به گزارش حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، حسین خنیفر، در آیین رونمایی از مجموعه ۳۱ جلدی تاریخ تربیت معلم در ایران که در محل سالن اجتماعات شهید رجایی برگزار شد، با اشاره به تدوین و انتشار تجربیات یک صد ساله تربیت معلم کشور، برای نخستین بار از سوی دانشگاه فرهنگیان سخن گفت و اظهار کرد: تا به امروز مجموعه متناظری در کشور سراغ نداریم که حاصل تجربیات یک صد ساله تربیت معلم را به طور خاص و منسجم، گردآوری و ارائه کرده باشد.
خنیفر، میراث هر کشور در زمینه علم و دانش را مدیون معلم، مراکز تعلیم و تربیت و مراکز آموزشی دانست و تصریح کرد: با ارائه ایدهای نو در جمع مسئولان دانشگاه، مجموعه دایرة المعارف تاریخ تعلیم و تربیت کشور با تلاش و کوشش، استادان دانشگاه فرهنگیان در پردیسها و ۳۲ مرکز این دانشگاه گردآوری شد.
رئیس دانشگاه فرهنگیان، زمان صرف شده برای جمع آوری این مجموعه نفیس را حدود سه سال با مشارکت تعداد قابل توجهی از پژوهشگران دانشگاه فرهنگیان در استانها و با محوریت معاونت پژوهش سازمان مرکزی دانشگاه اعلام کرد و گفت: متخصصان حوزه تدوین تاریخ نیز به عنوان ناظر بیرونی، در این مهم، ایفای نقش کردند.
او یادآوری کرد: مجموعه ۳۱ جلدی «تاریخ تربیت معلم ایران» اثری بسیار متنوع و مشتمل بر مستندات، مدارک، محتوای برنامههای درسی، کتابهای درسی، معرفی سازمان، تشکیلات و ساختار تربیت معلم در استانها و همچنین مناسبات اداری و اجرایی یک صد ساله است.
خنیفر افزود: محققان تاریخ آموزش و پرورش، به ویژه تاریخ تربیت معلم، از مراجعه به این کتاب نفیس، بی نیاز نخواهند بود. چرا که برای تحلیل تاریخ تربیت معلم، مجموعه منتشر شده بهترین منبع است.
رئیس دانشگاه فرهنگیان ادامه داد: دسترسی به سوابق، اسناد و مکتوبات از جمله دشواریهای کار برای گردآوری مجموعه ۳۱ جلدی تاریخ تربیت معلم در ایران بود. در بسیاری از شهرستانها به دلیل نبود منابع در مراکز تربیت معلم، نویسندگان کتاب به ناچار با مراجعه به پیشکسوتان، مطالب را در قالب تاریخ شفاهی گردآوری و در کتاب درج کرده اند.
خنیفر تصریح کرد: آرشیوهای موجود در مدارس و ادارات آموزش و پرورش کشور از مهمترین منابع تأمین محتوای مجموعه ۳۱ جلدی تاریخ تربیت معلم ایران است. بخشی از پیشینه تربیت معلم در استانها از این طریق، گردآوری و تنظیم شده است.
انتهای پیام/