یک هفته‌ است که از روز‌های پرهیاهوی هدایت تحصیلی حدود ۲ هزار دانش‌آموز در کاشمر می گذرد و نمره، حرف اول را در هدایت تحصیلی دانش آموزان می‌زند .

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، این روز‌ها دلهره دانش‌آموزان و خانواده‌های آن‌ها به خاطر انتخاب رشته است و نگرانند با توجه به موضوع هدایت تحصیلی چگونه در لیست دانش‌آموزان رشته‌های ریاضی، تجربی، انسانی یا فنی جای می‌گیرند، افکار کلیشه‌ای و عشق دکتر و مهندس شدن سال‌های سال بر هدایت تحصیلی دانش‌آموزان سایه انداخته و موجب شده این آرزو در کنج دل انبوه دانش‌آموختگان رشته‌های تجربی و ریاضی باقی بماند.

اما در جلسه ۲۹۷ شورای عالی آموزش و پرورش در اسفند ۹۴ طرحی به تصویب رسید که هدفش پایان دادن به این غائله قدیمی و توسعه متوازن رشته‌های تحصیلی بود.

فرهنگ سازی ضرورت جدی برای هدایت تحصیلی

این روز‌ها برگه "هدایت تحصیلی" همراه با کارنامه‌های تحصیلی هزاران دانش‌آموز و خانواده‌های آنان را با دریایی از دلهره و اضطراب برای تجویز داروی شفابخشی که به زعم متولیان تعلیم و تربیت، مداواگر آینده تحصیلی و شغلی محصلان است، راهی مدارس مختلف کرده است.

فاطمه گوهریان که دخترش در برگه هدایت تحصیلی مجاز به تحصیل در همه رشته‌ها شده است گفت: مدارس دولتی برای پذیرش فرزندم در رشته تجربی محدودیت دارند و با تکمیل ظرفیت آن‌ها و اصرار بررفتن فرزندم به رشته تجربی مجبورم او را در مدرسه غیردولتی ثبت نام کنم.

او افزود: نظام آموزش و پرورش به اجرای طرح هدایت تحصیلی امیدوار است، اما باید در این خصوص فرهنگ سازی هم انجام شود.

این در حالی است که اغلب دانش آموزان می‌خواهند به رشته تجربی بروند، اما چون این امکان وجود ندارد باید در دیگر رشته‌ها توزیع شوند که به آن هدایت تحصیلی یا توزیع متوازن بین رشته‌ها می‌گویند که البته مشکلات خاص خود را دارد.

لزوم ایجاد توازن بین دانش آموزان رشته‌های مختلف تحصیلی

از زمانی که دوره ابتدایی ۶ ساله شد و دوره متوسطه اول و دوم ایجاد شد، هدایت تحصیلی مطرح گردید و هدف آن این بود که پس از پایان دوره اول متوسطه استعداد دانش‌آموزان شناسایی شود تا بر اساس توانمندی خود رشته تحصیلی دوره متوسطه دوم را برای پایه دهم انتخاب کنند.

عزت‏ الله طاهریان معاون مقطع متوسطه آموزش و پرورش کاشمر در باره طرح هدایت تحصیلی گفت: هر سال حدود ۲ هزار دانش ‏آموز در کاشمر انتخاب رشته می‌کنند که تعداد دانش‌آموزانی که به هر رشته می‌روند متناسب با تعداد کلاس و معلم است که از قبل مشخص می‌شود.


بیشتر بخوانید


او افزود: در کاشمر فقط ۱۶ رشته، ولی در کشور بیش از ۱۵۰ رشته وجود دارد که دانش‌آموزان بین آن‌ها توزیع می‌شوند، سیاست آموزش و پرورش برای توزیع متوازن دانش‌آموزان به گونه‌ای است که بیش از ۵۰ درصد دانش‌آموزان به دلیل اهمیتی که آموزش‌های فنی دارد وارد شاخه فنی و حرفه‌ای و کار و دانش بشوند و هدف این است که نیروی کار بازار و تکنیسین مورد نیاز تأمین شود.

معاون آموزش و پرورش کاشمر ادامه داد: هم اکنون در بخش صنعت به ازای هر مهندس، چهار تکنیسین یا فوق دیپلم و ۱۲ کارگر فنی نیاز داریم که به دلیل علاقه شدید والدین به ادامه تحصیل فرزندان، اجازه نمی‌دهند دانش‌آموز با مدرک دیپلم یا فوق دیپلم وارد بازار کار فنی شود و می‌خواهند فرزندشان لیسانس بگیرد، اگر برخی مواقع بی‌نظمی‌هایی در استخدامی‌های شرکت‌های صنعتی ایجاد می‌شود به خاطر برهم خوردن این توازن است.

طاهریان با بیان اینکه تاکنون در توزیع دانش‌آموزان و تحقق اهداف هدایت تحصیلی موفق نبوده‌ایم بیان کرد: اما در چهار سال اخیر در کاشمر تلاش کردیم ارتباط دانش‌آموزانی که وارد هنرستان‌ها می‌شوند با مشاغل به‌گونه‌ای باشد که پس از دانش‌آموختگی وارد بازار کار شوند؛ دانش‌آموزان هم‌زمان با تحصیل، پروژه‌های بخش خصوصی و حتی المان‌های مدیریت شهری را اجرا کنند که دانش فنی و عملی آن‌ها افزایش یافته و بتوانند با دنیای کار ارتباط بگیرند.

او تصریح کرد: درصد جذب دانش‌آموزان کاشمر در هنرستان‌ها از ۳۵ درصد در پنج سال گذشته به ۴۲ درصد در امسال افزایش یافته است، اما باید به بیش از ۵۰ درصد برسد.

معاون آموزش و پرورش کاشمر تاکید کرد: بر اساس تحقیق انجام شده بیش از ۹۰ درصد دانش‌آموزانی که با علاقه وارد هنرستان شده‌اند بعد از دیپلم جذب بازار کار شدند و تحصیل در دانشگاه برای این دانش‌آموزان بدین صورت است که دانش‌آموز بعد از دیپلم در بیش از ۹۰ درصد رشته‌ها و شاخه‌های فنی و حرفه‌ای و کار و دانش با شرط معدل می‌تواند وارد دانشگاه شود و ادامه تحصیل دهد و هیچ محدودیتی هم ندارد، حتی اگر بخواهد در دیگر رشته‌ها هم به ادامه تحصیل بپردازد می‌تواند در کنکور سراسری شرکت نماید و محدودیتی ندارد.

طاهریان اظهار کرد: بر اساس بررسی‌های صورت گرفته از هر ۳۰ دانش‌آموز رشته تجربی فقط یک نفر موفق می‌شود به رشته دلخواه خود در دانشگاه برود و ۲۹ نفر دیگر سرخورده می‌شوند به طوریکه در کاشمر فقط چهار درصد دانش آموزان در رشته‌های پزشکی پذیرفته شده و باقی دچار آسیب‌های فکری می‌شوند.

او افزود: پیش از این تب رفتن دانش‌آموزان به رشته‌های تجربی بسیار داغ بود، اما در چند سال گدشته خانواده‌ها قدری توجیه شده‌اند و دیگر دغدغه رشته تجربی را نداریم و کسی هم مانند قبل اصرار به رفتن به این رشته را ندارد؛ هر سال در رشته تجربی ۵۰۰ دانش‌آموز دختر و پسر در کاشمر پذیرفته می‌شوند که دستکم ۲۰۰ نفر بر اساس توانمندی و علاقه بوده و باقی تحت تأثیر حرف دیگران و والدین و جو جامعه این رشته را انتخاب می‌کنند.

معاون آموزش و پرورش کاشمر با بیان اینکه ۳۰ درصد دانش‌آموزان دختر و ۴۰ درصد پسر‌ها رشته‌های فنی و حرفه‌ای را انتخاب می‌کنند ادامه داد: در این شهرستان ۲ هنرستان دخترانه و ۶ هنرستان پسرانه داریم و از سال گذشته توانستیم یک هنرستان دخترانه به این تعداد بیفراییم که برای ۳۰۰ دانش‌آموز ظرفیت ایجاد شده و آن هم هنرستان تخصصی خیاطی بوده است.

 

منبع: ایرنا

انتهای پیام//ص.ب

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.