مدیرعامل اتحادیه سراسری تعاونی‌های فرش دستباف گفت: در آبان ماه سال ۹۷ اتاق فکر ترامپ بعد از توانایی و ظرفیت بالای موشکی ایران فرش را تحریم کرد.

 به گزارش خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، عبدالله بهرامی مدیرعامل اتحادیه سراسری تعاونی‌های فرش دستباف و رافع رئیس سازمان فرش ایران با حضور در برنامه گفتگوی ویژه خبری ۱۹ مرداد ماه به بررسی نقش بستن مشکلات عدیده بر صنعت فرش دستباف پرداختند.

عبدالله بهرامی مدیرعامل اتحادیه سراسری تعاونی‌های فرش دستبافت با اشاره به اینکه در سال ۹۷، ۲۳۸ میلیون دلار صادرات داشتیم، گفت: در آبان ماه سال ۹۷ اتاق فکر ترامپ بعد از توانایی و ظرفیت بالای موشکی ایران فرش را تحریم کرد و این موضوع باعث شد تا صادرات به کشور آمریکا که حدود ۷۰ تا ۸۰ میلیون دلار بود را به این کشور از دست بدهیم.


وی با اشاره به اینکه این موضوع کمر فرش ایران را شکست اما درست بعد از یک ماه بعد از این تصمیم ترامپ ،شورای اقتصاد ایران و بانک مرکزی بحث تعهد ارزی را مطرح کرد، افزود: تمام صادرکنندگان مکلفند ظرف مدت چهار ماه پول حاصل از صادرات را به نرخ نیمایی به سیستم بانک مرکزی برگردانند لذا چنین چیزی امکان‌پذیر نیست زیرا ارتباطات مالی ما با دنیا قطع است.

بهرامی با اشاره به اینکه درست گلوگاهی را ایجاد کردند تا ما صادرات نداشته باشیم، ادامه داد: بعد از سال ۹۸ و ۹۹، ۶۰ میلیون دلار صادرات داشته‌ایم. لذا در چهار ماه امسال این میزان به ۱۵ میلیون دلار رسیده است، متاسفانه خودتحریمی داخلی داریم، در اولین فرصت باید این خود تحریم هایی که بانک مرکزی ایجاد کرده برداشته شود.

در حال تکمیل...

بهرامی با اشاره به اینکه ما یک سند ملی راهبردی داریم گفت: باید در قالب فرش دستبافت کشور سازمان فرش داشته باشیم، لذا بیمه قالیبافان یکی از ابتدایی ترین خواسته های فرشبافان بود، قرار بود ظرف ۱۰ سال حداقل یک میلیون بافنده بیمه شوند، اما ظرف یکسال ۴۰۵ هزار نفر بیمه شدند.


وی با اشاره به اینکه از سال ۹۲ تاکنون به علت عدم تامین بودجه لازم شروع به قتل عام بافنده هایی کردند که عمرشان را در این حوزه گذاشته بودند خاطرنشان کرد: در حال حاضر ۲۳۰ هزار نفر بیمه شده داریم این در حالی است که ۲ میلیون بافنده داریم لذا بیمه قالیبافی را از دست داده ایم.


چمن رخ عضو اتحادیه تولید‌کنندگان و صادر‌کنندگان فرش دستبافت با اشاره به اینکه عدد صادراتی ما عددی چشمگیر نیست افزود: باید شرایط موجود را بهتر درک کنیم و به سمت باز کردن گره‌های زده شده حرکت کنیم، بعد از تحریم های دشمن با خود تحریمی مواجه شدیم .


وی با اشاره به اینکه قبل از سال ۹۶، ۴۲۶ میلیون دلار صادرات فرش دستباف داشتیم خاطرنشان کرد: بعد از تحریم ترامپ میزان صادرات به ۲۳۸ میلیون دلار کاهش پیدا کرد یعنی ۱۸۸ میلیون دلار سهم بازار آمریکا را از دست دادیم .


عضو اتحادیه تولید‌کنندگان و صادر‌کنندگان فرش دستبافت با اشاره به اینکه در سال ۹۸ بعد از قوانینی که بانک مرکزی برای صادرات ابلاغ کرد این عدد مجدداً ۱۶۳ میلیون دلار دیگر افت پیدا کرد و به حدود ۷۵ میلیون دلار رسید تصریح کرد: دولت آمریکا به فرش ایران لطمه زد، اما ضربه ای که بانک مرکزی به فرش زد ترامپ نزده بود .

 

چمن رخ با اشاره به اینکه حدود ۲ میلیون بافنده داریم که الان حدود ۱۰ درصد آنها بیمه هستند عنوان کرد: این موضوع نشان می‌دهد که در این حوزه کاملاً ناموفق بودیم، هر سال مجلس شورای اسلامی بودجه را رسیدگی می‌کند، نمی‌دانم به چه علتی این بودجه را به اندازه کافی تخصیص نمی‌دهند به طوری که بودجه را ۲۰ درصد بیشتر از سال گذشته می‌کنند اما در نظر نمی گیرند که حق بیمه هم امسال مثلاً ۲۵ درصد افزایش پیدا می‌کند.

رافع رئیس مرکز ملی فرش ایران در ادامه برنامه با اشاره به اینکه تقریباً یک سال چند ماه است که در این مسئولیت هستم و در قبال این یک سال و چند ماه باید پاسخگو باشم زیرا کارهای بسیار زیادی انجام شده است افزود: فرمایش مقام معظم رهبری در خصوص فرش دستباف این است که از آنجایی که دنیای امروز دنیای رقابت است در نتیجه این هنر و صنعت در بخش‌های مختلف تولیدی، تجاری و مدیریتی در سطح مالی نیازمند حمایت است تا در رقابت نفس گیر با رقبا موفق شود.

 

 

وی اظهار کرد: مقام معظم رهبری در سال ۶۰ تا ۶۸ رئیس جمهور وقت بودند و بیش از چندین بار در نمایشگاه های بین المللی فرش دستباف ایران حضور داشتند و با ذینفعان فرش نشست داشتند اما بعد از مقام معظم رهبری هیچ مسئولی نسبت به موضوع فرش واکنشی نشان نداده است.

 

 

رافع با اشاره به اینکه در حوزه فرش دستبافت یک نفر و دو نفر مقصر نیستند و یک دولت و دولت مقصر نیست بلکه باید کار جمعی صورت می گرفت ادامه داد: بیش از ۱۱۶ تن امسال صادرات داشتیم و ۹۶ درصد از لحاظ وزنی افزایش داشتیم.

 

 

رئیس مرکز ملی فرش ایران با اشاره به اینکه وفاق ملی در دولت سیزدهم به وجود خواهد آمد گفت: دولت سیزدهم مردمی است ، باید یک برنامه جامع و کامل داشته باشیم، شرایط بسیار سختی داریم ،ما در شرایط سخت جنگ اقتصادی هستیم، تحریم‌ها به مردم فشار آورده است که فقط در حوزه فرش نیست،این فشارها در حوزه‌های دیگر هم قابل لمس است.

 

 

رافع با اشاره به اینکه ما برای صادرات برنامه‌ریزی کرده ایم افزود: صادرات نیازمند زیرساخت است،اما متاسفانه تحقیق بازار صورت نگرفته است، بودجه بیمه قالیبافان را تامین اجتماعی املاک خریده است.

انتهای پیام/

برچسب ها: فرش دستباف ، صنعت فرش
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار