معاون دانشگاه علوم پزشکی گیلان با اعلام شرایط کرونایی وخیم‌تر از اسفند ۹۸ از شهروندان خواست: برای پیشگیری از مرگ و میر واکسن بزنند.

به گزارش گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از رشت، آبتین حیدرزاده، معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان گفت: شرایط کنونی استان در شیوع بیماری کووید ۱۹ نسبت به اسفند سال ۹۸ سخت‌تر است.

او با بیان اینکه شرایط کنونی بزرگترین موج شیوع کرونا است که گیلان آن را تجربه کرده است، افزود: با وجود این وضعیت، متأسفانه بحرانی بودن اوضاع جدی گرفته نمی‌شود.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان با اشاره به افزایش موارد سرپایی و بستری در بیمارستان‌ها اظهار داشت: رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی و اعمال محدودیت‌های شغلی، ممانعت از حضور مسافران در استان در شرایط کنونی برای توقف انتقال و شیوع بیشتر ویروس از اهمیت بسیار ویژه‌ای برخوردار است.

حیدرزاده تأکید کرد: فرایند واکسیناسیون در استان با سرعت قابل توجهی در حال انجام است، اما در کنار آن، رعایت توصیه‌های بهداشتی مانند استفاده از ماسک، تعطیلی مشاغل غیرضروری، پرهیز از حضور در اماکن شلوغ و دورهمی‌ها برای ارتقاء ایمنی و سلامت افراد تأثیرگذار است.

افراد واجد شرایط حتما واکسن کرونا بزنند

وضعیت کرونایی وخیم‌تر از اسفند ۹۸ در گیلان/ افراد واجد شرایط حتما واکسن بزنند

او با بیان اینکه تزریق واکسن کرونا از مرگ پیشگیری می‌کند، از شهروندان خواست: برای پیشگیری از مرگ و میر ناشی از کرونا حتما واکسن بزنند.

حیدرزاده افزود: واجدان شرایط تزریق واکسن کرونا بدون أخذ نوبت به مراکز و پایگاه‌های واکسیناسیون مراجعه نکنند و قبل از مراجعه در سامانه salamat.gov.ir ثبت نام کنند تا زمان انجام واکسیناسیون به آن‌ها اطلاع داده شود.

درخواست سهمیه بیشتر واکسن کرونا برای گیلان

انوش دهنادی مقدم، معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی گیلان نیز گفت: به دلیل وضعیت وخیم کرونایی و آمار بالای ابتلا به کرونا در این استان، از وزارت بهداشت خواسته ایم سهمیه بیشتری از واکسن کرونا به گیلان اختصاص دهد.

او افزود: هم اکنون یک هزار و ۶۴۵ بیمار مبتلا به کرونا در مراکز درمانی گیلان بستری هستند که ۲۲۵ نفر آن‌ها بدحال و در بخش مراقبت‌های ویژه بستری هستند.

اعلام لیست مراکز و پایگاه‌های تجمیعی تزریق واکسن کووید ۱۹ در گیلان

وضعیت کرونایی وخیم‌تر از اسفند ۹۸ در گیلان/ افراد واجد شرایط حتما واکسن بزنند

برای مشاهده لیست مراکز و پایگاه‌های واکسیناسیون کلیک کنید.

توصیه‌هایی برای واکسیناسیون کرونا

مرکز بهداشت و درمان دانشگاه گیلان توصیه‌هایی برای قبل، حین و بعد از واکسیناسیون کرونا اعلام کرد.

قبل از واکسیناسیون:

افراد هنگام مراجعه برای تزریق واکسن نباید ناشتا باشند.

باید پیش از واکسن زدن صبحانه یا میان وعده ساده‌ای میل کنند.

حین واکسیناسیون:

در مراکز واکسیناسیون نکات ایمنی مانند رعایت فاصله فیزیکی هنگام انتظار و پوشیدن ماسک را حتما رعایت کنید.

مقدار زیادی آب و مایعات بنوشید.

تأمین آب بدن به میزان کافی قبل و بعد از تزریق واکسن کرونا بسیار مهم است.

وضعیت کرونایی وخیم‌تر از اسفند ۹۸ در گیلان/ افراد واجد شرایط حتما واکسن بزنند

بعد از واکسیناسیون:

در صورت بروز تب بعد از واکسیناسیون، باید مایعات به میزان فراوان نوشیده شود و در صورت نیاز فقط از استامینوفن ساده استفاده شود.

برخی علائم خفیف تا ملایم که ممکن است بعد از واکسینه شدن تجربه کنید:

درد بازو در محل تزریق واکسن، درد‌های عضلانی یا مفصلی.

خستگی، سردرد، تب خفیف، لرز، اسهال.

اگر علائم بیشتر از چند روز ادامه پیدا کرد یا واکنش شدیدتری تجربه کردید، با پزشک خود تماس بگیرید.

افرادی که دچار حساسیت شدید دارویی یا غذایی خاصی هستند و با افت فشار شدید و تنگی نفس شدید در بیمارستان بستری شده و درمان تزریقی دریافت کرده باشند، واکسن نزنند.

افرادی که تست کرونای آن‌ها مثبت شده و واجد شرایط تزریق واکسن هستند، باید واکسیناسیون خود را ۶ هفته به تعویق بیندازند.

این امر شامل افرادی که دارای علائم ظاهری هستند نیز می‌شود و نباید واکسن بزنند.

بهترین ایمنی ناشی از واکسن کرونا، دو هفته پس از تزریق دوز دوم واکسن ایجاد می‌شود.

اگرچه واکسن کرونا باعث جلوگیری از مرگ و میر می‌شود، اما به هیچ وجه باعث مصونیت ۱۰۰ درصدی در مقابل ویروس کرونا نمی‌شود و افراد نباید فکر کنند که پس از تزریق واکسن می‌توانند بدون ماسک در سطح جامعه یا محیط‌های بسته و بدون تهویه حضور داشته باشند یا به مسافرت بروند.

به توصیه سازمان بهداشت جهانی، بهترین واکسن اولین واکسنی است که به دست شما می‌رسد؛ از این رو اگر جزء گروه‌های منع شده از تزریق واکسن نبودید، خوب است هر زمان که نوبت تزریق واکسن به شما رسید در دریافت آن تعلل نکنید.

انتهای پیام/ع

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.