صنایع معدنی یکی از پیشران‌های اقتصاد بوده که به بخش‌های صنعتی و اقتصادی کشور گره خورده است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بیرجند، معادن یک ثروت فوق العاده در کشور‌ها به شمار می‌رود که ایران و خراسان جنوبی نیز از این ظرفیت ویژه برخوردار است.

خراسان جنوبی به عنوان سومین استان پهناور کشور دارای مواد معدنی مانند زغال سنگ، منیزیت، خاک‌های صنعتی، سنگ آهن، مرمریت، طلا، مس، پتاس، سرب، کرومیت، بنتونیت، آندالوزیت و دولومیت است.

خراسان جنوبی با بیش از ۵۰ نوع ماده معدنی، ۶ درصد از مجموع معادن کشور، ۵.۱ درصد ذخایر قطعی و ۲.۴ درصد استخراج اسمی به عنوان بهشت معادن نامگذاری شده است.

البته در میان پتانسیل‌های معدنی استان نیز این بخش با عدم وجود برق و به ویژه بحران حمل و نقل و افزایش کرایه‌ها روبرو بوده که یکی از مشکلات معادن محسوب می‌شود.

باقری مدیرعامل خانه معدن خراسان جنوبی نیز با تأیید این مشکلات گفت: به علت فعالیت چند ساله اخیر سازمان صمت و معدنکاران ما خوشبختانه حجم بسیار مواد معدنی تولید شده و پارسال نیز قیمت پایه مواد معدنی بر اساس درصدی از قیمت فروش ماده معدنی تعیین شد.

او افزود: باید اطلاعات در خصوص محصولات معدن اعم از مبدأ و مقصد، تناژ و نوع آن را در اختیار اداره کل راهداری قرار دهیم و در ادامه نیز در خصوص حمل مواد معدنی تعهدات معدنکاران مستحکم شود.

باقری با بیان اینکه اختصاص سهمیه لوازم یدکی به ویژه لاستیک یکی از درخواست‌های معدنکاران بوده که در حال پیگیری آن هستیم افزود: اگر استانداری در خصوص ورود کامیون به استان مجوز دهد می‌توان در کوتاه مدت به ناوگان حمل و نقل کمک کرد.

مدیرعامل خانه معدن خراسان جنوبی تصریح کرد: در سال‌های اخیر تولید کامیون‌ها در کشور متوقف شده و ما نیز در حال پیگیری برای ورود ماشین آلات دسته دوم هستیم و در حال حاضر یکی از منابع موجود مجوز برای ورود کامیون‌های دسته دوم هستند تا در جابجایی مواد معدنی کمک کنند.

معادن بی رونق شوند کمیت اقتصاد هم لنگ می زند/ معیوب بودن چرخ حمل و نقل زیر ماشین صنعت

او بیان کرد: یکی از مسائلی که سبب افزایش قیمت باروری مواد معدنی به جنوب کشور شده، مسدود بودن مسیر نهبندان_شهداد است که این می‌تواند مسیر میانبری برای کاهش هزینه‌ها و حمل و نقل استان به بنادر و جنوب کشور باشد.


بیشتر بخوانید


باقری با بیان اینکه شبکه حمل و نقل برای تقویت ناوگان نیاز به تسهیلات دارد گفت: موضوع سرمایه گذاری داخلی با شرایط ۲۰ درصد آورده و ۸۰ درصد تسهیلات بانکی و سرمایه گذار خارجی با شرایط اجازه ورود خودرو و تعهد به حمل بار‌های استان و نیاز به سرمایه گذاری در این بخش در ستاد توسعه خاوران بررسی می‌شود.

مدیرعامل خانه معدن خراسان جنوبی اظهار کرد: فاصله دور از محل مصرف (واحد‌های فرآوری‌های معدنی)، نبود صنایع فرآوری معدنی داخل استان و عدم وجود برق در جاده‌های معدنی سبب شده معدنکاران از نیروگاه‌های کوچک استفاده کنند و این موضوع در افزایش قیمت تمام شده محصولات معدنی تأثیر دارد.

او افزود: قیمت مواد معدنی بسیار متنوع و به کیفیت و بازار ماده معدنی بستگی دارد و سازمان صمت نیز ابزاری برای محاسبه قیمت میانگین و عادلانه در دست ندارد. 

باید به معدنکاران مشوق داده شود

احتشام رئیس اتاق بازرگانی، صنایع معادن و کشاورزی بیرجند گفت: برای ورود ماشین آلات حمل و نقل در بخش معدن قول داده شده که کامیون وارد شود تا ناوگان استان تقویت شود.

او افزود: یکی از مشکلات واحد‌های کوچک و متوسط مشکل رقابت و سرمایه در گردش است؛ واحد‌های کوچک نمی‌توانند با واحد‌های بزرگ به رقابت بپردازند چرا که مزیت ندارند.

احتشام با تأکید بر تزریق سرمایه در گردش به واحد‌های کوچک عنوان کرد: با تزریق سرمایه در گردش می‌توان جلوی بیکاری را در این واحد‌ها گرفت.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع معادن و کشاورزی بیرجند با بیان اینکه باید به معدنکاران مشوق داده شود گفت: برای ورود ماشین آلات حمل و نقل قول داده شده تا این ناوگان تقویت شود.

کریم پور رئیس انجمن صنفی کارفرمایان شرکت‌های حمل و نقل کالای بیرجند گفت: موضوع معدن در واقع بهانه‌ای شد برای اینکه به مشکلات بخش حمل و نقل نیز نگاهی انداخته شود.

او افزود: سرمایه‌گذاران بخش حمل و نقل هیچ گونه تسهیلاتی نگرفته‌اند و ۱۰۰ درصد سرمایه‌گذاری توسط بخش خصوصی بوده است.

ظرفیت حمل و نقل استان جوابگوی تولید فعلی استان نیست

 جلال زاده مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خراسان جنوبی گفت: تلاش حاکمیتی این است که معدن یکی از پیشران‌های توسعه رشد کند بنابراین به طور قطع با افزایش تولید معادن استان روبرو خواهیم بود که ظرفیت حمل و نقل استان جوابگوی تولید فعلی استان نیست.

او افزود: طی سال‌های اخیر ظرفیت معادن استان دو برابر شده که اگر این ظرفیت اعلام شود می‌توانیم شهرستان‌ها را در حوزه حمل و نقل مواد معدنی ظرفیت سنجی کنیم.

معادن بی رونق شوند کمیت اقتصاد هم لنگ می زند/ معیوب بودن چرخ حمل و نقل زیر ماشین صنعت

 جلال زاده ادامه داد: تاکنون مجوز واردات ۵ هزار دستگاه کامیون به کشور داده شده که هزار و ۲۰۰ دستگاه شماره گذاری شده اند و از این تعداد مجوز ۵۰ دستگاه کامیون برای استان اخذ شده است.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خراسان جنوبی با بیان اینکه کرایه‌ها بر اساس تن کیلومتر است که از لحاظ قیمتی خراسان جنوبی استان بیست و هفتم کشور است عنوان کرد: مشکل جاده نهبندان_شهداد نیز باید از طریق کرمان پیگیری شود.

منبع: تسنیم

انتهای پیام/ ر

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.