رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی گفت: امسال ۳۸ هزار تن تخم آفتابگردان و بیش از ۲۰ هزار تن تخم کدوی آجیلی از مزارع آذربایجان غربی برداشت می‌شود.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ارومیه، اکبر کرامتی رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی با بیان اینکه پیش بینی می‌شود امسال ۳۸ هزار تن تخم آفتابگردان آجیلی از ۲۴ هزار هکتار از اراضی زیر کشت این محصول و ۲۰ هزار تن تخم کدو آجیلی از سطح ۲۳ هزار و ۵۰۰ هزار هکتار از مزارع استان برداشت شود، افزود: این استان، سالانه با اشتغال بیش از ۱۵ هزار خانوار روستایی و شهری به صورت مستقیم در امر کشت و فروش کدو و آفتابگردان آجیلی، رکوردار تولید این محصولات در کشور است.

کرامتی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به فعالیت بزرگترین میدان تخمه و خشکبار خاورمیانه در خوی گفت:این امر نشان دهنده اهمیت این شهرستان در تولید و صادرات تخمه‌های آفتابگردان و کدو در استان است و بیش از ۸۵ درصد سطح زیر کشت و تولید این محصولات به ترتیب در شهرستان‌های خوی، چایپاره، نقده، سلماس، ارومیه و شوط است.

وی با بیان اینکه از اواخر مرداد ماه برداشت این محصول از مزارع استان آغازمی شود و تا اواسط مهرماه ادامه می‌یابد، اضافه کرد: ارقام دانه‌های آفتابگردان کشت شده در استان قلمی، دورسفید، شمشیری و پسته‌ای و اقلام کدو مشهدی، گوشتی، همدانی و قلمی و سایر ارقام محلی است.

کرامتی درادامه با اشاره به اینکه ۱۲ هزار و ۹۰۰ تن آفتابگردان آجیلی و ۴ هزار و ۲۰۰ تن کدو آجیلی در داخل استات مصرف می‌شود افزود: مازاد تولید ات استان به صورت محدود به بسیاری از استان‌های کشور و برخی کشور‌های همسایه و حاشیه خلیج فارس صادر می‌شود.

کرامتی نبود ارقام اصلاح شده و کشت ارقام بومی و محلی، نبود برنامه برای صادرات مازاد بر نیاز محصولات، نبود کارگاه و کارخانجات نوین بسته‌بندی و مقاومت کم به آفات و امراض را از مهمترین مشکلات کشاورزان منطقه در کشت این محصول عنوان کرد.

انتهای پیام/ ت

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.