![در برابر استفاده شبانهروزی نوجوانان از موبایل چه کنیم؟](https://cdn.yjc.ir/files/fa/news/1403/11/18/20324023_435.jpg)
سجاد تنها کارشناس فرهنگی در گفتگو با خبرنگار گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: با کنکاش این واژه متوجه خواهیم شد که این واژه با توجه به قرآن و روایات به معناى آگاهى، شناخت عمیق و اطمینانبخشى است که به انسان توانایى درک حقایق و پشتپرده حوادث را میدهد؛ بهگونهاى که راه حق را از باطل به وضوح تشخیص میدهد و از بحرانها و فتنهها به سلامت عبور میکند. عنصر بصیرت، به معناى فهم درست و توانایى تحلیل واقعیتهاى جامعه، نقش مهمی در حراست از جامعه اسلامى دارد. اگر خبرنگاران بصیرت کافى نداشته باشند به آسانى فریب توطئههاى دشمنان را خواهند خورد و گوهر گرانبهاى وجود خود را با اشیاى کم ارزش معامله خواهند کرد. وظیفه خبرنگاران آن است که بر آگاهى توده مردم بیفزایند و مانع انحراف آنها شوند.
جایگاه مقدس خبرنگاری
وی ادامه داد: امروزه خبرنگاران ما باید با بصیرت خود و الگوگیری از قرآن جامعه را به سمت مستقیم هدایت کنند، یکى از شیوههاى قرآن کریم براى شناساندن این مفهوم، شیوه مقایسهاى است؛ یعنى با طرح واژههاى متضاد با بصیرت در شناساندن آن به ما کمک مى کند، مانند این آیه شریفه: «وَ ما یَسْتَوِی الْأَعْمى وَ الْبَصِیرُ وَ لَا الظُّلُماتُ وَ لَا النُّورُ وَ لَا الظِّلُّ وَ لَا الْحَرُورُ وَ ما یَسْتَوِی الْأَحْیاءُ وَ لَا الْأَمْوات» (آیه ۵۸ سوره غافر) / و هرگز (جاهل) نابینا و شخص (عالم) بینا یکسان نیستند و هم آنان که ایمان آورده و نیکوکار شدند (نزد خدا) با (کافران) بدکردار مساوی (در درجات آخرت) نیستند، لیکن بسیار کم این حقیقت را متذکر میشوید. مقایسه بین کور و بینا، ظلمات و نور، سایه و باد سوزان و زندگان و مردگان، این مطلب را درک میکنیم که خبرنگار بصیر، صاحب نور است و در فضاى نورانى قرار دارد؛ خبرنگاران با بصیرت ادامه دهنده راه انبیای الهی هستند، زیرا آنها میتوانند جامعه را به آیندهنگرى و پیروى از حق و دورى گزیدن از باطل دعوت نمایند. شکوفایى این شعور، شکوفایىِ انسانیت است و فلسفه بعثت انبیاى الهى، چیزى جز رشد و بالندگى و شکوفایى انسانیت و سازندگى جامعه مطلوب انسانى نیست. پیامبر اکرم (ص) در این باره میفرماید: «هیچ بندهاى نیست، مگر آنکه دو چشم در چهرهاش دارد که با آنها، امور دنیا را میبیند و دو چشم در دلش که با آنها امور آخرت را مشاهده میکند. پس هر گاه خدا، خیر بندهاى را بخواهد، دو چشمى را که در دل او است، میگشاید و او با آنها، آنچه را خداوند در عالم غیب وعدهاش را داده است، میبیند و به وسیله غیب (دو چشم دل) به غیب ایمان میآورد.
افزایش عنصر بصیرت در بین خبرنگاران
وی تصریح کرد: افزایش عنصر بصیرت در بین خبرنگاران، به معناى فهم درست و توانایى تحلیل واقعیتهاى جامعه، نقش مهمی در حراست از جامعه اسلامى دارد. اگر خبرنگاران یک جامعه اسلامی بصیرت کافى نداشته باشند به آسانى فریب توطئههاى دشمنان را خواهند خورد. قطعاً وظیفه خبرنگاران با بصیرت است که بر آگاهى توده مردم بیفزایند و مانع انحراف آنها شوند. حفظ تقوا، خودباورى و دفاع از ارزشهاى اسلامى در تعیین کیفیت بصیرت نقش ممتازى در جامعه اسلامی ایفا میکند.
خبرنگاران در جوامع مختلف و اثرات منفی بازتاب نکردن نور حقیقت در جامعه
خبرنگاران در جامعههاى گوناگون به اعتبار، قدرت نفوذ، تأثیرگذارى بر اندیشهها و رفتار مردم و همچنین میزان تأثیر پذیرى متفاوتاند. خبرنگاران به دلیل موقعیت ویژهاى که دارند بر رفتار و ارزشهاى دیگران تأثیر میگذارند. بیتردید، یکى از مهمترین رازهاى شکست حکومت امام على (ع)، سوء استفاده دشمنان از عدم آگاهی مردم بود. بر پایه این سخن، جامعهاى که از آگاهی لازم برخوردار باشد، نه تنها حق را میبیند و باطل را در چهرههاى گوناگون تشخیص میدهد، بلکه عملاً از حق، جانبدارى کرده و از پیشوایان حق، اطاعت مینماید. چنین جامعه و مردمى، با رهبران الهى، صادقانه رفتار میکنند و و در عوض، هنگام سختیها و مشکلات، مورد اعتماد آنهایند و در دام دشمنان قرار نمیگیرند؛ اما مردمى که امام على (ع) بر آنها، حکومت میکرد به دلیل آنکه خواص آن زمان جامعه را آگاه نکرده بودند به سادگى در دام دشمن افتاده، آنها نمیتوانستند چهره روشن و زیباى حق را مشاهده کنند. از اینرو؛ نه از حق، جانبدارى کرده و نه از امام خویش فرمانبَرى داشتند. با امام خود، یکرنگ نبوده و امام نیز نمیتوانست در بحرانها به آنها اعتماد کند.
وی در آخر اظهار کرد: طبق فرمایشات رهبر انقلاب خبرنگاران در صف مقدم ترویج فرهنگ «امر به معروف و نهی از منکر» در جامعه اسلامی قرار دارند و امسال هم روز خبرنگار قبل از هفته امر به معروف و نهی از منکر است و تقارن این اتفاق را باید به فال نیک گرفته و با الگوگیری از رهبر انقلاب همیشه در انتقادات انصاف را رعایت کنیم همانگونه که معظم له میفرمایند: «باید در انتقاد از یک شخص یا دستگاه دچار بیانصافی نشویم. باید باانصاف بود، باانصاف عمل کرد، باانصاف حرف زد. اگر با کسی دشمن هستید نباید موجب شود حتی نسبت به دشمن بیعدالتی و بیانصافی کنید. نگرانی من از انتقاد کردن نیست. یکی انتقاد میکند یکی هم جواب میدهد، نگرانی من از رایج شدن اخلاق بیانصافی در جامعه است» .
انتهای پیام/