معاون درمان وزیر بهداشت گفت: آمار‌ها نشان می‌دهد بستری‌های بخش کرونایی بیمارستان‌ها در موج پنجم، نسبت به موج قبلی ۲ برابر شده است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بوشهر، قاسم جان‌بابایی معاون درمان وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی امروز در نشست ستاد مدیریت بیماری کرونا در استان بوشهر موج پنجم کرونا را اتفاقی جهانی دانست و بیان کرد: تا زمانی که ویروس کرونا می‌چرخد انتشار آن می‌تواند همه کشور‌ها را غافلگیر کند و در مدت کوتاهی در شرایط ناپایدار قرار دهد.

او افزایش مبتلایان به بیماری کرونا را ناشی از قابلیت ویروس جهش یافته عنوان کرد و افزود: ویروس جهش یافته کنونی نسبت به ویروس‌های قبلی، سرعت انتشار و ابتلای آن بیشتر است و هیچ کس نمی‌تواند با ساده‌انگاری در رعایت شیوه‌نامه‌‎های بهداشتی در امان باشد.

معاون درمان وزیر بهداشت با اشاره به اهمیت توجه به آرامش جامعه، ادامه داد: مردم نباید هیچ نگرانی داشته باشند زیرا از همه ظرفیت‌ها برای درمان و پذیرش بیماران کرونایی استفاده می‌شود.

جان‌بابایی با بیان اینکه فشار سنگینی در زمینه ابتلا به کرونا به جامعه وارد شده است، عنوان کرد: هر مقدار به تجهیزات در بخش درمان، تشخیص و امکانات بستری در استان بوشهر لازم باشد تهیه و تأمین می‌شود و هیچ نگرانی در این زمینه وجود ندارد.

او با اشاره به اینکه از همه ظرفیت‌ها برای پذیرش بیماران درمانی استفاده می‌شود، گفت: برای تامین تجهیزات درمانی و نیروی انسانی، از همه ظرفیت‌ها از جمله دانشکده‌های پزشکی، پیراپزشکی، مامایی و پرستاری استفاده می‌شود.

معاون درمان وزیر بهداشت استفاده از ظرفیت‌های درمانی دولتی، عمومی، غیردولتی، نیرو‌های مسلح و تأمین اجتماعی را ضروری برشمرد و افزود: نباید در خدمات‌رسانی به بیماران کرونایی تأخیر ایجاد شود زیرا سبب افزایش بستری‌ها و فوتی‌ها می‌شود.


بیشتر بخوانید


جان بابایی تاکید کرد: بستری‌های موج پنجم کرونا بیش از ۲ برابر موج قبلی است که نشان از افزایش انتشار ویروس جهش یافته در جامعه است.

او ادامه داد: به اندازه افزایش انتشار ویروس و بیماران بستری، فوتی‌ها افزایش نداشته است هر چند مرگ‌های این ویروس نگران کننده است.

معاون وزیر بهداشت، از افزایش مراکز سرپایی درمانی خبر داد و عنوان کرد: این درحالی است که تزریق واکسن در کشور سرعت گرفته است.

جان بابایی با بیان اینکه ۳۰ درصد جمعیت استان بوشهر علیه کرونا واکسینه شده‌اند، افزود: افرادی که واکسن دریافت کرده‌اند، کمتر در معرض ابتلا قرار گرفته‌اند زیرا اکنون بیشتر مرگ‌ها در افراد میانسال است، و موارد فوتی سالمندان کاهش یافته است.

او، موج پنجم کرونا را آخرین موج این بیماری دانست و بیان کرد: با توجه به تسریع در تزریق واکسن و تولید انبوه واکسن کرونا در کشور با رعایت شیوه‌نامه‌ها، موج پنجم بیماری کرونا آخرین موج ارزیابی شده است.

بیش از ۴۰ هزار بیمار کرونایی در بیمارستان‌ها بستری هستند

معاون درمان وزیربهداشت، درمان و آموزش پزشکی همچنین گفت: امروز بیش از ۴۰ هزار نفر به دلیل ابتلا به ویروس کرونا در بیمارستان‌ها و معادل بیش از ۵۰ درصد این افراد نیز خدمات لازم درمانی را به صورت سرپایی دریافت می‌کنند.

جان بابایی افزود: با توجه به اینکه با ارائه خدمات درمانی به موقع امکان مرگ و میر ناشی از کرونا کاهش می‌یابد، تلاش شده‌است خدمات سرپایی ارتقا یابد.

او درباره تامین دارو هم عنوان کرد: به دلیل افزایش شمار بیماران مبتلا به کرونا، مصرف دارو افزایش داشته است، اما با توجه به واردات، و تولید داخلی مشکلی در زمینه تامین دارو وجود ندارد.

بیمارستان‌ها بدهکار شرکت‌های دارویی شده‌اند

معاون درمان وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ادامه داد: به دلیل افزایش مصرف دارو میزان بدهی دانشگاه‌ها به شرکت‌های پخش دارو افزایش یافته و در این شرایط بیشترین و مهم‌ترین مشکل بیمارستان‌ها تامین نقدینگی و تزریق مالی است.

جان بابایی بیان کرد: پرداخت بخشی از مطالبات شرکت‌های دارویی از سوی دانشگاه‌ها با تامین اعتبار لازم از سوی سازمان برنامه و بودجه و یا پرداخت بخشی از بدهی بیمه‌ها (تامین اجتماعی و سلامت) در این شرایط حساس ضروری است.

او افزود: در زمان حاضر میانگین بدهی دارویی هر دانشگاه در کشور بین ۶۰ تا ۱۵۰ میلیارد تومان است و بیمه‌ها نیز هرچند تا قبل ازعید منابع لازم را به بیمارستان‌ها پرداخت کردند، اما در چهار ماه گذشته با توجه به رویارویی با ۲ موج خیلی سنگین بیماری تاکنون پرداختی نداشته‌اند.

معاون وزیر بهداشت  بیشتر بدهی دانشگاه‌ها را مربوط به بخش دارو و مطالبات کرونای کارکنان اعلام و ابراز امیدواری کرد با همکاری سازمان برنامه و بودجه در تامین نقدینگی هم دارو تامین، و هم مطالبات قانونی کارکنان پرداخت شود.

جان بابایی گفت: با توجه به اینکه بیماران مبتلا به کرونا نیاز به سرم‌های بزرگ ندارند و بیشتر سرم‌های کوچک نیاز است، براساس هماهنگی‌های انجام شده با سازمان غذا و دارو و شرکت‌های دارویی برای استفاده بهینه‌تر به زودی سرم‌های با حجم کوچک در کشور تولید و  بین دانشگاه‌ها توزیع می‌شود.

او تاکید کرد: اولویت تامین سرم با بیمارستان‌ها است و معتقدیم کسانی که نیاز به سرم دارند بهتر است در بیمارستان باشند و مراکز درمانگاهی سرپایی و داروخانه‌های بخشی خصوصی در مرحله دوم و سوم قرار دارند.

مهم‎ترین مشکل تجمع‌ها است

معاون درمان وزیر بهداشت، درمان وآموزش پزشکی ادامه داد: امروز مهم‌ترین مشکل در کشور برگزاری تجمع‌ها است که موجب گسترش بیماری شده است و با همراهی مردم در زمینه رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی باید کارخانه تولید بیماری در کشور متوقف شود.

جان بابایی با اشاره به روند مثبت واکسیناسیون در کشور بیان کرد: با سرعت بخشی در روند واکسیناسیون، نگرانی ما در آینده نسبت به ابتلا و شیوع ویروس کرونا کمتر خواهد شد و شرایط بهتری در آینده خواهیم داشت.

او عنوان کرد: در زمان حاضر جمعیت بالای ۶۰ سال در بیشتر استان‌ها واکسینه شده‎اند و واکسینه شدن گروه‌های پرخطر نیز در دست اجرا است.

معاون درمان وزیر بهداشت، درمان وآموزش پزشکی بر ضرورت استفاده از تمام امکانات درمانی وابسته با سازمان‌های مختلف برای خدمات رسانی بهتر و بهینه‌تر به مردم در این شرایط حساس تاکید کرد.

انتهای پیام/ک

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.