مدیر مرکز سلول درمانی پژوهشگاه رویان جهاد دانشگاهی کشور گفت: از سلول درمانی به عنوان انقلاب چهارم در عرصه پزشکی یاد می‌شود.

مسعود وثوق مدیر مرکز سلول درمانی پژوهشگاه رویان جهاد دانشگاهی کشور  در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره فعالیت‌های جهاد دانشگاهی در زمینه سلول درمانی اظهار کرد: سلول درمانی یا پزشکی باساختی، دانش بسیار جدید و روزآمدی است که از آن به عنوان انقلاب چهارم در عرصه پزشکی یاد می‌کنند.

او افزود: در پزشکی باساختی از بافت‌های آسیب دیده بیمار و اندام‌هایی که دچار وقفه در فعالیت فیزیولوژیک شده اند، استفاده می‌کنیم و با ترمیم بافت و جایگزینی آن فعالیت فیزیولوزیک آسیب دیده به روند بهبود و ارتقای سلامت بیماران کمک می‌کنیم.

وثوق تصریح کرد: خدمات خود را در قالب کارآزمایی‌های بالینی و مطالعات پیشرفته سلولی به بیماران ارائه می‌کنیم. به عنوان مثال، در کلینیک‌های پوست، قلب، اعصاب و ارتوپدی فعالیت می‌کنیم و با استفاده از پزشکان متخصص و فوق تخصصی که با ما همکاری می‌کنند به بررسی بیماران می‌پردازیم و اگر آن‌ها بر اساس استاندارد‌های روز نیازمند خدمات پزشکی باساختی باشد آن بیمار را در جریان فرایند قرار می‌دهیم و با طی کردن مراحل قانونی بیمار را وارد مطالعات بالینی یا وارد تعداد خدماتی که به صورت سرویس است، می‌کنیم.

مدیر مرکز سلول درمانی پژوهشگاه رویان جهاد دانشگاهی کشور ادامه داد: کلینیک پوست ما تنها کلینیک کشور است که از روش سلول درمانی برای کمک به بیماران ویتیلیگو استفاده می‌کند و در این روش از سلول‌های رنگدانه دار خود بیمار برای ترمیم پوست بیمار استفاده می‌کنیم و این فرایند کاملا به روز است و نیازمند صبر و پیگیری بیمار خواهد بود.

وثوق گفت: در کنار تمامی این موارد خدمات بسیار پیشرفته‌ای را در حوزه بیماری‌های مغز و اعصاب داریم و به صورت محدود افرادی که دچار عوارض پیشرونده و مزمن عصبی هستند مراجعه کرده و فرایند پژوهشی روی آن‌ها برای درمان شروع خواهد شد و این بیماران در لیست مطالعات بالینی این حوزه قرار می‌گیرند.

مدیر مرکز سلول درمانی پژوهشگاه رویان جهاد دانشگاهی کشور اضافه کرد: یکی دیگر از خدمات ما در شاخه‌های ارتوپدی هستند و بیمارانی که دچار آرتروز مزمن زانو هستند به ما مراجعه کرده و یکی از شلوغ‌ترین کلینیک‌های ما مربوط به درمان این معضل است و بیمارانی که از نظر پزشک معالج ارتوپد شرایط ورود به فرایند سلول درمانی را داشته باشند کاندید می‌شوند و بعد از مشاوره‌های تخصصی و فوق تخصصی در لیست بیماران سلول درمانی قرار می‌گیرند.

وثوق ادامه داد: ما از سلول‌های بنیادی خود بیمار یا سلول‌های بنیادی که آلوژن هستند یعنی از یک اهدا کننده سالم تهیه می‌شوند، سعی می‌کنیم تا بافت آسیب دیده را درمان کنیم. رویکرد استفاده از سلول‌های آلوژن در بیماری‌های خود ایمنی، یک رویکرد جدید و نوین است که در مطالعات بالینی از آن‌ها استفاده می‌شود.

مدیر مرکز سلول درمانی پژوهشگاه رویان جهاد دانشگاهی کشور گفت: روی بیماری‌های ارتوپدی فعالیت‌های خوبی را انجام داده ایم و گزارشات آن به صورت بین المللی منتشر شده است. همچنین در حوزه بیماری‌های مزمن و تحلیل برانده مغز و اعصاب و سیستم اعصاب مرکزی هم مطالعات بالینی خوبی را انجام داده‌ایم که نتایج آن به صورت بین المللی منتشر شده است و در آینده‌ای نزدیک مطالعات جدیدی را در حوزه‌ای ال اس و ام اس خواهیم داشت و این نوید را می‌دهم که در دو بیماری مزمن مغز و اعصاب کار‌های پایه‌ای بسیار خوبی را انجام داده ایم و امیدواریم که در آینده‌ای نزدیک نتایج مطالعات محققین خود را در عرصه بالینی در اختیار هم وطنان ایرانی قرار دهیم.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار