در آستانه ماه محرم فضای چهارمحال و بختیاری متاثر از ماه محرم شد

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شهرکرد،  یکی مسجد را سیاه پوش می‌کند، یکی پرچم‌ها را روی گنبد‌ها و تیر‌های برق و گلدسته‌ها نصب می‌کند، یکی لوازم صوتی می‌آورد و خلاصه انگار عشقی در خون همگی آن‌ها دویده است که این چنین بدون خستگی خود را برای روز‌های عزاداری آماده می‌کنند.

این روز‌ها حال و هوای شهرهامون، حال و هوای محرم را پیدا کرده است. بیرق‌های عزای "یا حسین" بر سردر خانه‌ها و مغازه‌ها و اماکن مختلف برافراشته شده و با دیدن آن‌ها دل‌ها هوایی می‌شوند. باز محرم رسید و لباس مشکی‌ها مهیا، جهت به تن رفتن عاشقان و عزاداران امام حسین علیه‌السلام شده‌اند.

بام ایران رنگ و بوی محرم گرفت

موبایل‌هایی که موسیقی‌های محرم و مرثیه‌ها و عزاداری‌های را پخش می‌کنند و هر کدام در تکاپوی کاری هستند.

بغض‌ها گلوی محبین حضرتش را می‌فشارند و قلوبشان تنگ و نالان شده است و این نوا شنیده می‌شود:

با این چه شورش است که در خلق عالم است؛

با نزدیک شدن به ماه محرم و ایام عزاداری سید و سالار شهیدان اباعبدالله الحسین (ع)، اهالی شهر وردنجان با نزدیک شدن به ایام سوگواری امام حسین (ع) خیمه‌گاه برپا کرده  و مسیر حرکت و کاروان امام حسین (ع) را از مدینه تا قتلگاه اباعبدالله (ع) بازسازی کرده‌اند.


بیشتر بخوانید


دل‌های مردم به هم نزدیک‌تر شده است و عاشقانه پای کار آمده اند؛ از پیر و جوان در این مکان حضور پیدا کرده و از جان و دل مایه گذاشته اند تا بتوانند مسیر حرکت کاروان امام حسین (ع) را از مدینه تا مکه و سپس کربلا و وقایع عاشورا را به تصویر بکشند.

بام ایران رنگ و بوی محرم گرفت

از دو ماه گذشته عملیات ساخت و راه‌اندازی آن شروع شده و در روز‌های پایانی خیمه‌ها نصب می‌شوند تا در دهه اول محرم با اجرای روزانه تعزیه توسط تعزیه‌خوانان مطرح و کارآزموده شهر با رعایت تمام دستورالعمل های بهداشتی حال و هوای شهر را حسینی کنند.

اجرای طرح سفیر امام حسین (ع) قبل از محرم در چهارمحال و بختیاری

حجت الاسلام مهدی طاهری مدیرکل تبلیغات اسلامی استان چهارمحال و بختیاری در نشست مشترک ستاد ساماندهی شئون فرهنگی و ستاد محرم، از برگزاری طرح سفیر امام حسین (ع)، قبل از محرم خبر داد و گفت: با این طرح پیشاپیش پیغامی را به بازار و مردم می‌دهیم.

او با بیان اینکه در محرم امسال هیچ هیأتی تعطیل نیست، گفت: تلاش می‌کنیم هیأت را با وضعیت بهتر، ظرفیت کمتر و گسترده‌تر با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی برگزار کنیم.

بام ایران رنگ و بوی محرم گرفت

حجت الاسلام طاهری با تأکید بر اینکه باید نماد‌های مذهبی را احیا کنیم و با جلوه‌های بصری و سیاه‌پوش کردن شهر در تعظیم شعائر دینی نقش ایفا کنیم، عنوان کرد: برای این منظور یک برنامه در فضای مجازی اجرا می‌شود با این عنوان که «سهم ما در تعظیم شعائر حسینی قبل از محرم چقدر است؟»

 نحوه فعالیت هیئت‌های مذهبی در ماه محرم و صفر  منوط به تصمیمات ملی است

اقبال عباسی استاندار چهارمحال و بختیاری گفت:  تصمیم‌گیری در خصوص نحوه فعالیت هیئت‌های مذهبی در ماه محرم و صفر را منوط به تصمیمات ملی است.

او افزود: با این وجود چنانچه تصمیمی مشابه با سال گذشته گرفته شود هیئت‌های مذهبی ملزم به برگزاری مراسم‌های عزاداری ماه محرم در فضای باز با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی و فاصله‌گذاری اجتماعی هستند.

برگزاری مراسم عزاداری ایام محرم با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی

حجت‌الاسلام مهدی طاهری مدیرکل تبلیغات اسلامی چهارمحال و بختیاری گفت: مراسم عزاداری ایام محرم و صفر در استان با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی در مناطق مختلف برگزار می‌شود.

او افزود: هیئت‌های مذهبی با ظرفیت کم و با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی مراسم‌های عزاداری را برگزار خواهند کرد.

طاهری اضافه کرد: برگزاری مراسم‌های عزاداری باید مردمی و با نظارت دستگاه‌های حاکمیتی برگزار شود.

شبکه جهان بین در محرم سیدالشهداء (ع) سیه پوش می‌شود

با فرا رسیدن محرم، اولین ماه قمری و ایام سوگواری و عزاداری سید و سالار شهیدان حضرت امام حسین (ع) و یاران وفادارشان، صدا و سیمای چهارمحال و بختیاری ویژه برنامه‌های متنوعی تهیه و پخش می‌کند.

بام ایران رنگ و بوی محرم گرفت

معاونت سیما با برنامه ((شهر عشق)) به تهیه کنندگی و کارگردانی فرشاد صالحی دهه اول محرم را سوگواری می‌کند.

پخش مراسم عزاداری شهر‌ها و روستا‌های مختلف استان، صحبت‌های کارشناسی پیرامون محرم و عظمت قیام تاریخی امام حسین (ع)؛ نهضت عاشورا و تاسوعای حسینی، پیر غلامان امام حسین (ع)، شعر عاشورایی، گزارش مردمی، مداحی و نوحه خوانی، موسیقی و تصویر از قسمت‌های مختلف این برنامه هستند که از دوشنبه ساعت ۲۱ با اجرای وحید علیدادی و عقیل عباسی تقدیم عاشقان اباعبدالله الحسین (ع) می‌شود.

معاونت صدا با ویژه برنامه ((اینجا کربلاست)) به تهیه کنندگی زهرا اسماعیلی، دهه اول محرم را به سوگ می‌نشیند.

نوحه و مداحی، معرفی تعزیه خوان‌های استان، موسیقی و سرود‌های محلی، بسته‌های صوتی، نمایش رادیویی، گزارش‌های مردمی، مقتل خوانی، پرداختن به آداب و رسوم مردم استان در این ماه، تلفن و پیامک از بخش‌های متنوع این برنامه هستند که به گویندگی: مریم خلجی، گزارشگری: مصطفی راد و فریده نادری، نویسندگی: زهرا احمدی و کبری حیدری از دوشنبه شب ساعت ۲۱ به مدت ۶۰ دقیقه روی آنتن رادیو جهان بین می‌رود.

معاونت خبر با تهیه و تولید ۲۲ خبر مکتوب برای خبرگزاری صدا و سیما به مدت ۳۳ دقیقه، ۲۷۰ خبر مکتوب و گزارش از شهرستان‌های ده گانه به مدت ۴۰۵ دقیقه در بخش‌های خبری رادیو و تلویزیون، ایام سوگواری و غم انگیز محرم در استان را به تصویر می‌کشد.

معاونت فضای مجازی چهارمحال و بختیاری هم با تولید ۵ موشن گرافیک، ۷ ویدئو، ۱۰ ویدئوکست، ۷ ویدئوگرافی و ۲ گزارش، جمعاً به مدت ۳۴ دقیقه و راه اندازی ((پویش هیأت ما)) برای ارسال عکس و فیلم از مراسم عزاداری و نوحه خوانی مردم استان در دهه اول ماه محرم با رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی، روز‌های اندوه و اشک را گرامی می‌دارد.

طرح "بصیرت عاشورایی" در بقاع متبرکه چهارمحال و بختیاری

حجت الاسلام مهرابی معاون فرهنگی اوقاف از اجرای طرح «بصیرت عاشورایی» ویژه دهه اول محرم به میزبانی بقاع شاخص خبر داد.

بام ایران رنگ و بوی محرم گرفت

او با اشاره به در پیش بودن ایام محرم و اجرای طرح «بصیرت عاشورایی» در بقاع متبرکه شاخص در استان، گفت: این سوگواره با هدف اجرای ویژه برنامه‌های مذهبی ماه محرم و تبیین اهداف قیام عاشورا با بیان صحیح وقایع نهضت حسینی و استفاده حداکثری از ظرفیت رسانه‌ها به ویژه حضور فعال و مؤثر در فضای مجازی اجرا می‌شود.

مهرابی با اشاره به تاکید ستاد ملی مقابله با کرونا برای برگزاری مراسم مذهبی در فضای باز و رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی افزود: هیئت‌های مذهبی در بقاع شاخص مستقر و از ظرفیت فضا‌های روباز موجود در بقاع برای عزاداری استفاده می‌کنند.

او گفت: شاخص‌ترین فعالیت‌ها در این دهه ویژه برنامه لبیک یا حسین (ع)، احلی من العسل، شیرخوارگان حسینی و رهروان زینبی است.

حجت الاسلام مهرابی تصریح کرد: سیاه پوش نمودن بقاع متبرکه، حضور هیئات مذهبی و دسته جات عزاداری در بقاع، اقامه عزا و برپایی نماز جماعت ظهرعاشورا در فضا‌های روباز بقاع متبرکه شاخص از دیگر برنامه‌های در نظر گرفته شده در ماه محرم و صفر است.

او خاطر نشان کرد: در شرایطی که عزاداری در همه مناطق امکان پذیر نیست، تمرکز خدام و هیئت امنای بقاع متبرکه، عزاداران و خیرین در مناطق پرخطر از نظر شیوع کرونا به سمت تهیه و توزیع بسته‌های معیشتی و ملزومات بهداشتی معطوف شده، این بسته‌ها از محل موقوفات و مشارکت مردم تهیه و بین نیازمندان توزیع خواهد شد.

انتهای پیام/ش

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.