رئیس پلیس فتای گلستان گفت: نزدیک به ۹۳ درصد پرونده‌های جرائم سایبری کشف شده است.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از گرگان، ابراهیم پرسا رئیس پلییس فتای گلستان که در آستانه روز خبرنگار به باشگاه خبرنگاران جوان گلستان آمده بود، با اشاره به افزایش ۱۳ و ۷ دهم درصدی وقوع جرم گفت: با تلاش و پیگیری کارشناسان پلیس فتای استان، طی ۴ ماهه سال جاری، نزدیک به ۹۳ درصد از پرونده‌های جرائم سایبری کشف شده است.

سرهنگ پرسا گفت: رتبه اول (نزدیک به ۳۴ درصد) آمار جرائم سایبری در ۴ ماهه اول ۱۴۰۰، به هتک حیثیت و آبروی کاربران مربوط است.

او ادامه داد: رتبه دوم و سوم این آمار هم (حدود ۱۷ و ۴ دهم درصد) به صورت به مشترک به برداشت غیرمجاز از حساب بانکی و کلاهبرداری رایانه‌ای تعلق دارد.

سرهنگ پرسا انگیزه مجرمان به ارتکاب جرم در فضای مجازی را حس کنجکاوی برخی کاربران دانست و گفت: احساس گمنام بودن در این فضا، راحتی ارتکاب جرم و بعضاً حس انتقام جویی، عواملی است که مجرمان به آن دلیل دست به ارتکاب جرم می‌زنند.

رئیس پلیس فتای گلستان گفت: حدود ۲۰۰ هزار کاربر در سال ۹۰ در گلستان وجود داشت، این رقم به حدود ۵۰۰ هزار نفر در سال ۹۵ رسید و طبق آخرین آمار سال ۹۹ اکنون یک میلیون و ۷۰۰ کاربر در سطح استان وجود دارد.

او ادامه داد: به دلیل شرایطی که کرونا ایجاد کرد، شاهد حضور دانش آموزان به فضای مجازی بودیم و اوایل ورود به برنامه شاد به دلیل نا آشنایی با این فضا شاهد مشکلاتی بودیم که طی جلسات مستمر با آموزش و پرورش استان، افزایش آگاهی صورت گرفت و شرایط کمی بهتر شد.

او گفت: کاری که پلیس فتا انجام می‌دهد پایش و رصد فضای مجازی برای ایمن سازی این فضا با هدف استمرار کسب و کار‌ها و آموزش‌ها، تسهیل در حوزه بانکداری، حوزه اجتماعی و ... است.

این مقام مسئول گفت: نزدیک به ۷۰ درصد مجرمان سایبری در استان مرد و نزدیک به ۳۰ درصد هم زن بودند و از نظر سنی، نزدیک به ۶۹ درصد مجرمان ۲۶ سال به بالا بودند.

او گفت: نزدیک به ۵۶ درصد وقوع جرم در مرکز استان، ۱۶ درصد آن در گنبدکاووس و ۱۰درصد مربوط به علی‌آباد کتول است.

او ادامه داد: کردکوی و آق‌قلا هم به‌طور مشترک در رتبه چهارم قرار دارند.

رئیس پلیس فتای گلستان گفت: در سال ۹۹ نرم‌افزاری به نام همیار سایبر توسط استان گلستان راه اندازی شد که قابلیت بارگیری از کافه بازار را دارد. سرهنگ پرسا ادامه داد: همه آموزش‌ها، هشدار‌ها و شگرد‌های مجرمانه در این فضا گفته شده است.

او افزود: راه ارتباطی هم برای شهروندان وجود دارد که با شماره گیری ۲۱۸۲۲۹۴۳ و ۲۱۸۲۲۹۷۲ و تلفن گویا ۰۹۶۳۸۰ می‌توانند با کارشناسان فتا به صورت شبانه روزی ارتباط بگیرند.

انتهای پیام/ ف/م

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.