حدود ۱۲۸ هزار دُز واکسن کرونا تاکنون در بابل تزریق شده است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ، دکتر جوانیان معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بابل درباره روند واکسیناسیون کرونا در این شهرستان، گفت: حدود ۱۲۸ هزار دُز واکسن تاکنون در بابل تزریق شده و روزانه شش هزار نفر در بابل واکسن دریافت می‌کنند.

او درباره واکسن‌های موجود در کشور، افزود: واکسن‌های موجود در کشور نوترکیب هستند. آسترازانکا تولید کره جنوبی است و طی روز‌های اخیر نمونه ژاپنی آن هم وارد کشور شد. سینوفارم توسط چین تولید شده و برکت نیز از تولیدات داخلی است. واکسن پاستور که مشترک کوبا و ایران است نیز با پلتفرمی جدید ساخته شده و نظیر آن در دنیا وجود ندارد.

جوانیان درباره میزان اثر بخشی واکسن‌ها نیز گفت: سینوفارم ۵۰ تا ۷۰ درصد در کشور‌های مختلف، آسترازنکا ۷۰ درصد و برای واکسن پاستور یا کوبا پاستور با دو دز ۷۴ درصد و با دز سوم ۹۲ درصد اثربخشی مطرح شده است.

او با بیان اینکه از نظر اثربخشی دو معیار برای واکسن در نظر می‌گیریم، افزود: نخست جلوگیری از ابتلا و دوم این که در صورت ابتلا از تشدید بیماری و مرگ جلوگیری کند. در حال حاضر با سوش دلتا و یک سوش واکسن‌گریز مواجه هستیم.

جوانیان گفت: وقتی می‌گوییم واکسنی ۷۰ درصد اثر بخشی دارد یعنی ۷۰ درصد جلوی ابتلا به بیماری را می‌گیرد و ۳۰ درصد هم ممکن است افراد بیمار شوند. خوشبختانه تا کنون در بیشتر موارد افرادی که واکسن‌های پاستور، اسپوتنیک و آسترازانکا را تزریق کردند مرگ نداشتیم.

او با بیان اینکه علاوه بر گروه‌های سنی هدف طبق اولویت‌بندی، در حال حاضر فرهنگیان، خبرنگاران، اساتید دانشگاه و رانندگان تاکسی در مرحله تزریق واکسن قرار دارند، افزود: واکسن سینوفارم هم اکنون در حال تزریق است و منتظر واکسن‌های دیگر هستیم تا دز دوم را تزریق کنیم. از مردم نیز می‌خواهیم که منتظر پیامک مراکز درمانی باشند و به این مراکز مراجعه نکنند.

جوانیان گفت: اگر شخصی دُز اول واکسن آسترازنکا را تزریق کرد، توصیه این است که برای دز دوم هم همین واکسن بزنند. اما مطالعاتی شده که نشان می‌دهد اگر کسی دو دز اول را فایزر تزریق کرد در دز سوم آسترازانکا را استفاده کند، سطح ایمنی بالاتری خواهد داشت. البته هنوز از نظر علمی نمی‌توان چنین موضوعی را توصیه کرد.

دکتر جوانیان درباره نیرو‌های بهداشتی و درمانی افزود: بیمارستان‌های بابل نیاز مبرم به نیرو‌های امدادی اعم از پرستار و ماما دارد. همچنین از نیکوکاران می‌خواهیم مانند گذشته به کمک دانشگاه علوم پزشکی بشتابند.
انتهای پیام/س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.