خون بند ناف درمانگر ۱۰۰ نوع بیماری صعب العلاج است با این وجود تا کنون ذخیره سازی این خون تنها برای ۳۶۰۰ نوزاد البرزی انجام شده است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از البرز، فیروزی، رئیس جهاد دانشگاهی البرز با بیان این که خون بند ناف به دلیل وجود تعداد بالای سلول های بنیادی می تواند صد نوع بیماری لاعلاج و صعب العلاج را درمان کند، گفت: متاسفانه خانواده ها از این مسئله اطلاعی ندارد.

او افزود: تا کنون فقط خون بند ناف سه هزار و پانصد نوزاد البرزی را ذخیره کرده ایم و این به معنی ذخیره تنها دو درصد از نوزاداران متولد شده در استان است.

او گفت: سلول‌های خونی حامل اکسیژن و مواد غذایی است که از جفت به وسیله بند ناف وارد بدن جنین می‌شوند و از طریق قلب جنین به کل بدن فرستاده  و به هنگام تولد و بعد از جدا شدن بند ناف، جفت نیز از دیواره رحم جدا شده و خارج می‌شود.

رئیس جهاد دانشگاهی استان البرز افزود: حجم بند ناف و جنین به گونه‌ای است که به طور متوسط ۷۰ تا ۲۰۰ میلی‌لیتر خون غنی از سلول‌های بنیادی خون‌ساز در آن ذخیره شده و به همراه دفع جفت این خون نیز دور انداخته می‌شود.

او گفت: رویان در سال ۱۳۸۴ با همکاری سازمان گسترش اقدام به راه‌اندازی بانک خون بند ناف کرد و در حال حاضر این موسسه دارای بانک خصوصی و بانک عمومی خون بند ناف است.

رئیس جهاد دانشگاهی استان البرز افزود: خانواده‌هایی که در آستانه تولد فرزند خود قرار دارند، می‌توانند خون بند ناف فرزندشان را پس از وضع حمل اهدا کنند.

انتهای پیام/د.خ

برچسب ها: بند ناف ، سلول بنیادی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.