یک مقام ارشد از استرالیا اعلام کرد این کشور به خواسته‌های چین برای از سرگیری مذاکرات میان دو طرف عمل نخواهد کرد.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از رویترز، «ماریس پاین» وزیر خارجه استرالیا در اظهاراتی اعلام کرد کانبرا برای از سرگیری مذاکرات دوجانبه با پکن خواسته‌های این کشور را عملی نخواهد کرد.

این مقام ارشد استرالیا در بخشی از سخنان خود گفت: «چین اعلام کرد که تنها در صورت برقراری شرایطی خاص به مذاکره وارد خواهد شد، استرالیا هیچ شرطی برای گفتگو قائل نیست و ما اکنون نمی‌توانیم خواسته‌های آن‌ها را برآورده کنیم.»

در حال حاضر سفارت چین در کانبرا به این سخنان پاین واکنشی نداشته است.

روابط میان چین و استرالیا زمانیکه کانبرا در سال ۲۰۱۸ شرکت چینی هوآوی را از پهنای باند 5G منع کرد با مشکل مواجه شد و سپس پس از آنکه استرالیا خواستار تحقیقات مستقل درباره شیوع ویروس کرونا شد رو به سردی بیشتری گذارد.

در مقابل نیز چین با اعمال تعرفه بر کالا‌های وارداتی از سوی استرالیا به این مسئله واکنش نشان داد. البته با وجود تمام این تنش‌ها چین برای استرالیا همچنان بزرگترین شریک تجاری است.

البته تنش‌های میان استرالیا و پکن تنها به این زمینه‌ها محدود نمی‌شود و به طور مثال خرداد ماه سال جاری «یانگ هنگ جون» یک نویسنده و تاجر استرالیایی به اتهام جاسوسی در چین محاکمه شد. این مسئله نیز بار دیگر نگاه‌ها را به اختلافات میان چین و استرالیا سوق داد.

همچنین این دو کشور در زمینه دریای جنوبی چین نیز مناقشاتی دارند. به طور مثال، ماه گذشته دولت استرالیا در بیانیه‌ای اعلام کرد که برای نظارت بر رزمایش آتی خود با آمریکا یک کشتی چینی که به سمت «کوئینزلند» در حرکت است را از نزدیک رصد می‌کند و حضور کشتی را مدرکی دال بر این دانست که استرالیا و متحدانش باید به آزادی دریانوردی و نظارت بر دریای جنوبی چین برسند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار