در اولین شب از ماه محرم مراسم سنتی، تاریخی و مذهبی رخصت یا مولا در شهرستان نهاوند برگزار شد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از همدان، در اولین شب از ماه محرم مراسم سنتی، تاریخی و مذهبی رخصت یا مولا با حضور ورزشکاران و بزرگان نهاوند به همراه پوشیدن شال عزا در زورخانه پوریای، ولی این شهرستان برگزار شد.

 سلیمان جوانمردی رئیس اداره ورزش و جوانان نهاوندگفت: ورزشکاران، پیشکسوتان و مردم مومن شهرستان نهاوند مانند سایر نقاط کشور با فرارسیدن شب اول ماه محرم اقدام به برگزاری مراسم آئینی محلی و تاریخی خود با عنوان رخصت یا مولی همراه با اهدا شال مشکی عزا می‌کنند.

او افزود: بر اساس یک رسم قدیمی هرسال در اولین شب از ماه محرم پهلوانان و ورزشکاران زورخانه‌ای و با تشکیل هیئت‌های عزاداری، برپایی مراسم تعزیه و تکیه، قرآن و دعاخوانی و عزاداری در مساجد و سطح خیابان‌ها ازجمله مراسمات مردم نهاوند در مام محرم است.

رئیس اداره ورزش و جوانان نهاوند بیان کرد: یکی از مراسم تاریخی و مذهبی در نهاوند که بافرهنگ ایرانی و اسلامی ما نیز ارتباط دارد و ویژه ورزشکاران است برگزاری مراسم رخصت یا مولا در اولین شب از ماه محرم است که در زورخانه پوریای، ولی نهاوند برگزار می‌شود.

جوانمردی در مورد نحوه برگزاری و تشریح چگونگی مراسم رخصت یا مولا اظهار داشت و گفت: این مراسم با حضور ورزشکاران، مرشدان و پهلوانان قدیمی شهرستان نهاوند سالهاست که برگزار می‌شود و جوانان نیز سال‌های زیادی است که در این مراسم شرکت می‌کنند.

او افزود: نام این مراسم به این دلیل رخصت یا مولا است که حاضران در زورخانه همراه با نوحه‌خوانی و نوای مرشد با رخصت گرفتن از حضرت علی (ع) اجازه می‌گیرند که برای فرزندش امام حسین (ع) خود را سیاه‌پوش کنند.

رئیس اداره ورزش و جوانان نهاوند افزود: در این مراسم هر میهمانی که از در وارد سالن و گود زورخانه می‌شود اجازه می‌گیرد و توسط پهلوانان نهاوندی شال سیاه‌رنگی بر گردن آن‌ها انداخته می‌شود و سربندی نیز بر پیشانی آن‌ها بسته می‌شود.

محمد تقی شهبازی پیشکسوت ورزشی و یکی از بنیان گذاران این مراسم معنوی بیان کرد: که بر اساس یک رسم دیرینه محل گود زورخانه سیاه‌پوش می‌شود و قاریان در این مکان به قرائت قرآن می‌پردازند و سپس مرشد اشعاری را رد رثای سالار شهیدان می‌سراید.
شهبازی گفت: در ادامه این مراسم یکی از پیشکسوتان ورزش باستانی با نوای دل‌نشین خود در مدح امام حسین (ع) نوحه‌خوانی می‌کند و حاضران در مراسم نیز به سینه‌زنی و عزاداری می‌پردازند.

او اظهار داشت: چند سالی است که این مراسم معنوی با حضور گسترده جوانان برگزار می‌شود به‌طوری‌که در داخل زورخانه جایی برای نشستن افراد نیست.

این پیشکسوت ورزشی افزود: خیران همه هزینه تهیه مراسم را می‌دهند و در سال‌های اخیر نوجوانان و ورزشکاران گرایش زیادی به حضور در این مراسم دارند.

انتهای پیام/د.ا

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.