بسیاری از مردم در طول زندگی برای ادامه حیات نیاز به خون دارند و تامین نیاز‌های خونی نیازمند مشارکت و همراهی همه مردم برای تامین آن است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از هرمزگان،هر اهدا کننده خون با اهدای ۴۵۰ سی سی خون خود در هر مرحله می‌تواند جان سه نفر را از مرگ نجات دهد و از این رو همه افراد جامعه برای نجات جان همدیگر باید به این اقدام خداپسندانه بپیوندند.

همه ما انسان‌ها در طول زندگی حداقل به طور میانگین یک بار نیاز به خون پیدا خواهیم کرد و این نیاز در هیچ کارخانه‌ای  قابل تولید نیست ،پس برای تامین نیاز خونی نیازمندان همه باید اهداکننده خون شویم.

هرمزگان جزو پنج استان نخست کشور است که بیشترین بیماران خاص را دارد و به همین دلیل نیاز به ذخایر خونی بیشتری دارد.

مدیر کل انتقال خون هرمزگان در رابطه با اینکه وضعیت ذخایر خونی درهرمزگان چگونه است؟ می گوید: متاسفانه به دلیل افزایش نیاز به خون  در ماه های اخیر و شیوع بیماری کرونا با کمبود ذخایر خونی در استان مواجه هستیم.

ایمان زارعی به وجود دو هزار و ۵۰۰ بیمار خاص در هرمزگان اشاره کرد و افزود: بیشتر نیازمندان به خون در استان بیماران خاص، مصدومان حوادث جاده‌ای و عمل‌های جراحی هستند.

او گفت:اکنون بیماران هرمزگان  روزانه به ۲۵۰ واحد خون، نیاز فوری دارند.

وضعیت بحرانی ذخایر خونی درهرمزگان

او درباره نحوه اهدای خون افرادی که واکسن کرونا دریافت کرده اند یا به کرونا مبتلا شده اند و بهبود یافته اند، می‌گوید: افرادی که واکسن دریافت کرده اند هم منعی در اهدای خون ندارند، البته افرادی که واکسن اسپوتنیک یا آسترازانکا را دریافت می‌کنند تا ۲۸ ورز پس از واکسینه شدن نباید خون بدهند و پس از طی این مدت می‌توانند خون اهدا کنند.

او با بیان اینکه این روز‌ها متاسفانه شیوع کرونا جامعه را تحت تاثیر قرار داده و این امر مصرف خون را افزایش داده است،افزود: افرادی که به کرونا مبتلا شده اند، یک ماه پس از بهبودی کامل می‌توانند بدون هیچ مشکل و خطری خون اهدا کنند.

ایمان زارعی،مدیرکل انتقال خون هرمزگان با اشاره به افزایش 27 درصدی مصرف خون در استان افزود: از تمامی شهروندان درخواست اهدای خون در همه گروه‌های خونی داریم و تاکنون هیچ جایگزین مصنوعی برای خون پیدا نشده است.

استان هرمزگان به علت موقعیت استراتژیکی قطب اقتصادی وگردشگری و ترانزیتی بودن راه‌ها، تصادفات جاده‌ای و حوادث آن دور از انتظار نیست، از طرفی اعمال جراحی‌های بزرگ و دارا بودن بیش از دو هزار بیمار تالاسمی ماژور استان را به ماهانه بیش از ۵ هزارو ۵۰۰ واحد خون نیازمند می‌کند.

مدیرکل انتقال خون هرمزگان گفت: علاوه بر اینکه ۲۳ مرکز درمانی و بیمارستانی را تحت پوشش مصرف خون و فرآورد‌های خونی قرارمی دهیم باید ذخایر ۵ تا ۷ روز استان را نیز حفظ و افزایش دهیم به همین سبب مراکز انتقال خون همیشه به مشارکت مردم برای اهدای خون به همه گروه‌های خونی نیاز‌مند است.

زارعی گفت: بیشترین فرآورده‌های خونی که در ۴ ماه نخست امسال توزیع شده شامل ۱۸ هزار واحد خون فشرده و ۵ هزارو ۸۰۰ واحد پلاکت و ۷ هزار و ۳۰۰ واحد پلاسما است.

طی ماه‌های اخیر با توجه به افزایش همه گیری کرونا مردم ترس از ورود به مراکز درمانی و حتی مراکز اهدای خون را دارند، این درحالی است که مردم باید بدانند مراکز انتقال خون جزو مراکز درمانی نیست و از جمله مراکز تولیدی به شمار رفته و با توجه به اینکه فرآورده خونی باید سالم به دست مصرف کننده برسد رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی همیشه مد نظر سازمان انتقال خون است.

وضعیت بحرانی ذخایر خونی درهرمزگان

 نوری از مسئولان پایگاه انتقال خون بندرعباس می‌گوید: پیش از شیوع گسترده کرونا روزانه حدود ۱۰۰ واحد خون در این پایگاه اهدا می‌شد که در حال حاضر به حدود نصف رسیده است.

او ضمن قدردانی از اهداکنندگان خون، از مردم خواست اهدای خون را به روز‌های خاص موکول نکنند و با مشارکت در این امر خداپسندانه به حفظ جان نیازمندان به خون کمک کنند.

دکتر الهام چرسی زاده، معاون فنی اداره کل انتقال خون هرمزگان گفت:اکنون بیماران هرمزگان به صورت روزانه به ۲۵۰ واحد خون، نیاز فوری دارند.

چرسی زاده با تاکید به این که هرمزگان نیاز جدی به اهدا کنندگان خون دارد، افزود: در ۴ ماه نخست امسال میزان مراجعه اهدا کنندگان خون در استان حدود ۲۰ هزار نفر بوده که ۱۷ هزارو ۶۰۰ نفر موفق به اهدای خون شدند.

او گفت: بسیاری از اهدا کنندگان به تصور اینکه با اهدای خون دچار بیماری ویا کم خونی می شوند از اهدای خون ممانعت می کنند، اما با اطمینان خاطر می‌گویم که رسالت انتقال خون اول سلامت اهدا کننده و سپس در نظر گرفتن سلامت دریافت کنندگان خون است و اگر به هر دلیلی پس از معاینه اولیه مشخص شد اهدای خون به سلامت اهداکننده آسیبی وارد می‌کند، فرد از خونگیری به طور موقت یا دائم معاف می‌شود.

معاون فنی اداره کل انتقال خون هرمزگان افزود: از ابتدای سال تا کنون ۶۱ درصد مراجعین برای اهدای خون در مراکز انتقال خون استان هرمزگان از اهدا کنندگان مستمر بوده و ۱۵ درصد برای اولین بار اهدای خون داشته اند.

وضعیت بحرانی ذخایر خونی درهرمزگان

چرسی زاده گفت :حدود ۹۶ درصداز داوطلبان اهداکننده خون آقایان و تنها حدود ۴ درصد خانم هستند.

افرادی با گروه سنی بین ۱۸ تا ۶۰ سال و همچنین وزن بالاتر از ۵۰ کیلوگرم می‌توانند خون اهدا کنند.

مراکز انتقال خون در بندرعباس، بندرلنگه، قشم و میناب آماده خدمت رسانی و خونگیری از مردم نوع دوست هرمزگان است.

اهدا کنندگان خون در بندرعباس می‌توانند صبح‌ها از ساعت ۷ و سی دقیقه تا ۱۳، و عصرها نیز از ساعت شانزده تا ۲۱ به مرکز انتقال خون، در حدفاصل چهارراه مرادی و فلکه برق مراجعه کنند.

مراکز انتقال خون در میناب و بندرلنگه نیز از ساعت هشت صبح تا ۱۳ و ۳۰، و در قشم از ساعت هفده تا ۲۰ و ۳۰ دقیقه فعالند.

همه باید بدانیم اهدای خون از جمله کارهایی است که با انجامش می توانیم زندگی را به کسانی که نمیشناسیم بازگردانیم و خبر نداشته باشیم قطره قطره خون ما می تواند از به شمارش افتادن نفسی جلوگیری کند. 

انتهای پیام/ر

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.