مدیرعامل شرکت توسعه نیشکر گفت: با وجود خشکسالی و کم آبی بی‌سابقه، ۸۷ تا ۹۰ درصد رشد مورد انتظار گیاه نیشکر محقق شد.

به گزارش گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، عبدعلی ناصری مدیرعامل شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی خوزستان گفت: اقدامات دو معاونت کشاورزی و صنعت توسعه نیشکر در مصرف بهینه آب و کنترل بحران کم‌آبی موجب شد تا خسارت‌ها به حداقل برسد و با توجه به مدیریت آبیاری مزارع و استفاده از شیوه‌های نوین آبیاری، ۸۷ تا ۹۰ درصد رشد مورد انتظار گیاه نیشکر محقق شد.

او افزود: در سیل فروردین ماه ۹۸ حدود ۴۰ هزار هکتار از اراضی شرکت‌های توسعه نیشکر و صنایع جانبی آسیب دید، اما با برنامه ریزی و همت پرسنل، تهدید سیلاب به شکوفایی تولید تبدل شد.

ناصری بیان داشت: ۲۷ مهرماه برداشت نیشکر آغاز می‌شود و بار دیگر حماسه آفرینی‌ها در این صنعت بزرگ رقم خواهد خورد و برداشت نیشکر در صورت شرایط مناسب آب و هوایی حداکثر تا ۱۵ فروردین سال آینده ادامه خواهد داشت.

جعفر آل‌کثیر معاون بهره‌برداری کشاورزی شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی نیز گفت: عملیات برداشت نیشکر را بزرگترین عملیات متمرکز و مکانیزه برداشت در بخش کشاورزی کشور است و بهترین زمان شروع و پایان برداشت نیشکر برای پایداری محصول از اول آبان تا پایان اسفند و حداکثر تا ۱۵ فروردین سال بعد است.

او افزود: برای رسیدگی مناسب گیاه نیشکر و استحصال بیشترین شکر، لازم است اول مهرماه، آب اولین مزارع برای برداشت نیشکر قطع شود و بقیه مزارع نیز به ترتیب تاریخ برداشت، تا پایان آبان ماه آبیاری‌شان به اتمام برسد.

 آل‌کثیر بیان داشت: گیاه نیشکر مانند سایر گیاهان، تاریخ کاشت، داشت و برداشت معینی دارد و تاخیر در هر کدام از این مراحل سه گانه، کاهش تولید را به همراه خواهد داشت و تاخیر در زمان برداشت نیشکر باعث کاهش دوره رشد محصول در سال آینده می‌شود و همچنین به دلیل احتمال بارش‌های مداوم و سرمازدگی گیاه نیشکر، تاخیر در برداشت علاوه بر تاثیر منفی در محصول امسال، محصول سال آینده را نیز با خطر کاهش شدید مواجه می‌سازد.

انتهای پیام/م

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار