در قالب یک نظرسنجی، پیش بینی ۱۰ کارشناس بازار سرمایه درباره روند بازار و شاخص کل بورس در هفته آینده گردآوری شده است.

به گزارش خبرنگار بورس گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، در قالب سوالی پنج گزینه‌ای از ۱۰ کارشناس با سابقه بازار سرمایه کشور، در مورد پیش‌بینی روند شاخص کل بورس در هفته پیش رو که منتهی به چهارشنبه 20 مرداد ۱۴۰۰ است، نظرسنجی صورت گرفت.

سوال و نتایج این نظرسنجی به همراه نظرات تکمیلی و کوتاه کارشناسان به شرح زیر است:

روند بازار سرمایه و بازدهی شاخص کل در هفته آتی را (با توجه به آغاز کار دولت جدید) چگونه ارزیابی می کنید؟

۱. مثبت. رشد تا بالای 1.5 میلیون واحد

۲. مثبت. بین 1.4 تا 1.5 میلیون واحد

۳. بدون تغییر. نوسان در محدوده فعلی

۴. منفی. بین 1.4 تا 1.3 میلیون واحد

۵. منفی. سقوط به زیر 1.3 میلیون واحد

این سوال را به طور مشترک از ۱۰ کارشناس بازار سرمایه پرسیدیم که می‌توانید نتیجه این نظر سنجی را در نمودار زیر مشاهده کنید.

نظرسنجی

همچنین در جدول زیر، علت انتخاب گزینه‌ها توسط کارشناسان توضیح داده شده است.

نام کارشناس توضیحات
کورش آسایش گزینه سوم. شاخص کل در اشباع خرید است. از طرفی احتمال رشد و سپس بازگشت به محدوده یک میلیون و 400 دور از انتظار نیست.شاخص هم وزن مقاومت خود را شکسته و می توان انتظار رشد در کلیت بازار نسبت به شاخص سازها را داشت.
فردین آقابزرگی گزینه سوم. به علت رشد قابل توجه شاخص کل قیمت ها در ابتدای مرداد ماه به میزان 7 درصد، احتمال تعادل بازار در هفته آینده بیشتر است. در نتیجه عرضه ها افزایش یافته و شتاب رشد شاخص کاهش می یابد. در مجموع، انتهای هفته آتی نسبت به ابتدای آن با شیب ملایم حداکثر 30 تا 40 هزار واحد، مثبت خواهد بود.
آراد پورکار گزینه دوم. ارزندگی بازار و جریان نقدینگی همچنان می تواند باعث رشد بازار شود. اما به دلیل رشد هفته گذشته و مقاومت مهم یک میلیون و 500 هزار واحد، شاخص با احتیاط رشد می کند.
پیمان حدادی گزینه دوم. احتمالا شاخص در محدوده یک میلیون و 400 تا یک میلیون و 500 هزار باشد. به این دلیل که ارزش خرد معاملات به بالای 7 هزار میلیارد رسیده که بسیار مطلوب است. گزارش شرکت ها، افزایش سرمایه ها از محل تجدید ارزیابی که شرکت های پتروشیمی در حال اعلام آن هستند و آغاز به کار دولت جدید محرک خوبی برای شاخص کل است.
علی حیدری گزینه سوم. به علت ابهام در چینش کابینه، سبک اظهار نظرها و تحلیل صاحب نظران از وضعیت فعلی ابهام ایجاد می شود.
احمد جانجان گزینه دوم. با توجه به چشم انداز افزایش نرخ دلار، چشم انداز بازار سرمایه که وابستگی زیادی به سهم‌های دلار محور دارد، مثبت خواهد بود. به همین دلیل دسترسی شاخص کل با رشد نمادهای بزرگ به تراز یک میلیون و 500 واحد به راحتی صورت خواهد گرفت و نماهای کوچک نیز همراه با این موج رشد خواهند کرد.
محمدرضا صادقی مقدم گزینه دوم. با توجه به آغاز کار دولت جدید بازار ضمن تبعیت از روند هفته های گذشته کمی احتیاط می کند و نگاهی به تعیین وزرای اقتصادی دولت دارد. سیاست های آن ها می تواند اثر مستقیم بر سرنوشت شرکت های موجود در بازار سرمایه داشته باشد.
مهدی قلی پور گزینه دوم. با بازگشایی فولاد مبارکه و احتمالا پالایشگاه بندرعباس، در صنایع بزرگ به ویژه فولاد، پالایشی و چندرشته ای شاهد رشد خواهیم بود. همچنین تعادل در سایر صنایع نیز موثر است.
وحید کشمیری پور گزینه دوم. با توجه به عبور شاخص از مقاومت یک میلیون و 300 هزار واحد، تثبیت بالای این مقاومت، رشد خوب سهام در هفته گذشته، اعتماد سرمایه گذاران به روند صعودی و عبور بسیاری از صنایع از مقاومت های تکنیکالی می توان انتظار تداوم رشد صعودی را داشت. همچنین آغاز دولت جدید، توجه آن به بازار سرمایه و قول های داده شده مبنی بر عدم حمایت از قیمت گذاری دستوری نوید دهنده روزهای بهتری برای بازار سرمایه است. 
مهدی میرزایی گزینه دوم. با توجه به رشد مثبت هفته قبل و ورود نقدینگی که به آرامی در حال انجام است، بازار این هفته نیز رشد خواهد داشت. چشم انداز تاثیر مذاکرات بر نرخ ارز نیز سبب شده که بازار با رشد مواجه باشد. پس هفته آینده، رفتار عوامل بازار تحت تاثیر معرفی کابینه جدید و به ویژه تیم اقتصادی قرار خواهد داشت، بنابراین تصمیمات محافظه کارانه خواد بود و رشد شارپی قابل توجهی قابل تصور نیست.

با توجه به نتیجه نظرسنجی و انتخاب 70 درصدی گزینه دوم (مثبت. بین 1.4 تا 1.5 میلیون واحد) به نظر می رسد که روند آتی بازار سرمایه مثبت باشد و شاهد نوسانات زیادی در شاخص کل بورس نباشیم.

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۸
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۳۰ ۱۵ مرداد ۱۴۰۰
واقعا حیا نمی کنین؟؟ خجالت نمی کشین؟ باز هم مردم رو دعوت به بورس می کنین؟ که دوباره بگین بورس همینه باید خودتون مواظب می بودین!!! واقعا وقاحت رو در حد عالی تفسیر می کنین.
Iran (Islamic Republic of)
یک جانباز
۱۹:۵۸ ۱۵ مرداد ۱۴۰۰
اگر دارودسته روحانی که هنوز هم سر پستهاشون هستند اجازه رشد به بازار بدن تو کشور ما عدالتی وجود نداره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۵۸ ۱۵ مرداد ۱۴۰۰
چیه دوباره میخواید پول از مردم بکشید مردم بدبخت کنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۰۴ ۱۵ مرداد ۱۴۰۰
باز هم از اون افزایش های مشکوکه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۲۷ ۱۵ مرداد ۱۴۰۰
وتمام مردم هم اعتقاد به خروج از بورس بایک شیب تند را دارند،بورس نگو سر گردنه بگو از نوع قرن ۲۱
United States of America
ناشناس
۱۷:۱۸ ۱۵ مرداد ۱۴۰۰
الان شاخص باید روی ۴ میلیون واحد میبود با این تورم خیلی عقبه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۰۵ ۱۵ مرداد ۱۴۰۰
فقط رشد شرکت های شاخص ساز! خیلی از شرکت ها با رشد شاخص همچنان منفی هستند این نشون میده که شاخص رشد نامتناسبی داره این در میان مدت موجب ریزش شدید تر میشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۵۶ ۱۵ مرداد ۱۴۰۰
سود دهی و زیان بورس باید واقعی باشد اینگونه فقط شرکتهای خصوصی و دولت سود می‌برند.
آخرین اخبار