به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، برندسازی یکی از اقدامات مهمی است که اشخاص به خصوص در سالهای اخیر برای عرضه محصول خود به بازار مصرف انجام میدهند. با این حال، تعداد کمی از تولیدکنندگان داخلی به صورت قانونی برند خود را به ثبت رساندهاند.
گفتنی است که اعتماد خریداران به برندهای ثبتشده بسیار بیشتر از تولیدات بینامونشان است. فرقی نمیکند که شما صاحب کارخانهای بزرگ هستید یا کارگاهی کوچک را اداره میکنید، ثبت قانونی برند برای حفاظت از منافع مادی و معنوی شما ضروری است و به شما کمک میکند در رقابتی سالم با دیگران به فروش موفق محصول خود بپردازید. در این مقاله، به طور جامع به موضوع ثبت برند (نام و نشان تجاری) و روال قانونی انجام آن میپردازیم.
مرکز مالکیت معنوی مرجع رسمی ثبت برند در ایران است. این مرکز زیر نظر سازمان ثبت اسناد و املاک کشور فعالیت میکند و وابسته به قوه قضائیه جمهوری اسلامی ایران است. تمامی مقررات و دستورالعملهای مربوط به این حوزه از طریق همین سازمان اطلاعرسانی میشوند. همه موسسات مجاز ثبت برند در سراسر کشور نیز با نظارت این سازمان مشغول به فعالیت هستند. گفتنی است تمام برندهای لاتین و نامهای انگلیسی و عربی تحت همین قوانین به ثبت رسمی میرسند. به طور کلی، ثبت برند به انجام روال قانونی ثبت یک علامت تجاری به اسم یک یا چند فرد گفته میشود که طی آن، نام و نشان تجاری شما از نظر قانونی نیز به رسمیت شناخته میشود.
● شناسنامه و کارت ملی متقاضی
● مجوز فعالیت (که میتواند جواز تاسیس، پروانه بهرهبرداری، پروانه ساخت، جواز کسب و یا هر نوع گواهی فعالیت از نهادهای قانونی باشد.)
● کارت بازرگانی (برای ثبت برندهای لاتین)
مدارک لازم برای ثبت برند اشخاص حقوقی
● کارت ملی و شناسنامه متقاضی
● روزنامه رسمی تاسیس یا آخرین تغییرات شرکت
● کارت بازرگانی (برای ثبت برندهای لاتین)
● مجوز فعالیت (که میتواند جواز تاسیس، پروانه بهرهبرداری، پروانه ساخت، جواز کسب و یا هر نوع گواهی فعالیت از طرف نهادهای قانونی باشد.)
برای ثبت قانونی برند یا باید به موسسات مجاز ثبتی مراجعه نمایید و با کمترین زحمت و هزینه، صفر تا صد مراحل کار را برونسپاری کنید. یا باید شخصاً اقدام کنید و با ورود به سایت مرکز مالکیت معنوی، مراحل زیر را گام به گام طی نمایید:
مشخصات مالک برند را وارد کنید.
اطلاعات مربوط به محصولات و خدمات خود را تکمیل فرمایید.
مدارک مورد نیاز برای ثبت برند تجاری را آپلود کنید.
هزینه ثبت برند و لوگو را پرداخت نمایید.
در پایان، شماره اظهارنامه خود را برای پیگیریهای بعدی یادداشت کنید.
پس از بررسی کارشناسان این مرکز، اگر مدارک شما کاستی یا اشتباهی نداشته باشند، از شما درخواست میشود کپی برابر اصل مدارک خود را به این اداره بفرستید. سپس گواهی چاپ آگهی اول شما در روزنامه رسمی صادر میشود. پس از انتشار آگهی و نبود هیچ ادعایی در این زمینه، گواهینامه ثبت علائم تجاری (برگه ثبت قانونی برند) شما صادر خواهد شد. گفتنی است که اعتبار برندهای ثبتشده در ایران دَهساله است.
اولین گام برای ثبت قانونی علائم تجاری، استعلام نام برند است. با این کار، از ثبت نشدن برند مشابه اطمینان پیدا میکنید. این اقدام شما همچنین باعث میشود که روند ثبت لوگو زمان کمتری ببرد. زیرا اگر نام پیشنهادی تکراری باشد، مرکز مالکیت معنوی درخواست شما را بازگشت خواهد زد. از زمانی که اظهارنامه به این مرکز ارسال میشود، ۳۰ تا ۴۵ روز کاری برای صدور آگهی تقاضا زمان لازم است. سپس آگهی اول در روزنامه رسمی کشور منتشر میشود و از عموم تقاضا میشود که در مهلتی یکماهه اگر با نام و نشان مورد نظر ارتباط یا تعارضی دارند، آن را اعلام نمایند. پس از این بازه زمانی، حدود چهار هفته دیگر زمان میبرد تا گواهی ثبت برند صادر شود و با آگهی دوم در روزنامه رسمی این پروسه به پایان برسد؛ بنابراین به طور کلی مدت زمان لازم برای ثبت قانونی برند در ایران نزدیک به ۳ ماه است.
هزینه ثبت علائم تجاری به تعداد محصولات، مجوزهای لازم و طبقات درخواستی بستگی دارد. منظور از طبقه، نوع خدمات یا کالاهایی است که هر شخص حقیقی یا حقوقی برای برند خود در نظر میگیرد. به طور مثال، در سال ۱۴۰۰ کمترین هزینه ثبت برند ۲۵.۰۰۰.۰۰۰ ریال (دو میلیون و پانصد هزار تومان) است. این مبلغ با احتساب کلیه هزینهها و واریزیهای دولتی و قانونی محاسبه شده است و با افزایش طبقات برند، به ازای هر طبقه مبلغ دویست هزار تومان به آن اضافه میشود. گفتنی است که هزینه ثبت لوگو و نشان تجاری لاتین با هزینه ثبت قانونی برند فارسی تفاوتی ندارد. همچنین پرداخت مبلغ اضافی هیچ تاثیری در سریعتر طی شدن این روند قانونی و کاهش مدت زمان ثبت برند نخواهد داشت.
منبع: عصر ایران
انتهای پیام/