وزیر خارجه عراق برای دعوت رسمی از ایران برای شرکت در نشست سران منطقه ۱۹ مردادماه به ایران سفر کرد.

به گزارش خبرنگار حوزه سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، دو روز پیش بود که فواد حسین وزیر خارجه عراق سه شنبه ۱۹ مرداد ماه به تهران سفر کرد. وی در جریان این سفر به تهران با مقامات کشورمان از جمله حجت الاسلام سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور کشورمان، محمد جواد ظریف همتای ایرانی خود و علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی دیدار و گفت‌وگو کرد.

سعید خطیب زاده سخنگوی دستگاه دیپلماسی دوشنبه  ۱۸ مرداد ماه در نشست هفتگی با خبرنگاران درباره سفر وزیر خارجه عراق به ایران گفته بود که این سفر در دستور کار است و به زودی انجام خواهد شد.

بدهی‌های عراق به ایران؛ موضوع صحبت شمخانی و فواد حسین

علی شمخانی نماینده مقام معظم رهبری و دبیر شورای عالی امنیت ملی در دیدار با فواد حسین وزیر خارجه عراق با اشاره به تداوم حضور مخاطره آمیز و شرارت بار نظامیان آمریکا و دخالت‌های آشکار و پنهان آنان در امور داخلی کشور‌های منطقه ، گفت که  ادامه این شرایط تنش در منطقه را بیش از پیش افزایش خواهد داد. کشور‌های منطقه بدون هر گونه دخالت خارجی قادر به تامین امنیت خود هستند؛ رفتار‌های مشکوکی که اخیرا آمریکا، انگلیس و رژیم صهیونیستی در منطقه آغاز کرده‌اند، بستری برای ایجاد ناامنی و سوء تفاهم میان کشور‌های حوزه خلیج فارس است.

شمخانی همچنین بر ضرورت اجرای کامل و هر چه سریع تر توافق نامه‌های میان تهران - بغداد که می‌تواند گام بلندی در افزایش سطح همکاری ها‌ی همه جانبه و رفاه مردم دو کشور داشته باشد، تاکید کرد.

ایران دعوت عراق برای شرکت در اجلاس ران منطقه را قبول می‌کند؟

در این دیدار فواد حسین وزیر خارجه عراق نیز با ابراز خرسندی از رفع تدریجی مشکل پرداخت بدهی‌های عراق به ایران، گفت که اگرچه روابط اقتصادی و تجاری میان تهران و بغداد در سطح مناسبی است، اما با توجه به ظرفیت‌های فراوان همکاری میان دو کشور آماده ارتقاء مناسبات همه جانبه با دولت جدید در ایران هستیم.

دعوت رسمی از ایران برای اجلاس سران منطقه؛ هدف اصلی سفر وزیر خارجه عراق به ایران

وزیر امور خارجه عراق در دیدار با سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور کشورمان با تسلیم دعوتنامه نخست وزیر کشورش، برگزاری «نشست کشور‌های همسایه عراق» را اقدامی در راستای حمایت از فرآیند سیاسی و پیشرفت اقتصادی این کشور برشمرد و گفت که این نشست گامی در جهت گذاشتن سنگ بنای اقدام جمعی کشور‌های منطقه برای ایجاد امنیت پایدار در منطقه محسوب می‌شود. امنیت پایدار در منطقه بدون حضور ایران و عراق شکل نخواهد گرفت، برگزاری این نشست، ایجاد زمینه‌ای برای گفت‌وگوی کشور‌های منطقه با یکدیگر در جهت حصول تفاهم جمعی در منطقه است.

ایران دعوت عراق برای شرکت در اجلاس ران منطقه را قبول می‌کند؟

 رئیس جمهور کشورمان هم  با تشکر از دعوت نخست وزیر عراق برای شرکت در «نشست کشور‌های همسایه عراق» گفت که اقدام عراق برای برگزاری این نشست اقدام مبارکی است. جمهوری اسلامی ایران همانگونه که گفت‌وگو بین کشور‌های منطقه برای حل و فصل مسائل فیمابین و بهبود روابط را امنیت ساز و ثبات ساز می‌داند، دخالت بیگانگان در امور منطقه را نیز تنش‌زا و تهدیدزا تلقی می‌کند،گفت که همکاری و هم‌افزایی کشور‌های منطقه بدون دخالت بیگانگان، شرط لازم برای پایداری امنیت منطقه و نیز برقرای آرامش در کشور‌های منطقه و تامین رفاه برای ملت‌های منطقه است. ایران رشد و پیشرفت عراق را رشد و پیشرفت خود می‌داند.

تهران قبول می‌کند؟

حسن هانی زاده کارشناس مسائل منطقه در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، معتقد است که سفر فواد حسین به تهران در ادامه سفر برهم صالح رئیس جمهور عراق برای شرکت در مراسم تحلیف رئیسی رئیس جمهور کشورمان صورت گرفت، بحث‌های زیادی در خصوص پایان دادن به تنش‌های منطقه‌ای صورت گرفته و آقای برهم صالح رئیس جمهور عراق پیشنهاد یک دیدار منطقه‌ای سران کشور‌های منطقه در بغداد را ارائه داد که مورد قبول ایران قرار گرفت، لذا به نظر می‌رسد که در آینده نزدیک اتفاق بسیار مهمی روی خواهد داد و آن تشکیل یک نشست سران با شرکت ایران، عربستان، اردن و مصر صورت خواهد بود.

وی با بیان اینکه بخش‌های مهمی در این نشست مربوط به تنش‌های منطقه است، گفت که بعد از اینکه عراق پیشنهاد میانجی گری بین ایران و عربستان ارائه داد و مذاکراتی از چهار ماه گذشته بین دو تیم امنیتی-سیاسی ایران و عربستان در بغدا صورت گرفت به نظر می‌رسدپیشرفت‌های برای کاهش تنش میان تهران و ریاض به وجود آمده است.

ایران دعوت عراق برای شرکت در اجلاس ران منطقه را قبول می‌کند؟

هانی زاده تاکید کرد: در نشست آینده سران منطقه که احتمالا ایران هم شرکت خواهد کرد، به نظر می‌رسد راه حل‌هایی برای پایان دادن به مناقشات منطقه‌ای ارائه خواهد شد، به ویژه اینکه نیرو‌های آمریکایی قرار است به زودی خاک عراق را ترک کنند و عدم حضور نیرو‌های آمریکایی از عراق ممکن است یک خلاء سیاسی ایجاد کند که باید این خلاء به صورت همگرایی کشور‌های منطقه پر شود و عراق دچار بحران سیاسی نشود.

حسین کنعانی مقدم دیگر کارشناس منطقه هم در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، بر این باور است که نشست ابتکاری عراق در خصوص سران کشور‌های همسایه، با توجه به طرح‌هایی که عراق در یک طرح ابتکاری با مصر و اردن، همکاری و قطب جدیدی را آغاز می‌کند این اجلاس مهم است که می‌تواند کشور‌های همسایه عراق را با همکاری‌ها و پیمان‌های جدید هم سو کند.  عراق در آستانه برگزاری انتخابات پارلمانی خود است که بسیار اهمیت دارد و آقای الکاظمی هم از این فرصت برای تجدید و تحکیم روابط خود با ایران استفاده کرد.

کنعانی مقدم با اشاره به سفر فواد حسین وزیر خارجه عراق به ایران، گفت: فوادحسین در دیدار با رئیسی به دنبال این است که رئیسی در این اجلاس شرکت کند و وزن این اجلاس را افزایش دهد، البته با توجه به اینکه آقای رئیسی در آستانه تشکیل دولت و گرفتن رای اعتماد وزرا در مجلس است بعید است که فرصت برای این سفر داشته باشد.

کارشناس مسائل منطقه گفت: قطعا هیئت‌های عالی رتبه‌ای از ایران در اجلاس سران منطقه حضور خواهد داشت و می‌تواند در مسیر تحکیم روابط و پیوستن به مناسبات منطقه‌ای اثر گذار باشند.

بهبود روابط ایران و عربستان را در نشست سران منطقه شاهد خواهیم بود؟

هانی زاده کارشناس منطقه بر این باور است که سعودی‌ها بعد از پیروزی جو بایدن نامزد حزب دموکرات در انتخابات ۲۰۲۰ آمریکا احساس کرده‌اند که چتر حمایتی خود را در آمریکا از دست داده‌اند، چراکه نگاه تیم جو بایدن نسبت به عربستان با نگاه دونالد ترامپ رئیس جمهور سابق آمریکا تفاوت دارد و ریاض احساس انزوای سیاسی می‌کند، به همین دلیل تمایل دارد که مشکلات خود را با ایران حل کند تا بتواند یک حاشیه امن منطقه‌ای برای خود ایجاد کند.

ایران دعوت عراق برای شرکت در اجلاس ران منطقه را قبول می‌کند؟

هانی زاده ادامه داد: به نظر می‌رسد که عربستان تمایل دارد به ایران نزدیک شود و مشکلات خود را در منطقه حل کند، بسیاری از مشکلاتی که بین تهران و ریاض وجود دارد در نشست‌های اخیر ایران و عربستان در بغداد حل شده است، مسئله جنگ یمن است که اکنون در مدار بحث دو تیم ایران و عراق در بغداد قرار دارد و اگر جنگ یمن به پایان برسد قطعا بسیاری از مشکلات منطقه حل خواهد شد.

کنعانی مقدم  کارشناس منطقه هم می‌گوید هیئت بلند پایه‌ای از عربستان در اجلاس سران منقطه شرکت خواهند داشت، محمد بن سلمان در این اجلاس حضور خواهد داشت و در حاشیه اجلاس می‌تواند دیدار‌هایی وجود داشته باشد که عراق مایل است این میزبانی را داشته باشد که روابط ایران و عربستان را به هم نزدیک کند. اما بعید است آقای رئیسی در این شرایط به این سفر برود و احتمالا این مذاکرات در سطح پایین تری انجام شود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار