به گزارش خبرنگار نبض بازار گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، نشست خبری انتشار گزارش سال 1399 یکتانت از بازار تبلیغات آنلاین ایران عصر روز یکشنبه، سوم مرداد 1400 به صورت مجازی در استودیو وی کست با حضور سینا مؤمنی، مدیرعامل، مریم اسماعیلی، مدیر محصول، سینا عطاران، مدیر مهندسی نرم افزار و مهدیه معظمی، مدیر روابط عمومی یکتانت با همراهی آرش سروری، برنامه ساز فناورانه و مجری نشست و جمعی از خبرنگاران برگزار شد.
در ابتدای این نشست که در استودیو وی کست برگزار و به صورت زنده در آپارات پخش می شد، سینا مؤمنی، مدیرعامل یکتانت با اشاره به شروع به کار یکتانت در سال 95 گفت: امروز بیش از 270 نفر در این شرکت فعالیت می کنند. روزی که یکتانت کار خود را شروع کرد، به طور تخصصی در حوزه تبلیغات همسان فعالیت داشت. هرچه جلوتر رفتیم، کسب و کارها نیازهای جدیدتر را با ما مطرح می کردند و ما متناسب با نیازهای بازار، خلاءهای موجود در فضای تبلیغات انلاین ایران را پوشش می دادیم. هر کدام از زیرمجموعه های 8 گانه یکتانت با توجه به خلاءهای موجود در بازار که متوجه آن شدیم به وجود آمدند. چاوش، یک لینک، نجوا، فرست ادز، ادیوری، تریبون، هارمونی و جریان به همین شکل به وجود آمدند. امروز هم شرکت در حال سرمایه گذاری بر روی یک سری از وب سایت های نمایش دهنده کشور بوده تا یک سری بیزینس مدل های مقیاس پذیر را بر روی آنها پیاده کند. انشالله خبر آن به زودی منتشر خواهد شد.»
فعالیت در میانهی مثلث تبلیغ کننده، نمایش دهنده و کاربر
سینا عطاران، مدیر مهندسی نرم افزار یکتانت با اشاره به اینکه یکتانت در ابتدای فعالیت خود یک وب سایت با یک جایگاه تبلیغاتی برای چند تبلیغ کننده محدود بود اظهار داشت: «امروز 10 هزار تبلیغ فعال در سیستم ما وجود دارد. ریکوئستهای دریافتی ما به شکل پردازشی بوده و الگوریتمی در پشت صحنه فعال است. مقیاسی که ما در آن فعال هستیم نیازمند زیرساخت ها و سرورهای قوی و الگوریتم های بهینه شده و هوشمندی است. در کنار چالش های فنی، ما چالش های انسانی را نیز از سر گذراندیم. یک محصول خوب نتیجه یک تیم قوی است. تیم ما از 3 نفر شروع شد و الان به 110 نفر رسیده است.چالش جذب نیروهای با استعداد، حفظ فرهنگ شکل گرفته، چگونگی رشد مسیر شغلی از دیگر چالش های واحد فنی بوده است.»
عطاران در خصوص فعالیت یکتانت در بازار تبلیغات آنلاین ایران گفت: «یکتانت در میانه یک مثلث قرار دارد که یک رأس آن کسب و کارهایی هستند که تمایل دارند تبلیغ آنها نمایش داده شود. رأس دوم نمایش دهنده ها و سایت هایی هستند که می خواهند از این راه، کسب درآمد کنند و رأس سوم کاربرانی هستند که در حوزه وب فارسی در حال استفاده از مطالب هستند. یکی از اهداف ما این است که تبلیغ کننده بهترین نتیجه را از تبلیغات خود دریافت کند.»
وی در پایان سخنان خود خاطرنشان کرد: «بر اساس دیتاهای موجود، افراد را دسته بندی و ریتارگت می کنیم و به آنها محصولات ریکامندیشن نشان میدهیم. هدف ما این است که اطلاعات بیشتری داشته باشیم و تبلیغات هدفمند تری به کاربر نشان بدهیم و تبلیغکننده ها هم بتوانند مخاطب هدف خود را هدف گذاری کنند. یکی از سیاست های فعلی یکتانت در جذب نیرو، جذب نیروهای با استعدادی است که در ترم های پایین دانشگاهی در حال تحصیل هستند. به آنها آموزش می دهد و به شکل کاربردی به خدمت می گیرد. دانشگاه شریف یک طرحی را برای دانشجویان در نظر گرفته با نام طرح کوآپ که می توانند به عنوان کارآموز به شرکت های بزرگ بپیوندند و یکتانت از این طرح حمایت کرد. سال گذشته حدود 20 نفر از دانشجویان با استعداد دانشگاه شریف که ترم 4 دانشگاه بودند وارد یکتانت شدند. اکنون بعد از 6 ماه فعالیت، این نیروها، توانسته اند به رشد قابل توجهی دست پیدا کنند.»
توانسته ایم گره های بسیاری را از بازار تبلیغات آنلاین ایران باز کنیم
مریم اسماعیلی، مدیر محصول یکتانت نیز در این نشست مجازی گفت: «مشتری های امروز تبلیغات آنلاین مدل های مختلف تبلیغاتی را پیش رو دارند اما چیزی که به آن نیاز بیشتری دارند این است که بتوانند جامعه هدف خود را انتخاب کنند. همین نیاز ما را به سمت تبلیغات هدفمند کشاند. در این مسیر بهتر می توانیم به کسب و کارهایی که بودجه کمتری دارند کمک کنیم. مثلا من یک فروشگاه لوازم کودک هستم و علاقه دارم صرفاً والدین کودکان خردسال را مخاطب خود قرار بدهم. در یکتانت علاوه بر هدفمند کردن محصولات، توانستیم مدیوم های خود را هم مثل ویدئوهای پیش نمایش توسعه بدهیم. روزانه حدود 160 کمپین جدید در یکتانت ساخته می شود. تصور ما این است که بیشتر از این هم می تواند باشد. هرچقدر به محصولات تنوع بیشتری داده ایم، شانس بیشتری برای جذب مشتری داشته ایم. در دنیا درصد استفاده از تبلیغات بسیار بیشتر از چیزی است که در ایران وجود دارد. در دنیا حدود 50 درصد از بودجه مارکتینگ شرکت ها به دیجیتال مارکتینگ اختصاص می یابد. در ایران بهترین آمارها حدود کمتر از 15 درصد است.اکثر آن هم به سمت فضای سوشال می رود. ما به دنبال ان هستیم که این سهم را بیشتر کنیم.»
انتشار گزارش سالانه با هدف شفافیت در بازار و ایجاد ایده برای کسب و کارها
مهدیه معظمی، مدیر روابط عمومی یکتانت در خصوص هدف این شرکت از انتشار گزارش سالانه خود گفت: «اولین گزارش سالانه ما مربوط به بازه زمانی مهر 97 تا مهر 98 بود. سال گذشته به خاطر کرونا نتوانستیم گزارش خود را منتشر بکنیم اما امسال تلاش کردیم حتما گزارش منتشر شود چرا که شعار اصلی ما شفافیت در اطلاعات است. گزارش مهر 98 ما نسبت به این گزارش محتاطانه تر بود ولی این گزارش با اعتقاد به اینکه شفافیت می تواند به فضای کسب و کاری کمک کند منتشر شده است. از سمت دیگر تلاش کردیم این اطلاعات کاربردی باشد. تبلیغ کننده ها با این گزارش بیشتر با ترندهای روز آشنا می شوند. به عنوان نمونه در این گزارش مشخص شد که بسیاری از کسب و کارها به سمت تبلیغات هدفمند می روند. در سال 98، 13 درصد کمپین ها هدفمند بود ولی این عدد در سال 99 به 47 درصد رسید. کسب و کارها می توانند از این اطلاعات برای استراتژی تبلیغات خود ایده بگیرند. در تدوین این گزارش، بیشتر تمرکز ما بر روی داده های مورد نیاز گروه های تبلیغ کننده بوده. تبلیغ کننده ها طیف گسترده ای را شامل می شوند. از مدیران کسب و کارها تا مدیران مارکتینگ و دیجیتال مارکترها. در فصل تبلیغ کننده ها بیشتر به نیاز دیجیتال مارکترها و مدیران مارکتینگ توجه داشته ایم. در بخش ترندهای وب به نیازهای مدیران سطح بالاتر سازمان ها برای طراحی استراتژی مارکتینگ توجه داشته ایم. این گزارش در وب سایت و سوشال مدیاهای یکتانت وجود دارد و دوستان می توانند بیشتر درباره جزییات منتشر شده توسط ما بدانند.»
در ادامه این نشست خبری خبرنگاران رسانههای مختلف سوالات خود را درباره گزارش سالانه این شرکت از مدیران یکتانت مطرح کردند. ویدئو این نشست خبری را از اینجا میتوانید ببینید.
انتهای پیام/