حاج احمد چینی پیرغلام اهل بیت (ع) گفت: برای گریاندن مردم در مراسم عزاداری، نیازی به خواندن روضه‌های دروغ نیست.

حاج احمد چینی روضه خوان و پیرغلام اهل بیت (ع)، در گفت و گو با خبرنگار حوزه قرآن و عترت  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: اگر سبک‌های روضه خوانی و مداحی طبق موازین اسلامی باشد، نوآوری در آنها اشکال ندارد؛ اما سبک‌های مداحی که از غرب نشأت گرفته و مستمع را به حال و هوای آن آهنگ‌های خاص ببرد، اشکال دارد و جایز نیست.

وی افزود: رهبر انقلاب نیز مکرر فرمودند که از سبک های سنتی استفاده کرده و به جای تقلید از سبک های موسیقی غربی و مشهور،  سبک جدید در مداحی و روضه ابداع کنید. طوری که قلب ها به سوی امام حسین و کربلا سوق داده شود.

دروغ گویی در روضه هیچ توجیهی ندارد.

وی تصریح کرد: من از مداحان جوان درخواست دارم که از سبک های غربی و مشهور در مداحی خود استفاده نکنند. اشعار پرمحتوا با سبک های مناسب را برگزینند و در مراسم عزاداری حسینی بخوانند. متأسفانه با گذشت زمان، به همراه سبک‌های نامناسب مداحی اشعار هم بی محتوا شده و جای اشعار غنی صائب تبریزی و فؤاد کرمانی ها را گرفته اند.

هویت یک مداح، در گرو داشتن اساتیدی راه بلد است

حاج احمد چینی تاکید کرد: نباید مداحان ارتباط خود را با اساتیدشان قطع کنند. مداحی صرفاً پیاده کردن یک ترانه و خواندنش نیست. در گذشته مداحان برای خواندن از اساتید خود اجازه می گرفتند و با طی مراحلی مثل حفظ و خواندن شعر نزد استاد و فهمیدن آنچه می‌خواندند، می توانستند در مجالس عمومی بخوانند.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به حقایق جانسوز کربلا برای گریاندن مردم نیازی به خواندن روضه های دروغ نیست. باید خدا را مقلب القلوب دانست. خواندن مقتل و صحیح خواندن و بیان کردن مطالب آن دستور اهل بیت (ع) است؛ لذا دروغ گویی در مجالس روضه و عزای حسینی هیچ توجیهی ندارد.

انتهای پیام/ 

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۵
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۳۳ ۲۶ مرداد ۱۴۰۰
پیامبر اسلام می فرمایند النیاحه من عمل الجاهلیه یعنی نوحه سرایی از اعمال جاهلیت است.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۳۲ ۲۵ مرداد ۱۴۰۰
سلام کاملآ درسته
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۲۹ ۲۴ مرداد ۱۴۰۰
مشکل این است که آنقدر دروغ گفته اید که دیگر حتی اگر راست هم بگوئید کسی باور نمی کند، خصوصا" نسل جوان که هم از شما ضربه می خورد و هم از فرهنگ منحط غرب.
دین واقعی را برخی با مداحی به ملعبه و ابتذال کشیدید و بجای فلسفه دین و ایمان ، از چشم و ابروی اولیاء غزل و ترانه کوچه بازاری ساختید و به انحراف رفتید.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۳۲ ۲۵ مرداد ۱۴۰۰
احسنت !!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۰۹ ۲۴ مرداد ۱۴۰۰
اغلب روضه ها محتوای عاشورایی نداشته وفرد روضه خوان درپی نمایش صدای خود است!!! وبعصا به ان جنبه سیاسب داده واهداف نامعلوم راتبلیغ می کنند!؟؟
دراین مجالس باید روایت عاشورا واهداف، آن گونه که هست به مردم وبه خصوص جوانان باادبیات جاذب روایت شود! مقالات وکتب شهید مطهری دراین زمینه کامل وپرمحتواست!
آخرین اخبار