به گزارش خبرنگار نبض بازار گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، در ابتدای شیوع بیماری همه گیر، زمانی که به ما گفتند در خانه بمانید و از خانه کار کنید ، شیوه کارهمه کارمندان یک شبه تغییر کرد. خانههای ما به دفاتر اداری و میزهای آشپزخانه ما به میز کار ما تبدیل شد و وای فای واسطه پیوند ما با دنیای خارج شد.
اما در حال حاضر با شروع واکسیناسیون و کاهش تدابیر قرنطینه، کارفرمایان به دنبال بازگرداندن کارکنان به محیطهای اداریشان هستند که بیشک موجب خواهد شد که برای طراحی و فضای اداریشان در آینده تدابیری بی اندیشند. امروزه طراحان داخلی اداری به دنبال بهبود استانداردهای قدیمی و ایجاد نوآوریهای همگام با شرایط جدید هستند چرا که زمان دیگر مثل گذشته نیست و انعطاف پذیری در میحط های کاری به امری کاملاً ضروری تبدیل شده است.
بر اساس آمار غیر رسمی در حال حاضر انواع طراحی دفاتر اداری به شرح زیر است:
60 درصد سبک طراحی باز
32 درصد فضاهای اداری خصوصی
8 درصد فضاهای اداری ترکیبی
یافتن ترکیب مناسب طراحی داخلی یکی از نیازهای اصلی شرکت شما است و باید بدانید که آینده طراحی دفاتر اداری به سمتی میرود که تمرکز بیشتری بر اهداف مختلفی مانند همکاری، محیط کاری آرام و تمرکز خواهد داشت.
حفظ حریم خصوصی کارمندان شاید بزرگترین مزیت فضاهای اداری محصور باشد. با این روش ، کارکنان از یک فضای کاری اختصاصی با حداقل حواس پرتی بهره میبرند. اتاقهای خصوصی در میان دفاتر اداری طرح باز یک راه حل عالی برای مشاغلی است که نیاز به کار انفرادی متمرکز دارند.
از آنجایی که اکثر شرکتها نیازی ندارند یا نمیخواهند همه کارکنان خود تمام روز پشت درهای بسته محصور کنند با نصب چنین دفاتر کوچکی فضایی برای افرادی که از شلوغی گریزانند تدارک میبینند. چنین طرحهایی در صورت تداوم و تکرار پاندمی های مشابه میتواند تا حدود زیادی به حفظ رعایت فاصله فردی و رعایت پروتوکل های بهداشتی میان افراد نیز کمک کننده باشد.
فضاهای اداری سبک باز از لحاظ بهرهوری در نقطه مقابل دفترهای بسته قرار دارند و تعامل و همکاری بین کارکنان را تقویت میکند. طرحهای طبقه باز همچنین شفافیت بین کارمندان را افزایش میدهند چرا که همه از مدیریت گرفته تا همه همکاران میتوانند به راحتی ببینند دیگران روی چه چیزی کار میکنند. رویکرد دفاتر سبک باز برای تیمهایی که روی پروژههای پیچیده کار میکنند مفید است. انتظار میرود با توجه به تأکید بیشتر بر انجام کارهای گروهی این سبک طراحی در آینده فراگیرتر از امروز شود و به طرح و سبکی رایج در میان تمامی شرکتها و مشاغل تبدیل شود.
با توسعه کسب و کارها تمامی مشاغل به دنبال راهی هستند تا بتوانند علاوه بر توسعه فعالیتهای تجاری خود در دنیای رقابت شرکتهای مختلف نیز پیروز میدان باشند. از آنجایی که روز به روز بیشتر کارمندان بیشترین ساعات عمر خود را در محیط اداری سپری مینمایند انگیزه و عملکرد کارمندان تأثیر مستقیمی بر میزان موفقیت هر شرکتی دارد. سیستم طراحی داخلی فضاهای اداری هیبریدی ( منعطف) یکی از جدیدترین سبکهای طراحی دفاتر اداری است که با ضرورت طراحی کریدورهای تعاملی به عنوان تحولی جهانی در امر طراحی داخلی و دکوراسیون اداری محسوب میشود.
فضاهای منعطف بهترین جنبههای دفاتر بسته و باز را با فضاهای کافی برای کارهای مشارکتی و فردی ارائه میدهند. دفتر ترکیبی به کارمندان اجازه میدهند تا بسته به نیازشان بهترین محیط کار را برای خودشان انتخاب کنند. فضاهای اداری هیبریدی
شامل موارد زیر میشود:
با توجه به پاندمی و شرایط جهان در طی سال گذشته، در دنیای تجارت شاهد تقریباً 80 درصد افزایش دورکاری بودهایم که انتظار میرود که در سالهای آینده تعداد کارمندان دور کار بالاتر نیز برود. با توجه به اینکه مشاغل به طور فزایندهای به کارمندان اجازه میدهند تا برنامههای انعطافپذیر داشته باشند و کار از راه دور به یک امر عادی تبدیل شده است ، فناوریهای راه دور میتواند شاهکلید فضاهای اداری در دنیای تجارت آینده باشد. تجهیز اتاقهای کنفرانس علاوه بر میز و صندلیهای استاندارد به وب کم ، صفحه نمایش و تجهیزات صوتی و تصویری کارمندان را از هر نقطهای از جهان به هم متصل میکند و نیاز به حضور فیزیکی را تا جد زیادی کاهش میدهد.
فضاهای عمومی در ساختمان اداری اکنون فراتر از اتاقهای معمول کنفرانس و اتاق استراحت است. علاوه بر فضاهای کاری مشترک، فضاهای رفاهی مشترک نیز امروزه تقاضای زیادی دارند. این روزها صاحبان مشاغل از انواع امکانات عمومی استفاده میکنند تا دفاترشان را به محلی که کارکنان با رضایت بخواهند در آن باشند تبدیل کنند. تداوم ایجاد روشهای خلاقانه در آینده موجب گسترش ارتباطات میان کارمندان و بهبود بهره وری در دنیای تجارت آینده خواهد بود.
برخی امکانات رفاهی مشترک که در دفاتر آینده بیشتر شاهد آنها خواهیم بود:
یکی از دلایلی که انتظار میرود امکانات رفاهی مشترک رو به افزایش باشد ، نیاز به تمرکز مجدد بر ایجاد تعادل بین کار و زندگی است. با تغییرات جهانی و ظهور به طور کلی پاندمی سلامت و تندرستی ، برای شرکتها و کارکنان به موضوعی داغی تبدیل شده است. در نتیجه ، مشاغل به دنبال راه حل های طراحی هستند که عادات سالم را ترویج دهند. این رویکرد میتواند منجر به راه حل هایی چون طراحی فضاهای که مثلاً به طور خاص برای تشویق پیاده روی و حرکت در طول روز سازماندهی شده باشد، میشود.
گذشته از ملاحظات بهداشتی، شرکتها میتوانند با ایجاد فضاهای مدیتیشن یا مناطقی برای فعالیتهای آرامش بخش محیطی فراهم کنند تا کارکنان در میان کارهای روزانه خود بتوانند در آنجا استراحت کنند.
شکی نیست که همه سازمانها باید راه خود را برای ایجاد آیندهای بهتر و انعطافپذیرتر کار و خلق فضای اداری متناسب با تغییرات دنیای کسب و کار پیدا کنند تا بتوانند بقا و موفقیت خود را در دنیای تجارت تضمین کنند. از این رو زمان تفکر خارج از چارچوبهای گذشته فرا رسیده است و طراحی فضاهای غیرمتعارف اداری با نقشههای منحصر به فرد میتواند برگ برنده شما در جذب و حفظ نیروهای با استعداد باشد. پس اگر صاحب مشاغلی هستید که امکان دورکاری برای کارمندانتان وجود ندارد با بازنگری روی مبلمان اداریتان مطابق با دستورالعمل های جدید سرمایه گذاری مناسبی برای آینده انجام دهید.
انتهای پیام/