفر از افراد تحت مطالعه کرونا گرفتند که هنوز نمی‌توان گفت چند نفر واکسن زدند.

مدیر کارآزمایی بالینی دانشگاه علوم پزشکی تهران افزود: یکی از مهم‌ترین شاخص‌های کیفی گزارش‌ها، موارد ضرر و زیان و یا به اصطلاح نامطلوب است؛ به همین دلیل تمامی عوارض ثبت و ضبط می‌شود، حتی اگر خوشایند ما و مجموعه‌های دیگر نباشد.

حسینی در پاسخ به این سوال که آیا افرادی پس از تزریق واکسن برکت نیز به کرونا مبتلا شدند، تصریح کرد: این تفکر که پس از تزریق واکسن کرونا فرد دیگر به این بیماری مبتلا نمی‌شود، اشتباه است و این مسئله نه تنها درمورد واکسن برکت بلکه درباره تمام واکسن‌ها اعم از فایزر و مدرنا نیز صدق می‌کند.

وی درباره میزان ابتلای افراد به کرونا پس از تزریق واکسن برکت، گفت: در مطالعات فاز ۱، یک نفر، در مطالعات فاز دوم، ۱۱ نفر به کرونا مبتلا شده‌اند که از این ۱۱ نفر، ۶ نفر واکسن و ۵ نفر واکسن‌نما دریافت کرده بودند و در فاز سوم بین ۶۰۰ تا ۷۰۰ نفر به کرونا مبتلا شده‌اند که این ابتلا در اپیدمی با ویروس دلتا رخ داده است.

مدیرکارآزمایی بالینی دانشگاه علوم پزشکی تهران بیان داشت:البته، چون بررسی کد‌های فاز سه آغاز نشده فعلاً نمی‌توان گفت از این تعداد ۶۰۰ تا ۷۰۰ نفری چند نفر واکسن و چند نفر واکسن نما دریافت کرده بودند.

حسینی با بیان اینکه از بین افرادی که دو دز واکسن را دریافت کرده‌اند، مورد فوتی مرتبط با واکسن کرونا اصلاً نداشته‌ایم، گفت: با توجه به تغییر رفتار این ویروس باید بگویم که هیچ واکسنی نمی‌تواند از ابتلای صد درصدی به بیماری کرونا پیشگیری کند و فقط می‌توان امیدوار بود که با تزریق واکسن کرونا مرگ و میر کاهش یابد.

درد دل یک متخصص با رسانه ای‌ها

جمشیدی در ادامه گزارشی از آنچه که تا به حال در هفت-هشت ماه اخیر در برکت گذشته ارائه داد و اظهار کرد که میخواهد چند دقیقه‌ای را به عنوان یک متخصص با اصحاب رسانه درد و دل کند تا آن‌ها نیز به قلم خودشان این توضیحات را به مردم برسانند. دور تا دور میز بزرگ و سفید رنگ نشست، خبرنگاران بعضی با قلم و بعضی با تلفن همراه بی وقفه در حال یادداشت و ضبط توضیحات بودند. صدای شاتر دوربین‌ها لحظه‌ای ساکت نمیشد.

پس از صحبت‌های جمشیدی، فرصت کوتاهی برای پرسش و پاسخ‌ها داده شد و از قضا سوال‌های فراوانی ذهن خبرنگاران را مشغول کرده بود مانند اینکه دقیقا چه زمان مقیاس مناسبی از دارو در اختیار وزارت بهداشت برای توزیع قرار میگیرد؟ یا چند درصد افراد با به پایان رسیدن فاز یک و دو مطالعاتی، بعد از تزریق واکسن، اما باز به کرونا مبتلا شده اند؟ جمشیدی تا جایی که توانست به سوالات پاسخ داد و باقی سوالات را به دیگر همکاران که دارای اطلاعات تکمیل تری بودند، واگذار کرد.

گزارشی از تلاش ۸ ماهه برای تولید واکسن کووایران برکت + بازدید مجازی از کارخانه

ستاد وظیفه دارد تا به دولت کمک کند

پس از صحبت‌های جمشیدی، علی عسگری معاون اجتماعی ستاد اجرایی فرمان امام، اندکی از بحث‌های علمی مربوط به واکسن فاصله گرفت تا به برخی شبهات دیگر بپردازد. او در پاسخ به سوال علت ورود ستاد به مسئله واکسن بیان کرد: یکی از وظایف ستاد ورود به چالش‌های اصلی کشور است و وظیفه دارد تا به دولت کمک‌های لازمه را برساند و در این زمینه نیز آمادگی خود را به وزارت بهداشت اعلام کرده بود.


ستاد اجرایی فرمان امام یک ریال هم از برکت سود نمی‌گیرد

عسگری در ادامه گفت شبهات دیگری که باید به آن پاسخ داده شود، شبهاتی است مانند جلوگیری از ورود واکسن یا قیمت گذاری که برای آن انجام شده و ریشه این شبهات در این است که دیگران تصور میکنند ستاد دنبال سود آوری و پول است. وی تصریح کرد: شرکت دارویی برکت یک شرکت بورسی است و سهام دار دارد. ستاد اجرایی از شرکت دارویی برکت یک ریال سود نمیگیرد و ما به هیچ وجه در حوزه دارو به دنبال انتفاع نمی‌باشیم.

گزارشی از تلاش ۸ ماهه برای تولید واکسن کووایران برکت + بازدید مجازی از کارخانه


سه و نیم میلیون واکسن تا پایان مرداد ماه

در ادامه کلیپ دیگری از پروسه تولید پخش شد و تصاویر زنده‌ای نیز از خط یکِ تولید واکسن ارائه دادند و به قولی بازدید مجازی از آن انجام شد، زیرا به دلیل کشت ویروس بازدید حضوری از خط یک تولید ممکن نبود.

همزمان با پخش تصاویر زنده، دکتر جلیلی مدیرعامل شفا فارمد، توضیحات مختصری درمورد خط تولید و ظرفیت تولید آن در یک ماه داد. وی بیان کرد: تا الان چیزی حدود دو میلیون و صد هزار واکسن در اختیار وزارت بهداشت قرار گرفته است و پیش بینی ما این است که تا پایان مرداد ماه در حدود سه و نیم میلیون دوز واکسن در اختیار وزارت بهداشت قرار خواهد گرفت.

گزارشی از تلاش ۸ ماهه برای تولید واکسن کووایران برکت + بازدید مجازی از کارخانه

گزارشی از تلاش ۸ ماهه برای تولید واکسن کووایران برکت + بازدید مجازی از کارخانهپس از توضیحات، از حاضرین خواسته شد تا به جهت بازدید از خط تولید به سمت ساختمان دیگری حرکت کنند و به باقی سوالات حین بازدید پاسخ داده میشود. مسیر چند دقیقه‌ای را با ماشین طی کردیم و ساختمان بزرگی را با پله، تا طبقه سوم بالا رفتیم.

بوی تیز و تند دارو و الکل فضا را پر کرده بود. پیش از ورود کاور نایلونی یکبار مصرفی با دستگاه به کف کفش هایمان چسبیده شده تا از ورود آلودگی به خط تولید جلوگیری شود. از سالن‌های تماما سفید و ضد عفونی شده‌ای که محیط خنکی داشتند گذر کردیم. همه با کنجکاوی اتاق‌ها را از داخل شیشه‌ها جست و جو میکردیم تا بیابیم واکسن ایرانی برکت از کجا بیرون می‌آید؟

به دو اتاق رسیدیم. اتاق اول فضای بسیار بزرگی داشت و از پشت شیشه‌ها دیده میشد که افرادی مشغول برچسب گذاری و قرار دادن واکسن‌ها درون جعبه هستند. پشت در اتاق درحال تماشای جعبه‌های واکسن، منتظر ایستادیم تا گروه گروه جهت بازدید داخل شویم و از اجتماع درون اتاق‌ها جلوگیری شود.

روی تمام شیشه‌ها برچسب کوویران برکت دیده میشد. کوویران‌هایی که میرفتند تا جایی دیگر جان هموطن هایشان را نجات دهند... در اتاق دوم نیز که نسبتا تاریک بود و محیط سردتری داشت، شیشه‌های واکسن را زیر نوری میردند و محلول داخل آن را با دقت دو یا سه بار بررسی میکردند.
دکتر جمشیدی پس از بازدید، درخصوص عملی که در این دو اتاق در حال انجام گرفتن بود توضیحاتی داد.

منبع: دانشجو

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.