کاپیتان داود تفتی مدیرعامل کشتیرانی دریای خزر در گفت و گو با خبرنگار راه و شهرسازی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با بیان اینکه کشتی "پایا" متعلق به کشتیرانی دریای خزر است، گفت: این کشتی هم اکنون با ۲ هزار تن بار و آبخور سه و نیم متر با سرعت بالای چهار و نیم گره دریایی بدون هیچ گونه مشکلی به سمت بندر آستاراخان در حال حرکت است.
او ادامه داد: کشتی پایا دیروز به علت جزر در کانال به مدت یک ساعت Sea bed کرده بود که بعد از یک ساعت با بالا آمدن آب کانال، کشتی بدون هیچ گونه کمک از یدک کش و با نیروی خود به مسیر خود در کانال ادامه داد.
کاپیتان تفتی توضیح داد: در کانال ولگا به علت عمق کم آب و همچنین مشکلات ناشی از جزر و مد و در فصل زمستان به دلیل مشکلات یخبندان کشتیها در بعضی از مواقع در ساعات محدود Sea bed را touch و با بالا آمدن آب دریا و در بعضی مواقع خاص بسته به سایز کشتی و میزان فرو رفتگی در گل با کمک یدک کش بیرون و به مسیر خود ادامه میدهند.
مدیرعامل کشتیرانی دریای خزر اظهار کرد: جنس کف کانال نیز لجن است و خطر خاصی برای کشتیها در این مواقع ندارد.
براساس این گزارش شب گذشته خبری درباره به گل نشستن کشتی باری ایرانی در بندر آستاراخان منتشر شد، این کشتی باری ایرانی «پایا» که عازم بندر آستاراخان روسیه بوده در کانال ولگا ـ کاسپییسک به گل نشسته است. از سوی دیگر سرویس امداد دریایی روسیه هم در این باره اعلام کرد: در این حادثه، کشتی شکافی برنداشته و سوخت از آن نشت نکرده است.
اما خوشبختانه با پیگیریهای صورت گرفته مشخص شد این کشتی به سمت بندر آستاراخان در حال حرکت است. کشتی پایا در هنگام به گل نشستن حامل بار نبوده و هیچ یک از ۱۲ خدمه کشتی آسیب ندیدهاند.
طبق پیگیری های خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان مشخص شد، کشتی «پایا» در سال ۱۳۹۱ به «وفا ۲» تغییر نام داشته و مشخصات آن به شرح زیر است:
نام: وفا۲ - VAFA ۲
کاربری: حمل کالای عمومی
شماره / بندر ثبت: ۱۰۰۵-بندر انزلی
شماره آیمو: ۸۸۶۹۹۱۹
ظرفیت ناخالص: ۱۸۴۶
طول: ۸۸.۹۰ متر
سیستم رانش: دو موتور دیزل ۲*۵۱۵ کیلووات
سرعت: ۱۰ نات
موسسه رده بندی: ایرانیان
مالک: شرکت وفا پیروز کاسپین
راهبر: شرکت دریای برنا کاران
همچنین اعلام شده است که گواهینامه فنی و ایمنی این کشتی معتبر است و تا تاریخ ۱۴۰۰/۱۲/۱ اعتبار دارد.
انتهای پیام/