مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان کرمانشاه با بیان اینکه برای پایداری تامین آب شرب روستا‌های کرمانشاه نیاز به حفاری ۷۰ حلقه چاه در سطح استان است، از حفاری ۲۴ حلقه چاه آب شرب در مناطق روستایی استان خبر داد.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه، علیرضا کاکاوند مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان کرمانشاه با اشاره به خشکسالی سخت امسال و خشکی و کاهش ۷۰ تا ۸۰ درصدی آب چشمه ها، چاه‌ها و سراب‌ها که منبع اصلی تامین آب شرب شهر‌ها و روستا استان است، گفت : در حال حاضر به ۱۳۰ روستای استان با تانکر سیار آب رسانی می‌شود.

او از حل مشکل آب شرب روستای قلقه ثلاث باباجانی و چند روستای اطراف شهر پاوه ظرف یک هفته اخیر خبر داد و گفت : امسال اعتبارات حوزه روستایی استان چندین برابر سال‌های گذشته شده، اما هنوز ریالی از اعتبارات استانی این حوزه به این شرکت ابلاغ نشده است و امیدواریم هرچه زودتر این اعتبارات اختصاص یابد.

کاکاوند با بیان اینکه ظرف دیروز نزدیک به ۱۷۰ میلیارد تومان از اعتبارات ملی آب روستایی به این شرکت ابلاغ شد، افزود: در صورت تخصیص تمام بودجه قول می‌دهم تا پایان سال کرمانشاه در حوزه آب شرب روستایی مقام اول کشور را کسب کند و تا چندین سال مشکل آب شرب در روستا‌ها نداشته باشیم.

۳/۵ میلیارد تومان تجهزات چاه‌های آب روستایی سرقت شده است

مدیرعامل شرکت آبفای استان کرمانشاه یکی از مهم‌ترین مشکلات حوزه آب روستایی را سرقت تجهیزات چاه‌ها مانند تابلو برق، ترانس، شیرآلات، لوله ها، پمپ و دیگر وسایل عنوان کرد و گفت: ظرف این چهار ماه فقط سه و نیم میلیارد تومان صرف خرید تجهیزات جایگزین وسایل سرقتی در روستا‌ها هزینه شده است.

کاکاوند افزود: آب روستا‌ها مثل شهر نیست که از چند منبع تامین شود، از یک منبع چاه تامین می‌شود وقتی پمپ آن بسوزد، تابلو و ترانس برق آن را سرقت کنند، تا جایگزین کردن و مرتفع کردن مشکل آب چند روستا مختل و قطع می‌شود.

او با بیان اینکه شرکت آبفای استان امسال فقط ۹ میلیارد تومان پمپ آب خریداری کرده است گفت: متاسفانه مردم و حتی برخی مسئوولان هنوز بی آبی و خشکسالی استان را باور نکرده اند و به همین خاطر مردم در مصرف آب رعایت نمی‌کنند و مسئولان هنوز اعتبارات را اختصاص نداده اند که زودتر به پروژه‌ها برسیم هرچند این شرکت دست روی دست نگذاشته و جهادگرانه و شبانه روز در حال انجام کار است، اما بدانید که برخی از پرسنل ما ۹ است حقوق دریافت نکرده اند.

کاهش آبدهی چشمه طاق‌بستان از ۷۰۰ به ۷۰ لیتر بر ثانیه

کاکاوند با بیان اینکه استفاده از چشمه آب طاق بستان مقدور نیست، ادامه داد: در پارسال میزان آبدهی این چشمه در حدود ۷۰۰ لیتر بر ثانیه بوده که در امسال این مقدار به حدود ۷۰ لیتر بر ثانیه آن هم آب بدون فشار رسیده است، بنابراین امکان استفاده از این چشمه برای ورود آب به تصفیه خانه کرمانشاه ممکن نبود.

کاکاوند با اشاره به وجود حدود ۶۰ حلقه چاه آب در منطقه میان‌دربند گفت: چهار حلقه از این چاه‌ها به طور کامل خشک شده و مابقی چاه‌ها به طور میانگین چهار لیتر بر ثانیه افت آبدهی داشتند.

او با اشاره به اثرات طولانی مدت خشکسالی در استان کرمانشاه افزود: شهر پاوه در پارسال چندین بار مشکل قطعی آب داشته و حتی نودشه در بعضی از روز‌ها اصلاً آب شرب نداشته است، در شهرستانی همچون جوانرود در پارسال جیره‌بندی آب شده و حتی شهرستان پر آبی همچون صحنه و مجتمع‌های ساخته شده توسط تعاونی‌ها نظیر مسکن مهر کنگاور و شهرستان سرپل ذهاب دچار مشکل کمبود آب شدند.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان کرمانشاه با بیان اینکه تاکنون مشکل خاصی در شهرستان‌های مذکور در امسال گزارش نشده است، گفت: با توجه به صورت‌های مالی سال‌های ۹۷ و ۹۸ شرکت آب و فاضلاب روستایی که منحل شد، در سال ۹۸ که یکی از پربارش‌ترین سال‌ها در ۵۰ سال گذشته بوده ۲۴۸ روستا در استان کرمانشاه با تانکر آبرسانی شده که میزان آبرسانی با تانکر در سال جاری در هفته گذشته ۱۴۳ روستا بوده که با حفر چاه این تعداد به ۱۳۰ روستا کاهش پیدا کرد.

کاکاوند ادامه داد: روستا‌های ثلاث باباجانی و حاشیه شهر پاوه که در گذشته آبرسانی سیار داشتند، حدود ۸۰ الی ۸۵ درصد مشکل آبی آن‌ها در سال جاری رفع شده و تمام این اقدامات در حالی است که در سال ۱۴۰۰ هیچ‌گونه اعتباری تخصیص داده نشده و در واقع علاوه بر خشکسالی در نتیجه بارندگی خشکسالی بودجه به وقوع پیوسته است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان کرمانشاه گفت: با وجود اینکه در تأمین آب شرب استان کرمانشاه بعضی از سازمان‌ها متولی امر بودند، اما به هیچ عنوان دست به کار نشده و در شرکت آب و فاضلاب استان کرمانشاه بعضی از نیرو‌ها با وجود کار شبانه روزی به مدت ۹ ماه حقوق نگرفتند.

او ادامه داد: در سال ۹۸ در کل استان کرمانشاه ۲ حلقه چاه حفر شده که هیچ گونه تجهیزاتی برای آن در نظر گرفته نشده، اما در چهار ماه ابتدایی امسال ۲۳ حلقه چاه حفر، تجهیز و وارد مدار شده است، در این راستا ۹ میلیارد تومان صرفه خرید پمپ شده که مبلغ ۳.۵ میلیارد تومان برای سرقت‌های حوزه کابل، تابلو برق و سایر موارد مشابه هزینه شده است .

انتهای پیام/د

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.