کارشناس مسائل آمریکا گفت: تعویق به وجود آمده در مذاکرات وین یا تغییر دولت در ایران به معنی عدم احیاء برجام نیست.

طاها اکرمی کارشناس مسائل آمریکا در گفت‌وگو با خبرنگار سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره انتقاد برخی از کشورهای غربی نسبت به تعویق افتادن مذاکرات احیاء برجام، اظهار کرد: مهم ترین علت به تعویق افتادن مذاکرات، تغییر قدرت سیاسی در داخل ایران بوده و در برهه زمانی فعلی، هم ایران و هم طرفین برجام ترجیح می‌دهند تا دولت جدید مستقر در تهران، مذاکرات را ادامه دهد؛ لذا این تعویق، فی نفسه به معنی عدم احیاء برجام نیست، اما به معنی وجود گره‌های پیچیده در آن است.

وی افزود: تاکنون، مواضع و اظهار نظر‌های طرفین برجام، همگی نشان از عزم و اراده جدی همه طرف‌ها برای احیاء برجام بوده، اما آنچه که کسب این توافق را مشکل کرده است، بی اعتمادی ایجاد شده ناشی از نقض عهد و پیمان مکرر آمریکا، عدم تمایل آمریکا به احیاء برجام و در نهایت زیاده خواهی این کشور است.

مواضع و خواست ایران بسیار شفاف و منطقی است/ تغییر دولت در ایران به معنی عدم امکان احیاء برجام نیست

اکرمی ادامه داد: برجام توافقی چند ساله است که به موجب آن ایران باید توانمندی هسته‌ای خود را تا حدی که مدنظر طرفین برجام است تضعیف کند، اما در ازای آن، ایران دستاورد بسیار ناچیزی از برجام داشته و حتی در دوره ترامپ نیز، متحمل خسارت‌های بسیار زیادی شده و این توافق را صرفا به صورت یک طرفه حفظ کرده است.

کارشناس مسائل آمریکا اظهار کرد: مواضع و خواست جمهوری ایران بسیار شفاف و منطقی است و در بیانات مقام معظم رهبری و مقامات جمهوری اسلامی ایران، بیان شده است. ایران به طور کلی خواستار آن است که آمریکا به تعهدات برجامی خود به صورت قابل راستی آزمایی و عملی (نه در حرف و ادعا) عمل کند، تضمین ماندگاری برجام و استمرار پایبندی به آن را بدهد، خسارات متحمل شده به ایران را بپردازد و در نهایت این توافق را به مسائل دیگر گسترش ندهد، امری که آمریکا تاکنون نپذیرفته است. لذا نمی‌توان گفت که تغییر دولت در ایران و یا به تعویق افتادن مذاکرات به معنی عدم امکان احیاء برجام است.

وی افزود: با توجه به شرایط کنونی و با توجه به مواضع اعلام شده از سوی آمریکایی ها، می‌توان گفت که آن‌ها با این خواسته‌های ایران موافق نیستند و نه تنها حاضر به پذیرش آن‌ها نبوده، بلکه بر تحمیل خواست خود بر توافق و تبدیل آن به سکویی برای مذاکرات گسترده‌تر نیز، پافشاری دارد. آمریکا در شکل روند احیاء برجام و در محتوا و متن آن خواهان تحقق شدن خواست حداکثری خود است که به نظر می‌رسد این امر برخلاف منافع ملی جمهوری اسلامی ایران باشد.

در صورت کوتاه نیامدن طرف های برجامی از خواسته هایشان، احیاء برجام دور از ذهن است

اکرمی تاکید کرد: سایر بازیگران برجام نظیر روسیه نیز تلاش دارند تا رویکرد میانی را در پیش گرفته و همان برجام سال ۲۰۱۵ را معیار نهایی قرار دهند که این امر نیز مورد پذیرش آمریکا نیست. از این رو به نظر می‌رسد در صورتی که هیچ یک از طرف‌ها از خواست خود کوتاه نیاید، احیاء مجدد برجام دور از ذهن خواهد بود و حتی در صورت احیاء موقت و یا حصول توافق اولیه، نمی‌توان به آن به عنوان سندی برای همکاری طولانی مدت و با دوام نگریست.

گفتنی است هایکو ماس وزیر خارجه آلمان جمعه هشتم مرداد ماه مدعی شد که در کمال ناخرسندی شاهدیم که ایران از یک سو از سرگیری مذاکرات هسته‌ای در وین را به تاخیر می‌اندازد و از سوی دیگر از هسته عناصر اصلی توافق بیشتر فاصله می‌گیرد. ما خواهان بازگشت به برجام هستیم و کاملا معتقدیم نفع همه در این است. هایکو ماس در ادامه با انتقاد از تاخیر در از سرگیری مذاکرات وین گفت: چیزی که مشخص است این است که این گزینه برای همیشه در دسترس‌مان نخواهد بود.

آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا هم پنج شنبه هفتم مرداد ماه در کنفرانس خبری مشترک با همتای کویتی خود مدعی شد: ما در وین به طور غیرمستقیم با ایرانی‌ها مذاکره کردیم و حسن نیت و اراده خود را برای بازگشت به توافق هسته‌ای نشان دادیم. وزیر خارجه آمریکا صرف نظر از این واقعیت که کشورش هیچ گامی برای بازگشت به برجام برنداشته، ادامه داد: مذاکرات با ایران در وین نمی‌تواند به طور نامحدود ادامه یابد و توپ اکنون در زمین تهران است.

مقامات دولت آمریکا در حالی داعیه بازگشت به برجام را مکررا عنوان می‌کنند که برغم گذشت بیش از ۶ ماه از روی کار آمدن این دولت هنوز هیچ گام عملی در راستای عمل به توافقی که خود آن را نقض کردند و همچنین برداشتن تحریم‌ها برنداشته اند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار